ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.02.2007, 9:44
ولايتی: تعليق تابوی ما نيست

متن اين مصاحبه كه ترجمه‌ی آن را «ايسنا» گزارش كرده، به شرح زير است:

پرسش: آيا بحران در برنامه هسته‌ای حاكم خواهد بود، يا جايی برای مذاكره وجود دارد؟
پاسخ: اين مشكل می‌تواند بدون بحران حل شود، زيرا ما فقط به امنيت كشورمان، منطقه و جهان می‌انديشيم.

پرسش: آيا ممكن است تعليق همزمان تحريم‌های شورای امنيت و فعاليت‌های غنی سازی اورانيوم شما مطرح باشد؟
پاسخ: هفته‌ گذشته در مسكو با ولاديمير پوتين در اين باره صحبت كردم. ما در اين خصوص اختلافی با هم نداريم.

پرسش: آيا ايده‌ تعليق هم‌زمان محمد البرادعی، مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را می‌پذيريد؟
پاسخ: ما داوطلبانه می‌پذيريم كه محمد البرادعی مخاطب ما در اين پرونده باشد. اكنون بايد او پيشنهاد كتبی‌اش را به ما ارايه كند و ما بتوانيم آن را مورد بررسی قرار دهيم. ما در تهران مشاورات لازم را انجام داده‌ايم ولاريجانی مذاكره كننده ما، دستورات مربوطه را دريافت كرده است.

پرسش: شما به من جواب نداديد...
پاسخ: درها برای مذاكره با محمد البرادعی كاملا باز است. هيچ‌گونه محدوديتی وجود ندارد.

پرسش: در مورد تعليق عمليات‌های غنی‌سازی شما هم محدويتی وجود ندارد؟
پاسخ: ما پيش از اين در سال‌های گذشته تعليق دو سال و نيمه را پذيرفتيم اما در نهايت به نظر رسيد آنها می‌خواهند ما از انرژی هسته‌ای چشم‌پوشی كنيم و اين كاملا غير قابل پذيرش بود. اين تعليق توافقی به همراه نداشت اما اگر ما به تلاش خود برای حل صلح‌آميز اين مشكل ادامه دهيم هيچ ايده‌ای نبايد از پيش برای ما و برای هر شخص ديگری غيرقابل قبول باشد. ما تنها يك خط قرمز داريم و آن حفظ حق ما برای دستيابی به انرژی هسته‌يی است كه براساس پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی برای ما تضمين شده است، ما برنامه‌ی هسته‌يی نظامی نمی‌خواهيم اما تاكيد و تكرار می‌كنم همه بايد بدانند كه حق استفاده از انرژی هسته‌يی صلح آميز برای ما يك خط قرمز است و ما از آن دفاع می كنيم بدون اينكه در اين راه تسليم شويم.

پرسش: آيا می‌توان باور كرد كه ايران واقعا بمب نمی‌خواهد در حالی كه شما می‌خواهيد كشوری را كه عضوی از سازمان ملل است از نقشه حذف كنيد؟
پاسخ: من می‌دانم كه می‌خواهيد درباره اسرائيل سخن بگوييد اما آنچه رهبر ما، مسوول عالی‌رتبه ما و آنچه كه از زبان وی گفته شده اين است كه كليه ساكنان مسلمان، يهودی و مسيحی اين سرزمين كه ما آن را فلسطين می‌ناميم، بايد به صورت دموكراتيك درباره‌ آينده خود تصميم بگيرند. اين به عهده دموكراسی است كه اين مشكل را حل كند.

پرسش: آيا می‌توان اين مساله را باور كرد در حالی كه ايران به تازگی كنفرانسی بين‌المللی درباره انكار هولوكاست برگزار كرد؟
پاسخ: من در اين كنفرانس شركت نكردم اما اين كنفرانس با هدف انكار هولوكاست برگزار نشد بلكه می‌خواست بكوشد واقعيات را بررسی كند. می‌توان درباره تعداد قربانيان اين نسل‌كشی سوال كرد بدون اينكه آنچه كه اتفاق افتاده را زير سوال برد و اينكه من می‌خواستم به شما يادآوری كنم كه اين كار توسط اروپايی‌ها، نازی‌ها انجام شده و مقدمات اين قتل عام در قرون گذشته در اروپا فراهم شده بود. هر چه باشد قرآن می‌گويد هنگامی كه شخصی زندگی يك بيگناه را تباه كند، كل بشريت را از بين برده است. قتل عام يهوديان هيچگاه در سرزمين مسلمانان صورت نگرفته است و برعكس در امپراطوری عثمانی، آنها تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا يهوديان اسپانيا بتوانند در آن سرزمين مستقر شوند.

پرسش: بنابراين آيا اين نسل‌كشی يك واقعيت تاريخی است؟
پاسخ: بله، اما ما نمی‌پذيريم كه اين واقعيت وسيله‌ای برای توجيه سركوب فلسطينيان باشد.

پرسش: با شنيدن حرف‌های شما از خود می‌پرسيم كه واقعا چرا اعلاميه‌های تحريك كننده‌ای را از ايران می‌شنويم؟
پاسخ: اگر اعلاميه‌های ما «تحريك كننده» است، آنطور كه شما می‌گوييد، تحريك كننده‌تر از آنچه كه ژنرال دوگل در زمان خودش گفته بود كه «زنده باد كبك آزاد!» نيست.

پرسش: با اين حال دوگل هرگز نگفته بود كانادا «از روی نقشه محو شود».
پاسخ: خير. فقط دخالت در امور آن را خواستار شده بود.

پرسش: عراق در جنگ داخلی فرو رفته است چرا شما با راه‌حل فدرالی كه می‌تواند احتمالا تحركات را متوقف كند، مخالف هستيد؟
پاسخ: نه، ما هرگز چنين چيزی را نگفته‌ايم.

پرسش: تمامی ديپلمات‌های شما اين را می‌گويند؟
پاسخ: ما هرگز چنين چيزی را نگفته‌ايم، چرا كه بر عهده عراقی‌هاست كه در خصوص آنكه چه چيزی را برای خود می‌خواهند، تصميم بگيرند. اگر آنها فدراليسم را برگزينند، اگر اين تصميم آنها باشد، بسيار خوب.

پرسش: نفوذ شما در عراق بسيار زياد است، چه چيزی را در آنجا پيشنهاد می‌كنيد؟
پاسخ: ما فقط در عراق نفوذ نداريم، ما همچنين ‌١٢٠٠ كيلومتر مرز با اين كشور دوست داريم. پناهندگانی را پذيرفته‌ايم كه اكنون در بغداد فرماندهی می‌كنند. ما اين طور ارزيابی می‌كنيم كه بايد از دولت عراق حمايت كرد چرا كه نتيجه يك انتخابات است، بايد به بازسازی آن كمك كرد و به اشغال پايان داد.

پرسش: جورج بوش چيزی جز اين نمی‌گويد.....
پاسخ: مشكل اين است كه اعمال او با حرفهايش سازگار نيست و حتی مقامات منتخب آمريكايی كه خواستار فراخوانی سربازان شده‌اند، خواهان آنند كه ايالت متحده پايگاه‌هايش را در عراق حفظ كند تا بر آينده اين منطقه اعمال فشار كند.

پرسش: رژيم‌های سنی هم همين را آرزو دارند، چنانكه شما از آن نگرانيد.
پاسخ: نگرانی آنها بی‌اساس است، اين ما نيستيم كه اكثريت شيعه را در عراق انتخاب كرديم بلكه عراقی‌ها بودند كه حدود ‌٦٠ درصد آنها شيعه هستند، اين اكثريتی است كه بايد مانند هر جای ديگر با اقليت‌ها همراه باشد. بنابراين ما پيشنهاد می‌كنيم كنفرانسی در خصوص ثبات منطقه به ويژه در خصوص تروريسم برگزار شود، ما همگی بايد با تحولاتی كه پس از حمله به عراق و افغانستان و پس از حملات ‌١١ سپتامبر ظهور كرده كه بزرگترين فاجعه در تاريخ معاصر است چرا كه قربانيان آن بی‌گناه بودند، روبرو شويم.

پرسش: تمايل برای ثبات منطقه با حمايت شما از حزب‌الله لبنان مغايرت دارد، آيا زمان آن نيست كه به حزب‌الله گفته شود خلع سلاح شود؟
پاسخ: برای آسانتر كردن كار اسرائيل؟

پرسش: نزديك به ده سال است كه اسرائيل از لبنان عقب نشينی كرده ...
پاسخ: اسرائيل بايد از مزارع شبعا كه سرزمين لبنانی‌هاست، خارج شود، هنوز يك مرحله باقی است كه بايد از آن گذر كرد و مادامی كه دولت لبنان همچنان ضعيف باقی بماند حزب‌الله قدرتی بازدارنده است، برای همه ضروری است كه دولت لبنان را تقويت كنند.