ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.02.2007, 15:16
لاريجانی: شرط تعليق را نمی‌پذيريم

آنگلا مركل:‌
اگر ايران به خواست جامعه‌ی بين‌المللی عمل نكند در انزوای بيشتری فرو خواهد رفت

ايسنا: آنگلا مركل از ايران خواست «‌بدون اما و اگری» از خواسته جامعه بين‌المللی اطاعت كند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه‌ آنگلا مركل، صدراعظم آلمان، در يك سخنرانی در چهارمين كنفرانس امنيتی مونيخ ادعا كرد: اگر ايران از جامعه بين‌المللی اطاعت نكند خطر سقوط هر چه بيشتر در انزوا را در پيش رو خواهد داشت. وی در ادامه با تكرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌يی ايران گفت: ما همگی مصمم هستيم از خطر ايرانی كه برنامه نظامی هسته‌يی دارد جلوگيری كنيم.
وی افزود: ما درباره تكنولوژی بسيار بسيار حساسی صحبت می‌كنيم، بنابراين نياز به شفافيت بالايی داريم كه ايران تا به حال فراهم نكرده است و اگر ايران اين كار را نكند در انزوای هر چه بيشتر گرفتار خواهد شد.
مركل در ادامه با اشاره به سخنان احمدی‌نژاد درباره از ميان برداشتن رژيم صهيونيستی گفت: جامعه بين‌المللی نمی‌تواند سخنان رييس‌جمهور ايران را درباره اسراييل بپذيرد.
مذاكرات درباره مسئله هسته‌يی ايران در حال حاضر متوقف شده است، اما ديپلمات‌های اروپايی به خبرگزاری فرانسه گفتند كه اقدام اروپايی‌ها برای برگرداندن ايران به ميز مذاكرات می‌تواند در حاشيه كنفرانس مونيخ در مذاكره با لاريجانی صورت گيرد.
مركل كه كشورش در حال حاضر رياست اتحاديه اروپا و گروه هشت را برعهده دارد از توافق بين احزاب فلسطينی و فتح برای تشكيل دولت وحدت ملی استقبال كرد و آن را گامی در مسير درست دانست.
مركل در اين باره گفت: كارهای بسياری هنوز بايد انجام شوند، من می‌دانم كه سه شرط بايد اجرا شوند، اما در مكه به نتايجی دست يافته‌ايم، و بايد اين امر را اولين گام در مسير مناسب بدانيم.
وی گفت اهميت اين توافق اين است كه « راه‌حلی از داخل منطقه می‌باشد».
مركل در ادامه سوريه را به خاطر عدم دخالت در روند ايجاد صلح در خاورميانه سرزنش كرد، اما گفت: برای اين كه سوريه نقش جامع را برعهده بگيرد درها هنوز بسته نيست.
وی افزود: اما سوريه نبايد ترديدی درباره قاطعيت جامعه بين‌المللی برای دفاع از اسراييل و لبنان داشته باشد.
وی گفت در حاليكه جهان در تلاش است كشمكش‌ها را حل كند بايد به خاطر داشته باشد كه تغيير اوضاع يكی از بزرگترين تهديدات در كوتاه مدت و دراز مدت است.
وی افزود: اين امر می‌تواند عواقب شديدی به دنبال داشته باشد .
به عقيده مركل تغيير اوضاع را تنها می‌توان با تلاش‌های مشترك پشت سر گذاشت.


اظهارات وزير دفاع آمريكا در كنفرانس امنيتی مونيخ

ايرنا: "رابرت گيتس " وزير دفاع آمريكا روز يكشنه در كنفرانس امنيتی مونيخ گفت: موثرترين سلاح ما در گذشته و حال، اعتقاد مشترك اروپا و آمريكای شمالی به اقتصاد آزاد، سعه صدر مذهبی، حقوق بشر، دمكراسی، قانونمداری و دولت مردمی است.
وزير دفاع آمريكا افزود: امروز اين ارزش‌های مشترك ما در خطر است و ما بايد از آنها دفاع كنيم.
گيتس با اشاره به اينكه جهان امروز بسيار پيچيده تر از ۳۰‬سال پيش شده است گفت: جهان از سال ۱۹۸۹‬ميلادی (فروپاشی شوروی سابق) بشدت تغيير كرده است.
وزير دفاع آمريكا افزود: ارزش‌های ما از طريق شبكه‌های ايدئولوژی تهديد می‌شوند و ما با چالش‌های ژئوپليتيكی خطرناكی مواجه هستيم.
گيتس گفت: افراط گرايی خشونت آميز چالشی است كه تاكنون به اين شكل وجود نداشته است و شبكه‌های افراطی در اقليت‌های مهاجر در اروپا ريشه دارند. اين افراطی گری با آزادی انديشه و بيان، دمكراسی و حقوق زنان، بيگانه است.
وزير دفاع آمريكا افزود: ۱۸‬سازمان تروريستی كه برخی از آنها با القاعده همكاری دارند در جهان عمليات تروريستی انجام می‌دهند.
گيتس همچنين نسبت به شكست ناتو در افغانستان هشدار داد و گفت: ما برای موفقيت در اين كشور به يك عزم سياسی نياز داريم.
وزير دفاع آمريكا خواستار افزايش كمك مالی و نظامی ناتو برای افغانستان شد و افزود: اين پيمان كه متشكل از ثروتمندترين كشورهای جهان است و بيش از دو ميليون سرباز دارد، بايد بتواند به اندازه كافی نيروی نظامی و كمك مالی در اختيار افغانستان قرار دهد.
گيتس با اشاره به اينكه شكست در افغانستان يك ننگ خواهد بود گفت: افغانستان يك آزمايش برای قابليت ما برای مقابله با چالش‌هايی است كه تهديدات زيادی برای ارزش‌های ما دارند.
وزير دفاع آمريكا گفت: صرفا اتحاد بين آمريكا و اروپا می‌تواند تهديد تروريسم را مهار كند. اتحاد آمريكا و شركای اروپايی تضمينی برای دمكراسی و قانونمداری است.تروريسم يك تهديد جهانی است كه بايد بطور جهانی نيز با آن مقابله كرد.
گيتس همچنين اظهار داشت: دنيا به يك ناتوی پرقدرت و زنده نياز دارد.
وزير دفاع آمريكا با توجه به اظهارات روز گذشته "ولاديمير پوتين" رييس جمهوری روسيه كه بشدت از سياست خارجی آمريكا انتقاد كرد اظهار داشت: يك جنگ سرد كافی بود.
گيتس گفت: به نظر می‌آيد كه روسيه در مقاطعی از جمله فروش و تحويل سلاح به ديگر كشورها و استفاده از منابع انرژی برای اعمال فشار سياسی، عليه ثبات بين‌المللی عمل كرده است.
وزير دفاع آمريكا همچنين با اشاره به اينكه اين كشور خواستار يك رابطه سازنده با چين است گفت: اما ما در مورد راهبرد چين شك و ترديد داريم.
گيتس در مورد جمهوری ‌اسلامی گفت، ايران به دنبال برتری طلبی منطقه‌ای و دستيابی به سلاح اتمی است.
كنفرانس امنيتی مونيخ كه روز شنبه و با حضور صدها نفراز مقامات و كارشناسان كشورهای مختلف با سخنان "آنگلا مركل" صدراعظم آلمان آغاز شد، امروز به كار خود پايان خواهد داد.


لاريجانی: شرط تعليق را نمی‌پذيريم

ايسنا: علی لاريجانی در سخنان خود در كنفرانس امنيتی مونيخ گفت: ... بر حل و فصل مسئله از طريق مذاكرات باور داريم. اگر طرف مقابل واقعا چنين اراده‌يی داشته باشد، مطمئن هستم ظرف چند ماه، كليه مسائل به نتيجه می‌رسد و مسير همكاری‌های دراز مدت چه در بعد منطقه‌يی و چه در انرژی فراهم می‌گردد . اما شروط غير معقول برای مذاكرات عملا مانع حل و فصل موضوع گرديد؛ نظير شرط تعليق.

همه فعاليت‌های اتمی ايران زير نظر آژانس و بازرسی‌های آن قرار دارد. هم آقای البرادعی بر آن معترفند و هم دوستان ديگر اروپايی می‌دانند وضعيت فعلی ايران تماما با نظر آژانس و در چارچوب ان.پی.تی و پادمان اراده می‌شود.
سخن اصلی دوستانی كه با اين جانب مذاكراتی داشته‌اند مربوط به آينده است، به صراحت برخی گفته‌اند نمی‌توانيم بپذيريم ايران حتی به دانش صلح‌آميز هسته‌يی دست پيدا كنند؛ چرا كه نگرانيم شما در آينده منحرف شويد!

اين سخنان تعجب‌آور است؛ يعنی چنين اموری در حقوق بين‌الملل تا به حال يافت نشده است كه نيت‌خوانی كنند و پيش از تحقق جرم دنبال مجازات آن باشند، اما در عين حال ما هم در پاسخ به بسته پيشنهادی و هم در مذاكرات با آقای سولانا گفتيم حاضريم كليه فعاليت‌های هسته‌يی ايران را در درون كنسرسيومی قرار دهيم كه ديگران هم در آن شريك باشند و اطمينان از آن پيدا كنند. هر چند ضرورتی بر اين كار مطابق نظامات بين‌المللی نيست ولی برای حسن نيت حاضريم اين كار را بكنيم. كجای اين منطق اشكال دارد. آيا رفتار مقابل با چنين پديده‌يی ايجاد سوء ظن نمی‌كند كه يا بايد مثل اسراييل بمب اتم داشت و ان.پی.تی را نپذيرفت يا اگر در چارچوب آژانس و ان.پی.تی عمل كنيد هيچ حقی برای شما قائل نيستند؟

ما با صراحت بارها اعلام كرديم در دكترين امنيت ملی ايران سلاح اتمی و شيميايی وجود ندارد وآن را مخالف قوانين اسلامی می‌دانيم. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در اين زمينه فتوی صادر كردند كه سلاح‌های كشتار جمعی حرام است. علاوه بر اين ما می‌دانيم حركت ايران در اين جهت، مسابقه تسليحات اتمی در منطقه را باعث می‌گردد كه مخل آرامش روانی مردم منطقه و جهان است و به همين دليل از خاورميانه خالی از سلاح كشتار جمعی حمايت می‌كنيم. صورت مساله واقعا همين است، اما می‌توان با شگردهای سياسی آن را پيچيده كرد كه طبعا می‌تواند برای منطقه اثرات نامطلوبی داشته باشد.

ما به يك بازی برد - برد معتقديم و نمی‌خواهيم چه بازيگران بين‌المللی و چه منطقه‌يی متضرر شوند و بر حل و فصل مسئله از طريق مذاكرات باور داريم. اگر طرف مقابل واقعا چنين اراده‌يی داشته باشد، مطمئن هستم ظرف چند ماه، كليه مسائل به نتيجه می‌رسد و مسير همكاری‌های دراز مدت چه در بعد منطقه‌يی و چه در انرژی فراهم می‌گردد . اما شروط غير معقول برای مذاكرات عملا مانع حل و فصل موضوع گرديد؛ نظير شرط تعليق. اينك حدود ٨ ماه است كه با چنين شرطی مذاكرات درست پيش نرفته است. سوال اين است كه اگر سه ماه از اين مدت بدون اين پيش شرط مصروف مذاكرات می‌گرديد، چه خساراتی وارد می‌شد؟ و حال كه انجام نگرديد، چه دستاوردی داشته است؟

ممكن است گفته شود قطعنامه عليه ايران صادر شد و فشار بر اين كشور وارد كرديم، مگر قصد حل مسئله اتمی نبود؟ پس اين روش‌ها مسئله را حل نكرده، بلكه به انگيزه ديگری، هدف ديگری را دنبال نموده است.
من اميدوارم چه در اين موضوع، چه در مسائل عام امنيت بين‌الملل و منطقه، تجربيات كهنه گذشته مورد تجديد نظر قرار گيرد و دستاوردهای خرد و گذرا، چشم‌انداز مطلوب همكاری‌های دراز مدت را مخدوش نكند. به نظر می‌رسد با پارادايم‌هايی كه بيان گرديد می‌توان دورنمای واقعی‌تری از امنيت منطقه‌يی ارايه نمود و جمهوری اسلامی ايران بر اين نگاه پايبند است و آن را مبنای معقولی برای همكاری بازيگران بين‌المللی و منطقه‌يی می‌داند و آماده‌ است برای تحقق اين امر، بانی كنفرانس امنيت منطقه‌يی در تهران باشد.


وزير خارجه آلمان:
ابزار نظامی نبايد بر واكنش‌های سياسی ما غالب شود

ايرنا: "فرانك والتر اشتاين ماير" وزير امور خارجه آلمان روز يكشنبه در چهل و سومين كنفرانس امنيتی مونيخ گفت: ابزار نظامی نبايد بر واكنش‌های سياسی ما غالب شود.
اشتاين ماير افزود: ما با تهديدات نمی‌توانيم صرفا با ابزار نظامی مقابله كنيم و بايد سياست هوشيارانه‌ای داشته باشيم كه ابزار نظامی غالب بر واكنش‌های سياسی ما نشود.
وزير امور خارجه آلمان همچنين گفت: ساختار تكاليف و وظايف پيمان آتلانتيك شمالی (ناتو) پس از پايان جنگ سرد تغيير كرده است.
اشتاين ماير افزود: ما از سال‌ها پيش نيز در مورد وظايف ناتو با توجه به راهبرد امنيتی جديد اين پيمان بحث می‌كنيم و اين راهبرد قرار است در سال آينده ۲۰۰۸‬ و يا ۲۰۰۹‬ميلادی تصويب شود.
وزير امور خارجه آلمان در مورد وضعيت در افغانستان گفت: دسترسی به امنيت در اين كشور بدون توسعه و توسعه بدون برقراری امنيت ممكن نيست.
بدين خاطر در كنار حضور نظامی، تلاش برای بازسازی افغانستان ضروری است.
اشتاين ماير با ابراز خوشبينی نسبت به بهبود وضعيت در افغانستان افزود: افغانستان صرفا زمانی از دست می‌رود كه ما اين كشور را از دست رفته قلمداد كنيم.
وزير امور خارجه آلمان در اظهارات خود بدون ارايه هيچگونه دليلی گفت كه بايد ايران و ديگر كشورها را از بازی با گزينه‌های اتمی دور نگهداريم.
اشتاين ماير با ادعای اينكه غرب در آينده در برابر يك دو راهی قرار خواهد داشت، افزود: ما يا در سال‌های آينده موفق خواهيم شد كه ايران و ديگر كشورها را از بازی با گزينه‌های اتمی دور نگهداريم و يا اينكه يك دوره جديد رقابت سلاح اتمی را با پيامدهای غيرقابل پيش بينی برای امنيت جهان تجربه خواهيم كرد .
وزير امور خارجه آلمان گفت: اروپا كه بطور مشترك با آمريكا، چين و روسيه برای حل مناقشه اتمی ايران تلاش دارد، نگران تشديد وضعيت در خاورميانه است.
وی اضافه كرد: اين اولين نگرانی ما به شمار می‌رود و موضوع تلاش ها در روزهای و هفته‌ها و ماههای آينده خواهد بود.
اشتاين ماير افزود: ما بايد در مناقشه اتمی ايران به يك راه حل دست يابيم .
چهل و سومين كنفرانس امنيتی مونيخ كه روز شنبه با سخنان "آنگلا مركل" صدراعظم آلمان آغاز شد، امروز پايان می‌يابد.



لاريجانی با سولانا ديدار كرد

ايسنا: علی لاريجانی امروز (يكشنبه) در حاشيه‌ی كنفرانس امنيتی مونيخ با خاوير سولانا ديدار كرد.
علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در هتل بايريشرهوف در مونيخ با خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا ديدار و مذاكره كرد.
خبرگزاری رويتر پيشتر به نقل از لاريجانی گزارش داده بود: ما معتقديم مساله‌ی هسته‌يی ايران را می‌توان از طريق مذاكرات حل و فصل كرد.
وی افزود: ما در گذشته گفت‌وگوهای مفيدی با سولانا داشتيم و معتقديم اگر ادامه داده بوديم به نتيجه مثبتی می‌رسيديم.
وزارت خارجه آلمان اعلام كرد، گفت‌وگوی مونيخ با لاريجانی با توجه به موعد مقرر شورای امنيت در 21 فوريه برای توقف غنی‌سازی اورانيوم توسط ايران تنظيم شده بود.
لاريجانی در پاسخ به اين سوال كه آيا قبل از آن تاريخ می‌توانند به توافق دست يابند، گفت: ما هنوز وقت داريم؛ گفت‌وگوها در دست انجام است.
مقامات سازمان ملل اظهار اميدواری كرده‌اند كه ملاقات لاريجانی با سولانا وقفه‌ای در اين بحران ايجاد كند اما مقامات اتحاديه اروپا همگان را از خوش‌بينی بيش از حد بر حذر داشتند.
سولانا پيش از ديدارش با لاريجانی به رويتر گفته بود: اين ملاقات آغاز كار است؛ هنوز جزئيات اين گفتگو مشخص نيست. اين ملاقات برای اين است كه به او (لاريجانی) نشان دهيم در همچنان باز باقی مانده است.
بی.بی.سی نيز گزارش داد: لاريجانی موضع ايران را مبنی بر اين كه به دنبال انرژی هسته‌يی است، نه تسليحات هسته‌يی تكرار كرد.
آسوشيتدپرس نيز در اين باره به نقل از لاريجانی گزارش داد: ما در حال تكميل روندی هستيم كه بر هيچ كس پوشيده نيست ، همه فعاليت‌های ما تحت كنترل آژانس بين‌المللی انرژی هسته‌يی می‌باشد و ما به معاهده منع سلاح‌های هسته‌يی نيز متعهد هستيم.
رويتر همچنين در گزارشی از احتمال ارايه پيشنهادی سازشكارانه به علی لاريجانی در حاشيه‌ی كنفرانس امنيتی مونيخ خبر داد.
خبرگزاری رويتر از آلمان به نقل از ديپلمات‌های اروپايی گزارش داد: چند كشور اروپايی در حال بررسی پيشنهادی سازشكارانه هستند كه بر اساس آن ايران می‌تواند چند صد سانتريفيوژ را برای اهداف تحقيقاتی فعال نگهدارد، اما به آنها اورانيوم برای توليد سوخت تزريق نكند و اين كار را در حالی انجام می‌دهد كه برای اهداف تجاری با قدرت‌های غربی به منظور محدود كردن برنامه‌ی هسته‌يی اين كشور مذاكره می‌كند.
اين ديپلمات‌ها افزودند: در حالی كه ممكن است ايران با چنين ايده‌ای باز برخورد كند، اما آمريكا و انگليس براساس اين نگرانی كه ممكن است ايران با آزمايش سانتريفيوژ‌ها در خلا نيز بتواند به مهارت‌های هسته‌يی دست يابد، با آن مخالفت خواهند كرد.
ديپلمات‌های ياد شده كه از ذكر نام‌شان خودداری كردند، افزودند كه انتظار می‌رود اين پيشنهاد به وسيله واسطه‌های سوييسی به علی لاريجانی، مذاكره كننده‌ی هسته‌يی عالی‌رتبه ايران و احتمالا در حاشيه‌ی كنفرانس امنيتی مونيخ ارايه شود.
اين در حالی است كه مقامات ايرانی در تهران گفته‌اند كه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نصب دوربين‌های نظارتی در تاسيسات نطنز را به پايان رسانده و تاكيد كرده‌اند: ما چيزی برای پنهان كردن نداريم.
در وين يك ديپلمات آشنا با عمليات‌های آژانس در ايران نيز تاييد كرد كه اكنون دوربين‌ها در نطنز نصب شده‌اند.