ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 31.01.2007, 11:19
توقف فروش قطعات F14

آفتاب: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که کلاً فروش قطعات مازاد جنگنده‌های F-14 را متوقف کرده است. پنتاگون با درست توصیف کردن توقف فروش قطعات جنگنده‌های F-14، این تصمیم را اقدامی در جهت کاهش نگرانی‌های کنگره آمریکا از رسیدن این تجهیزات به ایران اعلام کرده است. پنتاگون پیشتر فروش قطعات حساس و خاص جنگنده‌های F-14 را متوقف کرده بود ولی بنابر اظهارات سخنگوی این وزارتخانه در حال حاضر فروش کلیه قطعات جنگنده‌های مذکور تا زمان کامل شدن بازنگری‌های دولتی در خصوص اینکه با این قطعات چه کاری باید انجام داد متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «دوان دیردن» سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه علت متوقف شدن فروش قطعات مازاد پنتاگون شرایط فعلی ایران است گفت: توقف در فروش تجهیزات مازاد پنتاگون اقدام درستی است. بنابر اظهارات «دیردن» در حدود 60 درصد از 76 هزار قطعه‌ای که پنتاگون قصد فروش آنرا دارد از قطعات معمولی هواپیماها بوده که بنابر قوانین آمریکا می‌توان آنها را بدون هیچ محدودیتی فروخت.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: پنتاگون بر اساس طرحی قصد دارد 10 هزار قطعه از قطعات حساس این جنگنده را از بین ببرد و در حال تجدید‌نظر درباره 23 هزار قطعه دیگری است که قابلیت کاربرد در سایر هواپیماها را دارد.

در همین حال سناتور «رون وایدن» عضو کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا با ابراز خرسندی از تصمیم اخیر پنتاگون گفت: من خیلی خوشحالم که پنتاگون در حال بستن در به روی فروش تجهیزات نظامی است زیرا امنیت ملی ایجاب می‌کند که چنین اقدامی صورت گیرد. وی در ادامه اظهارات خود گفت:‌ تنها راهی که می‌توان اطمینان حاصل کرد که آمریکا ایران را تجهیز نمی‌کند این است که موقتا فروش قطعات نظامی متوقف شود.

جان کری، سناتور دموکرات آمریکایی نیز چندی پیش خواستار انجام تحقیقاتی در این خصوص شد و گفت: هیچ راهی نباید وجود داشته باشد که ایران در شرایط آشفته خاورمیانه به این تجهیزات نظامی حساس دست یابد.

ایران در حال حاضر تنها کشوری است که از جنگنده‌های F-14 در نیروی هوایی خود استفاده می‌کند. آمریکا در پائیز گذشته این هواپیماها را از زمره جنگنده‌های عملیاتی نظامی خارج و بازنشسته کرد. ایران پیش از سرنگونی رژیم شاهنشاهی در سال 1357( 1979 میلادی) در زمانی که متحد آمریکا در منطقه بود 79 فروند از جنگنده‌های مذکور را از آمریکا خریداری کرد. در روزهای گذشته برخی منابع غربی مدعی شده بودند که برخی از قطعات f-14 که توسط پنتاگون فروخته شده، از سوی دلالان تسلیحاتی به ایران منتقل شده است.