ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.02.2007, 20:27
ايران تمايل دارد به روند مذاكرات بازگردد

وزير امور خارجه آلمان:
ايران تمايل دارد به روند مذاكرات بازگردد

وزير امور خارجه آلمان اظهار داشت كه سخنرانی علی لاريجانی در كنفرانس مونيخ نشان داد كه تهران می‌تواند برای مذاكره آمادگی داشته باشد.
به گزارش پايگاه اينترنتی فرانس ٢٤، فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: اين يك سخنرانی بود كه نشان داد ايران تمايل دارد به روند مذاكرات بازگشته و آن را ادامه دهد.
وی افزود: اكنون آنچه بايد انجام دهيم آن است كه به پيشنهادی كه ايران ارايه می‌كند نگاه كنيم و ببينيم كه آيا راه‌ را برای بازگشت به ميز مذاكرات می‌گشايد يا خير.
اشتاين ماير افزود كه در مونيخ با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران ديدار و گفتگو كرده است.
آلبرتو ناوارو، مسوول امور اروپايی وزارت امور خارجه اسپانيا نيز گفت: تحريم‌ها يك بخش از رويكرد دوسويه‌ای است كه ما در اروپا دنبال می‌كنيم.
وی افزود: ما می‌دانيم كه اين فقط اولين گام است و اين تحريم‌ها بايد تدريجی باشد. بنابراين در هفته‌ها و ماه‌های آينده اگر ايران به آنها عمل نكرد جامعه بين‌المللی به وضوح گفته است كه قصد دارد فراتر از آن عمل كرد.
وی ادامه داد: از سوی ديگر اين مهم است كه ما در مسير گفتگو پيش رويم.


آمادگی تهران برای بررسی تعليق در مذاكرات

سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گويد «ايران همه موضوعات حتی تعليق را در چارچوب مذاكره قابل بررسی می‌داند».
محمد علی حسينی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در خصوص دستاوردهای حضور علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی در اجلاس مونيخ و ديدار وی با خاوير سولانا، گفت:‌ هرچند آقای لاريجانی هنوز برنگشته است، ولی از ملاقات با سولانا ابراز رضايت كردند، اين جلسه‌ای نيست كه با يك دور بخواهد به نتيجه برسد، ولی می‌تواند نقطه‌ خوبی باشد و اميدواريم كه در اين چارچوب مذاكرات ادامه يابد.
وی ادامه داد: آنچه ايران همواره بر آن تاكيد داشته بازگشت به مذاكره است و با اعلام آمادگی طرفين در حاشيه‌ی اجلاس ديدار دبير شورای عالی امنيت ملی كشورمان با خاوير سولانا انجام شد.
حسينی در خصوص سفر دكتر ولايتی به مسكو گفت: دكتر علی اكبر ولايتی به عنوان فرستاده‌ ويژه احمدی‌نژاد به مسكو سفر كردند و در اين سفر از تلاش‌هايی كه مسكو انجام می‌دهد برای اين كه بتواند راه‌حلی را برای برون رفت از اين بن‌بست پيدا كند، تشكر كرد.
وی در خصوص پيشنهاد اخير هسته‌ای البرادعی گفت: پيشنهاد شد كه اين طرح به صورت مكتوب ارايه شود تا ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گيرد؛ ولی آنچه اهميت دارد اين است كه البرادعی تلاش می‌كند راه‌حل مناسبی برای برون رفت از اين مساله پيدا كند.
حسينی با اشاره به طرح سوئيس گفت: كليه طرح‌ها و پيشنهادات مطروحه چنانچه متضمن حقوق ايران باشد می‌تواند مورد بررسی قرار گيرد؛ آنچه از جانب سوييسی‌ها مطرح شده ابعاد و جزييات آن به طور كامل طرح نشده است، ولی اگر اين طرح متضمن اين حق ايران باشد می‌توان آن را بررسی كرد و به جزييات آن در مذاكرات پرداخت.
وی در خصوص احتمال مطرح شدن طرح سوئيس در مونيخ گفت:‌ ممكن است كه در آنجا اين طرح ارايه شده باشد، ولی اين طرح را بايد مسوولين سازمان انرژی اتمی و شورای امنيت و مسئولينی كه در آنجا هستند، به لحاظ فنی و ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اينكه كشور در خصوص تشديد تحريم‌ها از سوی غرب چه تدابيری را اتخاذ كرده است، گفت: ما هرگز از اعمال تحريم‌ها استقبال نكرده‌ايم، اما آنچه دشمن ما اعمال كرده است در طول ٢٧ سال گذشته تصميماتی بود كه به منظور هدف قرار دادن نظام و استقلال سياسی كشور بود. اكنون گرچه تصميماتی كه گرفته شده است در صورت اجرا می‌تواند تاثيراتی داشته باشد، اما مسئولين ما با برنامه‌ريزی‌ها و تصميماتی كه دارند به اجرا در می‌آورند تلاش می‌كنند هزينه‌ها را كمتر كنند و انگيزه‌ی پايداری را در مردم بالا ببرند و دشمن را ناكام بگذارند.


فقط شفافيت كامل از جانب ايران جواب می‌دهد

محمد البرادعی از آمادگی ايران برای ازسرگيری مذاكرات با غرب استقبال كرد و در عين حال گفت: چيزی به جز شفافيت كامل از جانب ايران دو طرف را بر سر ميز مذاكره جمع نخواهد كرد.
البرادعی به تلويزيون آسوشيتدپرس گفت: همچنان اميدوارم كه آنها به سمت جلو حركت كنند تا بكوشند و راهی را برای وارد شدن به مذاكرات بيابند. او (لاريجانی) اشاره كرد كه آنها برای همكاری با آژانس آمادگی دارند و من فكر می‌كنم كه اين امری مثبت است.
مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی افزود: كل مشكل با مسايل به تعويق افتاده در خصوص ماهيت اين برنامه آغاز شد؛ بنابر اين مبحث از هرگونه حركت ايران جهت تلاش برای كار كردن با آژانس استقبال می‌كند.
وی ادامه داد: هم چنان اميدوارم كه آنها از طريق مذاكرات تلاش كنند تا شرايطی را برای بازگشت به مذاكرات فراهم كنند.


وزارت امور خارجه روسيه:‌
پيشنهاد روسيه برای غنی‌سازی اورانيوم ايران هم چنان معتبر است

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی روسيه تاكيد كرد كه پيشنهاد مسكو برای تاسيس يك شركت سهامی مشترك با ايران جهت انجام غنی‌سازی اورانيوم در خاك روسيه همچنان معتبر است.
ميخائيل كامينين، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی روسيه روز يكشنبه به خبرگزاری ايتارتاس گفت كه ايران به مدت يك سال است اين پيشنهاد را مطالعه كرده است.
وی افزود: ما آن را لغو نكرده‌ايم.
كامينين گفت كه روسيه بارها به ايران پيشنهاد كرده است كه حق فرآوری اورانيوم را حفظ كند، اما غنی‌سازی را در خاك روسيه انجام دهد و اين می‌تواند مصالحه‌ای در حل ديپلماتيك مشكل هسته‌يی ايران باشد.
وی اظهار كرد كه شركت سهامی مشترك مصارف صلح‌آميز انرژی هسته‌يی ايران را تضمين خواهد كرد و اعتماد به برنامه‌ی هسته‌يی ايران را احيا خواهد كرد.
اين سخنگو ادامه داد: تعدادی كشورها از جمله تروئيكای اروپا از ايده‌ی روسيه حمايت كرده‌اند.
علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز يكشنبه در كنفرانس امنيتی مونيخ گفت كه تهران پيشنهاد روسيه را رد نكرده است.


وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا با تحريم ايران موافقت كردند

وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپايی امروز (دوشنبه) با تحريم‌ها عليه ايران برای افزايش فشار عليه برنامه‌ی هسته‌يی تهران توافق كردند، اما در عين حال در را برای مذاكرات جديد باز نگه داشتند.
خبرگزاری رويتر گزارش داد، مقامات اروپايی گفتند كه تحريم‌ها تا حد زيادی شبيه همان تحريم‌هايی است كه در قطعنامه‌ی ١٧٣٧ شورای امنيت سازمان ملل مطرح شده است و هدف از آن واداشتن ايران به تعليق برنامه‌ی هسته‌يی‌اش است.
اما خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا كه روز يكشنبه مذاكرات با ايران را با ديدار با علی لاريجانی، دبير شورای عالی انيت ملی ايران از سرگرفت در آستانه‌ی نشست وزيران امور خارجه‌ی اروپايی گفت كه امكان ازسرگيری مذاكرات وجود دارد.
وی اظهار كرد: ‌می‌خواهيم به گفت‌و‌گو با ايران ادامه دهيم و ايران به خوبی می‌داند كه بايد چه كاری انجام دهد.
ديپلماتهای اروپايی گفتند كه درباره‌ی مجموعه‌ی تحريمها در اصل موافقت شده است، اما بايد از سوی قانونگذاران مورد بررسی قرار گيرد.


بلازی: ايران بايد غنی‌سازی را تعليق كند

وزير امور خارجه‌ی فرانسه گفت، پيش از آن كه تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران بتواند رفع شود ايران بايد فعاليت‌های هسته‌يی‌اش را متوقف كند.
به گزارش خبرگزاری رويتر گزارش داد، فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با راديو فرانسه اظهار كرد: ايران می‌تواند آنچه را كه جامعه‌ی بين‌المللی گفته است بپذيرد و فعاليت‌های حساس هسته‌يی‌اش را تعليق كند و آن گاه ما آماده خواهيم بود تحريم‌هايمان را در شورای امنيت سازمان ملل تعليق كنيم.
وی در پاسخ به اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور ايران كه پيشتر گفته بود ايران حاضر به مذاكره است اما فعاليت‌هايش را تعليق نخواهد كرد گفت: اين غير قابل پذيرش است.
وی افزود: ما بايد در خصوص اين پيشنهاد فوق‌العاده روشن و بسيار دقيق باشيم.
وی ادامه داد: او چه چيزی را درخواست می‌كند؟ او می‌گويد فقط به عدم تزريق مواد به سانتريفوژها متعهد است؛ در حالی كه آن‌ها هم چنان كار می‌كنند؛ اين به هيچ وجه درخواست‌های شورای امنيت را برآورده نخواهد كرد.
دوست بلازی گفت: معياری شبيه به آن حتی يك توقف كوتاه واقعی و يا ابزاری برای اعتمادسازی نيست.
علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران به روزنامه زدودويچه سايتونگ گفته است كه ايران برای برخی مصالحات حاضر است، اما تعليق را به عنوان پيش شرط مذاكرات نمی‌پذيرد.
لاريجانی ادامه داد: پيشنهاداتی وجود دارد مبنی بر اين كه ما سانتريفوژهايی را كه فقط اورانيوم را در سطحی كمتر از چهار درجه غنی‌سازی می‌كند فعال نگهداريم؛ اين يك رويكرد است. اين عادلانه نيست؛ زيرا ديگر كشورها در سطوحی بالاتر غنی‌سازی می‌كنند؛ اما ما می‌توانيم در خصوص اين مصالحه باز برخورد كنيم.
بلازی همچنين گفت: موضع فرانسه در قبال ايران به رغم اظهارات اخير ژاك شيراك، تغييری نكرده است.
وی افزود: رييس‌جمهور فقط گفته است اگر ايران گزينه‌ی نظامی را در زمينه‌ی هسته‌يی انتخاب كند، راهی خواهد بود كه به هيچ جايی نخواهد رفت.

منابع گزارش: ايسنا، آفتاب