ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.02.2007, 20:51
افزايش بودجه نظامی از ترس ایران

آفتاب: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌تایمز در گزارشی نوشت که رهبران کشورهای عربی در تلاش برای آنچه که مقابله با افزایش تهدیدات ایران، هراس از فعالیت‌های هسته‌ای و نگرانی از برخورد احتمالی ایران و آمریکا اعلام شده می‌خواهند میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی خود را صرف خرید جنگ‌افزارهای جدید نظامی کنند. بنابر این گزارش بسیاری از این قراردادها به زودی در نمایشگاهی که قرار است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در امارات متحده‌عربی گشایش یابد نهایی خواهد شد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌تایمز در ادامه گزاش خود نوشت: عربستان سعودی به تنهایی یک لیست ٥٠ میلیارد دلاری برای خرید جت‌های جنگنده، موشک‌های کروز، هلی‌کوپترهای تهاجمی و بیش از ٣٠٠ تانک جدید و سایر اقلام مورد نیاز خود را دارد. در همین حال امارات نیز دو میلیارد دلار برای گروه‌های واکنش سریع که احتمالا برای ایفای نقش رهبری در نیروی محافظت منطقه‌ای است و ٦ میلیارد دلار اضافی برای خرید سیستم‌های ضد موشک، سیستم هشدار دهنده حمله هوایی و هواپیماهای جنگنده اختصاص داده است.

واشنگتن‌تایمز در ادامه گزارش خود چنین پیش‌بینی کرده که سایر کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج‌فارس» مانند کویت، بحرین و قطر نیز در ماه‌های پیش‌رو مبالغ بسیار سنگینی را صرف خرید ادوات نظامی کنند. بنابر این گزارش بسیاری از سران عرب در حال حاضر متقاعد شده‌اند که تنها راه برای خودداری از گیرافتادن بین جنگ ایران و آمریکا یا آشفتگی‌های بعد از آن تقویت توان دفاعی آنهاست.

واشنگتن‌تایمز همچنین به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه سعودی که با روزنامه انگلیسی «ساندی‌تایمز» صحبت کرده نوشت: افرادی نگران ایران هستند ولی آمریکائیها در حال اجرا کردن یک مبارزه انتخاباتی عمومی موفق علیه ایران هستند. این مقام سعودی در ادامه اظهارات خود گفته که بسیاری از سعودی‌ها از این موضوع می‌ترسند که آمریکا بعد از «موذیگری» در منطقه برود و اعرابی که آنجا زندگی می‌کنند را تنها بگذارند.

پائول بیور تحلیلگر نظامی نیز در این خصوص با ادعای اینکه اعراب بخاطر عرب نبودن ایران و مخصوصا شیعه بودن از این کشور نگران هستند گفت: با این حال آنها و ایران دشمن مشترکی دارند و آن غرب و شیوه زندگی آن است، آنها نمی‌خواهند به آمریکائیها وابسته شوند.

در انتهای این گزارش با اشاره به اینکه افزایش قیمت نفت و بهای فعلی ٦٠ دلاری آن سبب افزایش قدرت خرید کشورهای سنی شده آمده است: اگر قیمت نفت برای دو یا سه سال در حد فعلی آن باقی بماند دولت امارات به تنهایی ١٠٠ میلیارد دلار درآمد اضافه ارزی خواهد داشت که در حدود ٢٠ درصد آنرا ممکن است برای مدرنیزه کردن تجهیزات دفاعی خود اختصاص دهد.

گزارش واشنگتن‌تایمز درحالی منتشر شده که در روزهای گذشته شبکه تلویزیونی VOA نیز در گزارشی اعلام کرد: تعدادی از تحلیلگران مسائل خاورمیانه می‌گویند که افزایش نگرانی‌ها از ایران و مخصوصا فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و آنچه که حمایت از سازمان‌های تروریستی نامیده می‌شود سبب ایجاد فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های استراتژیک بین آمریکا و متحدان عرب این کشور در منطقه خلیج‌فارس شده است. بنابر تحلیل کارشناسان نگرانی منطقه‌ای از ایران به بهبود اهداف آمریکا در خاورمیانه کمک می‌کند.

در همین خصوص «روبرت ساتلوف» مدیر انستیتو سیاست‌ خاور نزدیک واشنگتن که اخیرا از سفر به خاورمیانه بازگشته مدعی شد: در سراسر منطقه، دولت‌های عربی از فعالیت‌های هسته‌ای، نفوذ، مداخله در عراق و حمایت ایران از گروه حزب‌الله در لبنان و حماس در فلسطین به شدت نگران هستند.

او در ادامه اظهارات خود با این ادعا که امروزه دشمنی عرب‌های سنی با فارس‌ها و شیعیان عمیق است گفت: اعراب سنی از افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه که قابل لمس است می‌ترسند، به نظر من حالا ما در غرب این فرصت را داریم تا نه از طریق تنش‌های مذهبی داخلی بلکه از نگرانی اعراب از ایران برای تسریع همکاری‌های سیاسی، استراتژیک و اهداف ایدئولوژیک به نفع خودمان استفاده کنیم.

ساتلوف چنین استدلال کرد که دولت‌های سنی خواهان این هستند که آمریکا با نفوذ روبه‌رشد ایران مخصوصا در میان رادیکال‌ها مقابله کرده ولی در عین حال می‌گوید که مدرک کمی وجود دارد که این دولت‌ها تمایلی به پذیرفتن ریسک‌های احتمالی سیاسی برای کمک به ارتقای اهداف آمریکا در منطقه داشته باشند. بنابر اظهارات این تحلیلگر مسائل سیاسی دولت بوش باید کشورهایی مثل عربستان‌سعودی را برای استفاده از قدرت اقتصادی‌شان برای مقابله با ایران تحریک کند.

در انتهای این گزارش همچنین آمد: تحلیلگران در موسسه واشنگتن می‌گویند تا زمانی که ایران شیعی به فعالیت‌های خود برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه‌ای ادامه می‌دهد ایالات متحده آمریکا و کشورهای عرب خاورمیانه به اتحاد با یکدیگر ادامه می‌دهند.