ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 29.01.2007, 12:05
پيام از سوی برخی مسوولان آمريكايی به ايران

ايرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پيامی از سوی برخی مسوولان و سياستمداران آمريكايی برای ايران ارسال شده كه تحت بررسی است.
به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، "سيد محمدعلی حسينی" روز يكشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سووالی تصريح كرد ، اين بررسی‌ها هنوز به نتيجه خاصی نرسيده است و اگر به نتيجه برسد، اعلام می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سووالی در مورد مفاد پيام مسوولان آمريكايی گفت: بموقع مفاد اين پيام اعلام می‌شود.
حسينی در پاسخ به سووالی در خصوص اين كه كداميك از مسوولان آمريكايی و چند سناتور اين پيام را فرستاده‌اند گفت: اين را هم در حال حاضر نمی‌توان اعلام كرد.
"سيدمحمد علی حسينی" سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران محورهای نامه "منوچهر متكی" وزير امورخارجه را خطاب به وزرای خارجه ۱۴‬عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد اعلام كرد.
به گفته حسينی در اين نامه با اشاره به اهميت معاهده ان.پی.تی كه در چارچوب آن ملتها می‌توانند به‌حقوق خود در زمينه دسترسی به انرژی هسته‌ای دست يابند تصريح شده‌است كه جامعه بين‌المللی نبايد تصميمی بگيرد كه مبنای سياسی و غير حقوقی داشته باشد و موجب تضعيف معاهده ان.پی.تی شود.
وی محور ديگر نامه متكی را مورد اشاره قرارداد و خاطرنشان كرد: دراين نامه به فعاليتهای صلح آميز هسته‌ای ايران پرداخته شده و تاكيد شده است كه اين فعاليتها در چارچوب ان.پی.تی. و زير نظر بازرسان آژانس بوده و طبق نظر مديركل آژانس هيچ گونه تخلفی در فعاليتهای ايران صورت نگرفته است .
به گفته حسينی دراين نامه به گامهايی كه ايران در جهت اعتمادسازی برداشته است اشاره و خاطرنشان شده‌است كه ايران در مذاكره را همچنان باز گذاشته و آماده‌است كه بدون هيچ پيش شرطی مذاكرات آغاز شود .
حسينی با تاكيد براين نكته كه تهديدات ، ملت و مسوولان ايران را از پيگيری حقوقشان منصرف نمی‌كند ، گفت: در نامه متكی به وزرای خارجه ‪۱۴‬ عضو شورای امنيت به آنها توصيه شده از مسيری كه انتخاب كرده‌اند بازگشته و به سر ميز مذاكره برگردند.
حسينی همچنين اعلام كرد كه اين نامه برای همه اعضای شورای امنيت به غير از آمريكا ارسال شده است .
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سووالی كه پاسخ ايران به نامه مديركل آژانس انرژی اتمی مبنی بر تجديد نظر ايران در ممانعت از ورود برخی از بازرسان چيست،گفت: نامه‌ای رسمی توسط مسوولان ايرانی از آژانس دريافت نشده است .
حسينی در پاسخ به اين سوال كه آيا "ايگور ايوانف" دبير شورای عالی امنيت ملی روسيه حامل پيامی ازسوی غرب برای ايران است ويا اينكه قرار است پيام ايران را برای غرب ببرد، گفت: آقای ايوانف اگر پيامی داشته باشد از روسيه برای ايران است .
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست مطبوعاتی خود ديدار "سيدمحمد خاتمی" با "جان كری" نامزد دموكراتها در انتخابات پيشين رياست جمهوری آمريكا در "داووس" را "عادی و در راستای ديدار انديشمندان و افراد سياسی با يكديگر" خواند و خاطرنشان كرد كه "اينگونه ديدارها سابقه دارد."
به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، حسينی در پاسخ به اين پرسش كه آيا خاتمی برای صحبت در زمينه بحث هسته‌ای در داووس، با وزارت خارجه و دولت هماهنگی كرده است، اظهار داشت: اينكه هماهنگی شده باشد كه آقای خاتمی در خصوص بحث هسته‌ای صحبتی بكند، خبر قطعی وجود ندارد.

** محتوای احتمالی پيام آمريكاييها
اعلام خبر "بررسی پيام برخی مسوولان آمريكايی توسط ايران"، حسينی را با پرسشهای متعدد خبرنگاران مواجه ساخت و در پی اصرار آنان برای اعلام محتوای اين پيام، سخنگوی وزارت خارجه به محتوايی "كه معمولا در اين پيامها هست" اشاره كرد.
حسينی گفت: در اين پيامها معمولا تلاش می‌شود كه به حل برخی موضوعات كمك شود.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سياستهای نادرست آمريكا و برخی كشورهای غربی در قبال پرونده هسته‌ای ايران، اين سياستها را موجب پيچيده‌تر شدن شرايط دانست و خاطرنشان كرد كه اين پيامها برای اين است كه موضوع را از پيچيدگی درآورد.
حسينی اظهارات اخير "نانسی پلوسی" در بغداد را نيز در همين راستا دانست و تصريح كرد كه اينگونه اظهارات برای جبران اشتباهات كاخ سفيد است.

** گزينه‌های مختلفی بجای "ظريف" مطرح است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد جايگزين "محمد جواد ظريف" نماينده ايران در سازمان ملل متحد، گفت: گزينه‌های مختلفی بجای آقای ظريف مطرح است و او به موقع از محل مامويت خود بازخواهد گشت.

** ديدار ايوانف با لاريجانی، احمدی نژاد و متكی
حسينی در اين نشست مطبوعاتی همچنين خبر داد كه "ايگور ايوانف" دبير شورای عالی امنيت ملی روسيه صبح روز يكشنبه با متكی ديدار كرده و پس از آن نيز قرار است با علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی و محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ديدار كند.

** خبر خوش هسته‌ای را رييس جمهوری اعلام می‌كند
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سووالی در مورد قضيه سه هزار دستگاه سانتريفيوژ، گفت: اين يك بحث فنی است، اجازه بدهيد خود سازمان انرژی اتمی به موقع مطرح می‌كند.
حسينی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اينكه "آيا خبر خوش هسته‌ای همان راه‌اندازی سه هزار سانتريفيوژ است ؟" اظهار داشت: خبر خوش هسته‌ای را رييس جمهوری به موقع اعلام خواهد كرد.

** "خليل زاد" در پی فتنه‌انگيزی است
خبرنگاری نظر حسينی را در مورد ادعای "زلمای خليل زاد" سفير آمريكا در عراق مبنی بر وجود برخی اسناد در زمينه دخالت ايران در امور عراق را جويا شد. او پاسخ داد: يكی از ويژگيهای خليل زاد اين است كه مطالبی را مطرح كند كه در راستای سياستهای آمريكا مبنی بر فتنه‌انگيزی و ايجاد اختلاف بين شيعه و سنی است.
حسينی با اشاره به تاكيد ايران بر وحدت و همبستگی فرقه‌های مذهبی و قومی در عراق و منطقه، خاطرنشان كرد "آنچه خليل زاده از گذشته مطرح كرده و آنچه بناست در روز چهارشنبه بيان كند بی‌پايه و اساس و سراسر كذب است."

** تعليق را به اين موضوع گره نزنيد
خبرنگاری با اشاره به اظهارات روز شنبه متكی مبنی بر اينكه "امكان رسيدن به يك فرمول جامع‌الاطراف در مورد پرونده هسته‌ای ايران وجود دارد"، از حسينی پرسيد "آيا ايران پس از آنكه در دهه فجر اعلام كند به قله‌های فن‌آوری هسته‌ای دست يافته، حاضر است گزينه تعليق مدت دار را برای اعتماد سازی مورد بررسی قرار دهد؟"
سخنگوی وزارت خارجه به اين پرسش، اينگونه پاسخ داد: موضوع تعليق را به اين امر گره نزنيد.
وی با بيان اينكه "نظر ايران در خصوص موضوع تعليق تغييری نكرده است"، اظهار داشت: آنچه آقای متكی اشاره كرد يك راه حل جامع‌الاطرافی است كه متضمن حقوق ملت ايران باشد.
حسينی بار ديگر اين موضع را تكرار كرد كه "ايران از هر طرح جامع‌الاطرافی كه متضمن حقوق ايران باشد، استقبال می‌كند."

** هيچ توقفی در همكاری تهران با آژانس ايجاد نشده است
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش ديگری خاطرنشان كرد كه "همكاری ايران با آژانس ادامه دارد و هيچ توقفی در آن ايجاد نشده است."
حسينی در خصوص مليت بازرسانی كه ايران از ورود آنان ممانعت كرده است، اين موضوع را مهم ندانست و خاطرنشان كرد كه اين حق كشورهای عضو "ان. پی.تی" است كه برخی بازرسان را نپذيرند و به جای آنها بازرسان ديگری را انتخاب كنند.

** موضع ايران در مورد ساخت كنيسه در مسجدالاقصی
سخنگوی وزارت خارجه در مورد ساخت كنيسه در مسجدالاقصی نيز موضعگيری كرد و گفت هر گونه ساخت كنيسه يا تغيير در آثار باستانی و تاريخی اماكن مقدس و مسجدالاقصی می‌تواند برای همه مسلمانان مخاطره‌آميز باشد و احساسات آنان را جريحه‌دار می‌كند.
او خاطرنشان كرد كه ايران از طريق سازمان كنفرانس اسلامی و يونسكو موضوع را پيگيری می‌كند.

** هرگونه نسل كشی را محكوم می‌كنيم
حسينی در پاسخ به سووال يكی از خبرنگاران صريح كرد كه "ايران هرگونه نسل كشی عليه هر قوم و مذهبی را محكوم می‌كند."
وی با اشاره به تلاشی كه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حمايت رژيم صهيونيستی برای برخورد با منكرشوندگان هولوكاست صورت گرفته است، تاكيد كرد: نسل كشی در همه زمانها محكوم است و اگر در گذشته جنايتی صورت گرفته باشد، توجيهی نيست كه مبنای جنايات رژيم صهيونيستی در سرزمينهای اشغالی باشد.
حسينی همچنين قطعنامه مجمع عمومی در تقبيح انكار هولوكاست را با آزادی فكر و بيان در تعارض دانست.

** با تحريم و تهديد از حق خود دست برنمی‌داريم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سووالی در مورد پاسخ ايران به قطعنامه ‪ ۱۷۳۷‬شورای امنيت در مدت باقی مانده گفت: برنامه جمهوری اسلامی ايران به ‪ ۶۰‬روز يا روزهای باقی مانده محدود نمی‌شود و اگر چنين باشد، مشكلات قابل حل نيست.
او راه‌حل ايران در اين زمينه را مشخص و روشن دانست و خاطرنشان كرد كه تهديد و تحريم و صدور قطعنامه موجب نمی‌شود كه ايران از حق قطعی خود صرفنظر كند.

** اعزام سركنسولهای جديد ايران در اربيل و سليمانيه
حسينی در اين نشست خبری همچنين خبر داد كه سركنسولهای جديد ايران در اربيل و سليمانيه عراق، به زودی اعزام می‌شوند.
وی با اشاره به موافقتهای رسمی ايران و عراق در اين زمينه، بار ديگر اقدام نيروهای آمريكايی در حمله به دفتر سركنسولگری ايران در اربيل عراق و دستگيری كاركنان آن را تخلف از مقرارت بين‌المللی دانست.

** اهداف تحرك ديپلماسی ايران در منطقه
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سووالی در مورد تحرك ديلماسی ايران در منطقه گفت: يكی از اهداف ايران تقويت همبستگی ميان كشورهای منطقه است.
حسينی هدف ديگر ايران را رايزنی برای حل بحرانهای منطقه دانست و خاطرنشان كرد اگر سياستهای آمريكا در منطقه اجرا شود، بی‌ثباتی بيشتر منطقه را در پی دارد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سووال ديگری نيز تصريح كرد راه‌حل اصلی برای حل مشكل لبنان و عراق از ميان ملت لبنان و عراق بيرون می‌آيد.
حسينی با اشاره به سفر دبير شورای عالی امنيت ملی عربستان به ايران گفت كه فرستاده عربستان در ديدارهايش تاكيد كرده است همكاری ايران و عربستان می‌تواند بسياری از مشكلات جهان اسلام را رفع كند.