ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 05.02.2007, 12:29
٤٢ میلیارد دلار يارانه‌ی سوخت در ایران

خبرگزاری فارس: پژوهش انجام شده با عنوان «نفت و یارانه‌های نفتی در اقتصاد ایران» نشان می دهد یارانه های پرداختی به سوخت در سال ٨٥ هزینه‌ای معادل ٣٨ هزار و ٧٨٨ میلیارد تومان (معادل ٨٩٩/٤٢ میلیارد دلار) را به اقتصاد ملی تحمیل کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس براساس پژوهش انجام گرفته به اهتمام داود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی که با عنوان «نفت و یارانه های نفتی در اقتصاد ایران» در اختیار فارس قرار گرفته، محاسبات هزینه تحمیل شده مصرف سوخت به اقتصاد ایران در سالهای ٨٤ و ٨٥ بر اساس مابه التفاوت هزینه های واقعی فرآورده ها و مبلغ دریافت شده از مصرف کنندگان مورد توجه قرار گرفته است. این گزارش حاکی است؛ میزان مصرف بنزین در سال جاری روزانه به ٦/٧٣ میلیون لیتر رسیده و کل مصرف تا پایان سال ٨٥ بالغ بر ٢٦ هزار و ٨٤٤ میلیون لیتر برآورد می شود.
این در حالی است که قیمت واقعی حدود ٥٠ درصد از بنزین مورد نیاز کشور که از خارج خریداری شده و به بهای ٨٠ تومان به فروش رسیده است، هر لیتر ٤٤٩ تومان بوده و با محاسبه ٤٥ ریال هزینه توزیع و انتقال، بهای واقعی هر لیتر بنزین ٦/٤٥٣ تومان تمام شده است. این گزارش حاکی است در سال ٨٥ قیمت فروش «نفت گاز» در داخل کشور ١٦٥ ریال برای هر لیتر و قیمت فوب خلیج فارس این محصول ٤٤٩ تومان بوده است که با هزینه نقل و انتقال و توزیع قیمت تمام شده این محصول به ٦/٤٥٣ تومان می رسد.
بر اساس این گزارش «نفت سفید» نیز در بازارهای داخلی با قیمت ١٦٥ ریال به فروش می رسد و در عین حال قیمت فوب خلیج فارس این محصول ٥/٤٦٣ تومان و قیمت تمام شده آن برای دولت به ٤٦٨ تومان بالغ می شود. همچنین «نفت کوره» با قیمت هر لیتر ٩٥ ریال در بازارهای داخلی عرضه شده، حال آنکه با احتساب هزینه های حمل و نقل و توزیع واردات آن برای دولت معادل هر لیتر ٧/٢٦٢ تومان تمام می شود. این پژوهش همچنین قیمت گاز مایع عرضه شده در داخل را هر لیتر ٧/٣١ ریال و قیمت تمام شده این فرآورده بر پایه فوب خلیج فارس را ٤/٢٤٠ تومان برآورد کرده است.
بر اساس این گزارش میزان مصرف سالیانه فرآورده های اصلی سوخت یعنی بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره و گاز مایع در کشور روزانه به ٦٣/٢١٨ میلیون لیتر و سالانه به ٨١٠ هزار و ٥٥/٥٥ میلیون لیتر بالغ می شود. این گزارش اضافه می کند؛ میزان مصرف گاز طبیعی در کشور نیز در سال ٨٥ به ١٢٤ هزار و ٩/٣ میلیون لیتر رسیده که قیمت فروش داخلی این محصول ٨ تومان و قیمت تمام شده آن بر پایه فوب خلیج فارس ٩/٧٧ تومان است.

هزینه های تحمیلی به اقتصاد کشور

پژوهش انجام شده به اهتمام وزیر اقتصادی و دارایی همچنین تصریح می کند؛ در سال ٨٤ کل درآمد دولت از محل فروش بنزین در بازارهای داخلی ١٩ هزار و ٥٧٥ میلیارد ریال بوده است. در عین حال کل هزینه تمام شده و قیمت واقعی بنزین بر پایه فوب خلیج فارس به ٨٣ هزار و ٤٦٩ میلیارد ریال بالغ شده و هزینه ای معادل ٦٣ هزار و ٨٩١ میلیارد ریال را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است. همچنین درآمد دولت از محل فروش بنزین در سال جاری به ٢١ هزار و ٤٩١ میلیارد ریال می رسد در حالی که هزینه تمام شده و واقعی تهیه بنزین برای مصرف کننده بالغ بر ١٠٦ هزار و ٧٢٠ میلیارد ریال است و این تفاوت هزینه ای معادل ٩٤ هزار و ٨٨ میلیارد ریال را به اقتصاد کشور تحمیل می کند.
بر اساس این پژوهش کل هزینه تحمیل شده به اقتصاد کشور در سال ٨٥ بابت پرداخت یارانه نفت گاز نیز ١٣٣ هزار و ٢٣٢ میلیارد ریال، نفت سفید ٣٢ هزار و ٣٠٥ میلیارد ریال، نفت کوره ٣٢ هزار و ٢٧٧ میلیون ریال و گاز طبیعی ٩ هزار و ٥١ میلیارد ریال است. این گزارش تصریح می کند؛ هزینه وارد شده به اقتصاد کشور بابت پرداخت یارانه فرآورده های اصلی که ذکر آنها رفت در سال ٨٥ بالغ بر ٣٠٠ هزار و ٩٥٥ میلیارد ریال است که با احتساب هزینه ٨٦ هزار و ٩٣٣ میلیارد ریالی مابه التفاوت قیمت فروش داخلی گاز طبیعی و قیمت فوب خلیج فارس، هزینه تحمیلی پرداخت یارانه سوخت به کشور در سال ٨٥ به ٣٨٧ هزار و ٨٨٩ میلیارد ریال بالغ خواهد شد.