ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 05.02.2007, 11:57
حمله به ايران پيامدهای خطرناکی خواهد داشت

بی‌بی‌سی: هفده مؤسسه پژوهشی و تشکل اجتماعی بريتانيايی با تهيه گزارشی به بررسی پيامدهای حمله احتمالی ايران پرداخته و نتيجه گرفته اند که برای حل مناقشه‌ای که بر سر فعاليت اتمی ايران به راه افتاده بايد قاطعانه روشی ديپلماتيک در پيش گرفت، چراکه جنگ با اين کشور بشدت برای جهان مخرب و خطرناک خواهد بود.
عمده مؤسساتی که در تهيه اين گزارش شرکت داشته اند عبارتند از: گروه تحقيقاتی آکسفورد (Oxford Research Group)، مرکز سياست خارجی (Foreign Policy Centre)، سازمانهای امدادرسان و خيريه اکسفام (Oxfam)، اکندن (Ockenden)، صندوق اموس (Amos ،Trust)، مردم و کره زمين (People & Planet)، پکس کريستی (Pax Christi)، پزشکان مخالف با جنگ هسته ای (IPPNW)، اتحاديه های کاری يونيسون (UNISON)، خدمات عمومی و تجاری (PCS) و صنعتگران، کارگران ماهر و کارشناسان فنی (AMICUS) و شورای مسلمانان بريتانيا (MCB).
اغلب اين مؤسسات عمدتاً نزديک به جريانهای سياسی ميانه رو و حزب کارگر به شمار می روند.
در آغاز گزارشی که اين مؤسسات تهيه کرده اند، پيش بينی شده که اگر فعاليت اتمی ايران با سرعت کنونی ادامه يابد، اين کشور بين سالهای ٢٠٠٨ تا ٢٠١٠ ميلادی توانايی توليد سلاح اتمی خواهد يافت اما دشواريهايی که ممکن است در روند پيشرفت برنامه اتمی ايران پيش بيايد اين تاريخ را به عقب خواهد انداخت.
سپس در اين گزارش، حمله آمريکا يا اسرائيل به ايران برای جلوگيری از گسترش فعاليت اتمی اين کشور احتمالی واقعی در سال جاری ميلادی دانسته شده و پيامدهای حمله به ايران به صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار گرفته است.

پيامدهای حمله
در اين گزارش پيش بينی شده که اگر به ايران حمله شود، حکومت اين کشور مصمم می گردد که به سلاح اتمی دست يابد و به احتمال زياد از پيمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی خارج خواهد شد.
واکنش ديگری که درباره حکومت ايران در اين گزارش پيش بينی شده، استفاده از گروههايی همچون حزب الله در لبنان و حماس در فلسطين و گروههای هوادار ايران در عراق و ساير کشورهای خاورميانه برای هدف قرار دادن اهداف مربوط به آمريکا، اسرائيل و حتی بريتانياست.
نويسندگان گزارش معتقدند که دست کم برخی از مسلمانان، حمله به ايران را حمله به جهان اسلام قلمداد خواهند کرد و اين امر به آتش تروريسم در جهان دامن خواهد زد.
ديگر پيامدی که در اين گزارش برای حمله به ايران پيش بينی شده، قطع صادرات نفت ايران و بسته شدن تنگه هرمز است که بازار نفت را در بحران فروخواهد برد و بهای هر بشکه نفت خام را از يکصد دلار بالاتر خواهد برد.
چنين بحرانی در بازار نفت، به پيش بينی تهيه کنندگان گزارش هم نارضايتی مردم را در کشورهای اروپايی و آمريکا به دنبال خواهد داشت که به کوتاه آمدن اتحاديه اروپا در برابر ايران خواهد انجاميد و هم اينکه فقر را در کشورهای جهان سوم افزايش خواهد داد.
آلودگی محيط زيست بر اثر حمله به تأسيسات اتمی يا نفتی ايران نيز در اين گزارش مورد اشاره قرارگرفته و نويسندگان گزارش برای اينکه نمونه ای از آلودگی محيط زيستی ناشی از جنگ احتمالی با ايران ارائه بدهند حمله آمريکا و متحدانش به عراق در جنگ اول خليج فارس را مثال زدند که طی آن عراقيها ٧٣٦ چاه نفت را در کويت آتش زدند و در نتيجه چاههای شعله ور تقريباً پانصد ميليون تن گاز کربنيک به هوا فرستادند و چنان ابر تاريکی فضا را فراگرفت که دمای هوا در منطقه ده درجه سانتيگراد کاهش يافت، تا فاصله هزارونهصد کيلومتری بارانهای اسيدی باريد، ده ميليون متر مکعب خاک آلوده به مواد سمی شد، ٢٥ هزار پرنده جان باختند و ميليونها پرنده ديگر منطقه را ترک گفتند، سواحل خليج فارس به طول بيش از هزاروپانصد کيلومتر آلوده شد و حتی با وجود گذشت شانزده سال، هنوز دو پنجم تمامی ذخائر آب شيرين کويت آلوده است.
در گزارش تصريح شده که کسانی که معتقدند حمله هدفمند به تأسيسات اتمی و نظامی تلفات غيرنظامی بار نخواهد آورد در اشتباهند، چراکه اين تأسيسات در نزديکی شهرهای پرجمعيت قرار دارند.
آن گونه که در گزارش اشاره شده، در حمله هوايی آمريکا به عراق در سال ٢٠٠٣ و با وجود تمام تلاشی که آمريکا برای هدفمند بودن بمبارانها و جلوگيری از کشته شدن غيرنظاميان کرد، بيش از هفت هزار غيرنظامی در عراق جان خود را از دست دادند.

راه حل
تهيه کنندگان گزارش در نهايت به اين نتيجه رسيده اند که تنها راه برای راضی کردن ايران به دست برداشتن از فعاليتهای حساسيت برانگيز اتمي، راه ديپلماسی است و توصيه کرده اند که در مجموعه امتيازاتی که دولتهای اروپايی ماه ژوئن گذشته به همين منظور به ايران پيشنهاد دادند تجديدنظرهايی صورت بگيرد و خواسته های ايران در مورد آن لحاظ شود.
در اين گزارش پيشنهاد شده که برای جلب موافقت دولت ايران، تضمين امنيتی به حکومت اين کشور در مجموعه امتيازات اتحاديه اروپا که بسته پيشنهادی نام گرفته گنجانده شود.

نقش بريتانيا
تهيه کنندگان گزارش که همگی از مؤسسات بريتانيايی اند، احتمال اينکه اين کشور در حمله احتمالی به ايران شرکت کند را بسيار بعيد دانسته و در عين حال تأکيد کرده اند که همراهی بريتانيا در عمليات نظامی عليه ايران برای آمريکاييها خيلی مهم است.
بدين ترتيب به دولت بريتانيا توصيه شده که برای جلوگيری از حمله به ايران گام بردارد و در اين راه از سويی برای فراهم آوردن امکان گفتگوی مستقيم ميان ايران و آمريکا پيشقدم شود و از سوی ديگر اعتماد اصلاح طلبان داخل حکومت ايران را به خود جلب کرده، مواضع آنان را تقويت کند.