ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 30.01.2007, 21:00
فروش مهمات خوشه‌ای به اسرائیل را متوقف کنید!

ایالات متحده آمریکا:
فروش مهمات خوشه‌ای به اسرائیل را متوقف کنید!

(واشنگتن دی سی 29 ژانویه 2007) – سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد:"یافته‌های مقدماتی دولت آمریکا مبنی بر اینکه اسرائیل با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در تابستان سال گذشته توافقش با این دولت را نقض کرده است، باید به سمتی سوق داده شود که فروش هرگونه مهمات خوشه‌ای از سوی کشور آمریکا به کشور اسرائیل متوقف گردد."

از دولت جورج بوش انتظار می رود که اکنون بر طبق تحقیقات وزارت خارجه در خصوص استفاده اسرائیل از بمب های خوشه ای ساخت آمریکا به کنگره این کشور گزارش دهد. گروه های اکتشاف مهمات عمل نکرده تخمین می زنند که دولت اسرائیل جنگ افراز های خوشه ای متشکل از 2.6 تا 4 میلیون خرده مهمات را در لبنان استفاده کرده است که البته آن ها در ایالات متحده تولید شده بودند.
اسرائیل بیش از هر کشور دیگری از زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991 تا به امروز از این مهمات استفاده کرده است.

استیو گوس، مدیر قسمت تسلیحات سازمان دیده بان حقوق بشر گفت:" ما استفاده از مهمات خوشه ای را در کوزوو، افغانستان و عراق بررسی کرده ایم، اما هرگز چنین استفاده گسترده و خطرناکی از بمب های خوشه ای بر علیه مردم عادی را ندیده ایم." او همچنین افزود:" موضوع این نیست که آیا اسرائیل از مهمات خوشه ای آمریکایی به طور قانونی استفاده می کند یا خیر، بلکه مساله این است که آمریکا در این مورد چه کاری می خواهد انجام دهد."

سازمان دیده بان حقوق بشر مصرانه از دولت آمریکا می خواهد که از اسرائیل بخواهد تا جزئیات اطلاعات مربوط به مقدار،انواع و محل هایی که از مهمات خوشه ای ساخت آمریکا استفاده کرده است را ارائه دهد. تلاش برای روشن شدن این بازمانده های مرگ آور جنگ به دلیل استنکاف اسرائیل از ارائه اطلاعات مربوطه به سازمان های اکتشاف مهمات عمل نشده به تاخیر افتاده است.

بعد از اینکه تحقیقات کنگره فاش ساخت که اسرائیل این سلاح ها را در طول تهاجم سال 1982 به لبنان استفاده نموده بود، دولت ریگان یک تحریم شش ساله فروش سلاح های خوشه ای به اسرائیل را در سال 1982 به این کشور تحمیل کرد. مباحث رایج پیرامون فروش مهمات خوشه ای ایالات متحده به اسرائیل در ماه آگوست سال 2006 شروع شد ، در همان زمانی که اسرائیل تحویل سریع بیش از 1300 موشک پرتاب شونده M26 که از روی زمین پرتاب می شود ، را برای استفاده در لبنان تقاضا کرده بود. http://hrw.org/english/docs/2006/08/11/israb13972.htm
http://hrw.org/english/docs/2006/08/18/global14050.htm
در حدود چهل کشور دنیا در 22 تا 23 فوریه در شهر اسلو واقع در کشور نروژ گردهم جمع می شوند تا مذاکرات در خصوص انعقاد معاهده منع استفاده از جنگ افراز های خوشه ای را آغاز کنند که باعث صدمات غیر قابل قبول به شهروندان عادی می شود. حداقل 74 کشور در حال حاضر از این مهمات در ذخایر شان نگهداری می کنند.در گذشته فقط آمریکا ، انگلستان و اسرائیل به نحو گسترده ای از بمب های خوشه ای استفاده کردند اما اگر استفاده از این مهمات تعدیل نشود ،کشور های زیاد دیگری نیز ممکن است استفاده کنند.

گوس اظهار داشت:" اجماع جهانی رو به رشدی وجود دارد که مهمات خوشه ای برای حیات شهروندان غیر نظامی خطرجدی محسوب میشود." "دولت آمریکا باید به این گرایش بپیوندد نه اینکه با آن مخالفت کند.ممانعت از فروش جنگ افزار های خوشه ای به اسرئیل و هر کشور دیگری می تواند گام مهم نخست این فرایند باشد."

تحقیقات میدانی مفصل سازمان دیده بان حقوق بشر در خصوص لبنان در تابستان گذشته نشان داد که دولت اسرائیل بسیاری از بمب های خوشه ای را در نزدیکی شهر ها و یا روستا ها پرتاب کرده است. بر اساس اظهارات نیروهای دفاعی اسرائیل در برخی موارد این حملات به نیروهای حزب الله اصابت کرده است اما در بیشتر موارد مدرکی دال بر اینکه اهداف نظامی بوده اند ، وجود ندارد. شهروندان عادی در بسیاری از این شهر ها و روستا ها باقی مانده بودند و قبل از هر حمله ای حضور آنان می بایست مورد توجه قرار می گرفت.

بسیاری از مهمات خوشه ای استفاده شده توسط اسرائیل منفجر نشده اند و تخمین زده می شود بیش از یک میلیون خرده بمب عمل نکرده وجود دارد که هر آینه بیم انفجار آنها می رود. خرده بمب های منفجر نشده بیش از سی نفر را از ابتدای جنگ کشته و بیش از 184 نفر را مجروح کرده اند.

برای مشاهده سوابق مهمات خوشه ای لطفا به مدارک سازمان دیده بان حقوق بشر به شرح زیر مراجعه کنید:

نروژ راه برای معاهده منع بمب های خوشه ای را باز می کند:

http://hrw.org/english/docs/2006/11/17/global14629.htm

آمریکا تقاضای اسرائیل برای دریافت بمب های خوشه ای را رد کرد:

http://hrw.org/english/docs/2006/08/11/israb13974.htm

جنگ افزار های خوشه ای اسرائیل به شهروندان عادی لبنانی اصابت کرد:

http://hrw.org/english/docs/2006/07/24/isrlpa13798.htm

اسناد بیشتر در خصوص مهمات خوشه ای در آدرس زیر موجود است:

http://www.hrw.org/doc/?t=arms_clusterbombs