ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.02.2007, 10:04
فعاليت آمريكا برای گسترش تحريم‌ها عليه ايران

تماسهای آمریکا با چین و روسیه برای فشار بر ایران

خبرگزاری مهر: آمریکا شب گذشته اعلام کرد که در حال همکاری نزدیک با روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت امتناع از تعليق غنی‌سازی اروانيوم تا هفته آینده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکلاس برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما گفتگوهای بسیار خوبی با دولت روسیه طی سه یا چهار روز گذشته و همچنین هفته گذشته درباره این موضوع داشتیم و تا اندازه ای آسوده خاطر هستیم که با روسیه و چین هستیم و ایرانیها باید این مسئله را درک کنند.
وی درهمایشی در واشنگتن اعلام کرد: هفته آینده،٢١ فوریه، محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به درخواست ما به شورای امنیت درباره پیروی ایران از مفاد قطعنامه ضد ایرانی ١٧٣٧ گزارش خواهد داد .
این مقام آمریکایی افزود: پاسخ روشن، منفی خواهد بود ، ما می دانیم که ایران برخی از بازرسان آژانس را اخراج کرده اند .
نیکلاس برنز همچنین گفت: شورای امنیت باید پذیرای دومین قطعنامه‌ی احتمای باشد که به تدریج فشار برایران را افزایش خواهد داد.
معاون وزیرامور خارجه آمریکا همچنین خاطر نشان کرد : یک در خروجی برای ایرانیها برای حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای باقی مانده است.
این مقام آمریکایی تاكيد كرد: " آنچه شما خواهید دید آن است که اگر ایرانیها بخواهند به طور اساسی به جامعه بین‌المللی بی‌توجهی کنند و برنامه هسته‌ایش را تقویت کند ، تحریمها نیز افزایش خواهد یافت.
چین و روسیه که منافع اقتصادی مشترکی با ایران دارند؛ در ماه سپتامبر با تحریمها درباره برنامه هسته ای تهران مخالفت کردند و خواستار نرم شدن لحن آن شدند .
گفتگوها بین ایران وسه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان سال گذشته درباره خودداری تهران از تعلیق غنی سازی اورانیوم در ازای دریافت امتیازات اقتصادی ، سیاسی و امنیتی متوقف شد .
شورای امنیت ٢٣ دسامبر قطعنامه‌ای را درباره برنامه هسته ای ایران تصویب کرد.


کنگره آمریکا تحریم های ایران را تشدید می‌کند

بی‌بی‌سی‌: کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را برای گسترش تحریم ها علیه ایران تصویب کرده است.
این طرح با هدف بر حذر داشتن موسسه های مالی، بانک ها و شرکت های خارجی از شرکت در طرح های صنعت نفت و گاز ایران به تصویب رسیده است.
این مصوبه همچنین محصولات پتروشیمی و گاز طبیعی مایع شده ایران را در فهرست تحریم های آمریکا قرار می‌دهد.
قانون تحریم ایران یک دهه پیش به وسیله کنگره آمریکا تصویب شد ولی دولت این کشور که نگران پیامدهای دیپلماتیک آن بوده در عمل آن را که به تازگی تا سال ٢٠١١ تمدید شده به اجرا در نیاورده است.
کارشناسان می گویند کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان می‌خواهد با تشدید این قانون، فشار اقتصادی علیه ایران را افزایش دهد.
این در حالی است که توماس لانتوس رئیس دموکرات این کمیته پیش از این از علاقه خود برای سفر به تهران برای گفتگو با مقام های ایرانی خبر داده بود.
جین هارمن از سیاستمداران دموکرات آمریکایی می‌گوید تشدید تحریم‌های ایران، فشار بیشتری را بر اقتصاد "ضعیف" این کشور وارد خواهد کرد.
ایلان برمن از کارشناسان شورای سیاست خارجی آمریکا که از مؤسسه های تحقیقاتی نزدیک به محافظه کاران این کشور است هم می گوید علاوه بر اکثریت دموکرات کنگره، نمایندگان جمهوری خواه هم از تشدید تحریم های ایران حمایت می کنند.
او می گوید: "کنگره فعال ترشده و می خواهد کاخ سفید پیش از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران گزینه های دیگر را نیز در نظر بگیرد. به همین خاطر است که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درصدد تشدید تحریم های اقتصادی ایران برآمده است."
این در حالی است که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان می خواهد شرکت های خارجی متعلق به شرکت های آمریکایی که با ایران ارتباط دارند هم تحریم شوند.
ناظران می گویند نهادهای کلیدی دولت به ویژه وزارت امور خارجه آمریکا همواره این گونه درخواست‌های کنگره را به عنوان مداخله این نهاد قانونگذار در سیاست خارجی دولت دانسته‌اند.
به گفته آنها وزارت امور خارجه آمریکا به ویژه نگران است تحریم های کنگره باعث رنجش متحدان آمریکا شود و از آزادی عمل و قدرت دیپلماتیک آمریکا در صحنه بین المللی بکاهد.
در این حال برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند کاخ سفید که در حال حاضر برای تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران تلاش می کند با طرح کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان مخالفت نخواهند کرد.


دولت ژاپن دارایی‌های چند شرکت و شخصیت ایرانی مسدود كرد

خبرگزاری مهر: دولت ژاپن امروز دارایی‌های ١٠ شرکت و ١٢ مقام ایرانی را بلوکه کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ژاپن اعلام کرده است که این تصمیم در چارچوب اجرای تحریمهایی صورت می گیرد که شورای امنیت در دسامبر سال گذشته در قالب قطعنامه ای اتخاذ کرد.
توکیو اعلام کرد که تصمیم ژاپن دارایی شرکت ها و افرادی که ارتباطی با برنامه هسته ای و موشکی ایران دارند؛ شامل می شود.
تارو آسو وزیر امور خارجه ژاپن پس از موافقت دولت این کشور با این تدابیر خصمانه گفت: باید این تدابیر را با قاطعیت اجرا کنیم ، زیرا برنامه هسته ای ایران بر نظام جلوگیری از گسترش سلاحهای هسته ای و پرونده هسته ای کره شمالی تاثیر می گذارد.
دولت ژاپن همچنین تصمیم گرفت تا از انتقال سرمایه های مرتبط با برنامه هسته ای و موشکی ایران جلوگیری کند.
براساس این گزارش، تدابیر خصمانه دولت ژاپن بر ضد ایران از فردا (شنبه) اجرا خواهد شد.