ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.02.2007, 9:39
شورای امنيت حمله تروريستی در زاهدان را محكوم كرد

ايرنا: ۱۵‬عضو شورای امنيت به اتفاق آرا، "حمله تروريستی" به يك اتوبوس در شهر زاهدان در جنوب شرق ايران را محكوم كردند.
اين شورا روز پنجشنبه در بيانيه‌ای تاكيد كرد كه هيچ بهانه‌ای نمی‌تواند توجيه‌گر اين گونه اقدامات تروريستی باشد.
تروريستها روز چهارشنبه در اقدامی جنايتكارانه با تله‌گذاری در كنار يك دستگاه اتوبوس متعلق به نيروی زمينی سپاه پاسداران زاهدان ۱۸‬نفر از شهروندان زاهدانی را شهيد و تعدادی ديگر را مجروح كردند.
شورای‌امنيت دراين بيانيه همچنين برضرورت سپردن عاملان و سازمان‌دهندگان و بانيان اين حمله تروريستی به دست عدالت، تاكيد كردند.
۱۵‬عضو شورا در اين بيانيه مشترك، تسليت صميمانه خود را به بستگان قربانيان و تمام مردم ايران اعلام كردند.


دبيركل سازمان ملل بمب‌گذاری تروريستی در زاهدان را محكوم كرد

ايرنا: بان كی مون دبيركل سازمان ملل بمب ‌گذاری جنايتكارانه در منطقه زاهدان را كه منجر به كشته شدن ‪ ۱۸‬نفر و زخمی شدن عده‌ای ديگر شد ، محكوم كرد و آن را خشونت تروريستی خواند.
دبيركل روز چهارشنبه در بيانيه‌ای تصريح كرد كه به هيچ وجه جايی برای توجيه اين خشونت تروريستی وجود ندارد.
بان به خانواده‌های اين قربانيان و دولت ايران تسليت گفت.


اظهارات سفيران روسيه و آمريكا درباره بيانيه شورای امنيت

ايرنا: ويتالی چوركين سفير روسيه در سازمان ملل اعلام كرد كه پيش نويس بيانيه شورای امنيت در محكوميت حمله تروريستی در زاهدان به وسيله مسكو و به درخواست هيات ايرانی ارائه شده بود.
سفير روسيه روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: درخواست ايران از شورای امنيت مهم است و شورای امنيت به سرعت و محكم عمل كرد.
چوركين ابراز اميدواری كرد كه اين امر موجب همكاری بيشتر شورای امنيت و ايران شود.
وی در عين حال افزود: همه مسائل و مسئله هسته‌ای ايران بايد از طريق مذاكره حل شود.
سفير روسيه در پاسخ به نظرات نماينده آمريكا در سازمان ملل كه در ابتدا با صدور اين بيانيه مخالف بو ، گفت:"به نظر من مهم اين است كه بصورت مثبت عمل كنيم."
چوركين تصريح كرد:"اين كه شورای امنيت انزجار خود را از اقدامات تروريسی اعلام كند اساسی است."
خبرنگاری پرسيد" آيا برخی از افرادی كه در نشست شورای امنيت حضور داشتند اشاره به اين نكته داشتند كه ممكن است با اين اقدام شورای امنيت در مورد مسئله هسته‌ای ايران هم همكاری بهتری بين شورا و ايران ايجاد شود؟"
سفير روسيه گفت :برخی از نمايندگان كشورهای عضو شورای امنيت به اين مسئله اشاره كردند.
خبرنگار اسرائيلی پرسيد:" آيا از اين به بعد هر واقعه تروريستی كه در هر جای دنيا رخ دهد شورای امنيت بيانيه‌ای صادر می‌كند؟"
چوركين پاسخ داد:" هر كشوری كه مورد حمله تروريستها قرار گرفته باشد اگر از شورای امنيت تقاضا كند كه شورا آن را محكوم نمايد، وظيفه شورا رسيدگی است."
الهاندرو ولف سفير موقت آمريكا در سازمان ملل نيز به خبرنگاران گفت: آمريكا با دو مسئله مشكل دارد.
وی افزود: اولا اين كه شورای امنيت بايد مشخص كند كه بر اساس چه دستورالعملی می‌تواند بيانيه برای يك حادثه تروريستی صادر كند. حوادث تروريستی بسياری در جهان رخ می‌دهند ولی شورای امنيت به همه اين مسائل رسيدگی نمی‌كند.
سفير موقت آمريكا افزود: دوم اين كه كشوری كه شورای امنيت را رد و تعهداتش نسبت به شورا را بی‌اهميت می‌كند چگونه از شورا انتظار اقدام در اين مورد را دارد.
ولف تصريح كرد كه اين نشان می‌دهد كه ايران شورای امنيت را به عنوان نهادی كه مسئول رسيدگی به مسائل بين‌المللی است به رسميت می‌شناسد و خود اين مساله، ايران را موظف می‌كند به تعهداتی كه شورای امنيت از ايران می‌خواهد عمل كند.
وی درباره بيانيه شورای امنيت گفت كه آمريكا به وجود واژه دولت ايران در اين بيانيه مخالفت و تنها با تسليت به مردم ايران موافقت كرد. سفير موقت آمريكا ادامه داد: "اين انتخاب به حق و قانونی است چرا كه دولت ايران شورای امنيت را به رسميت نمی‌شناسد."
ولف در پاسخ به سوالی درباره آخرين تحولات در خصوص تصويب قطعنامه‌های ديگری عليه ايران در شورا بخاطر ادامه برنامه‌ی هسته‌ای، گفت كه اين مسائل در سطح پايتخت‌ها انجام می‌شود و سفيران شورای امنيت دستورالعمل خاصی در اين‌باره ندارند ولی آنچه كه واضح است اين است كه ايران به خواسته‌های شورای امنيت عمل نكرده است.