ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 28.01.2007, 11:10
روز هلوکاست در برلين و حضور فقیرانه ايرانيان

چندی قبل از طرف جمعی بنام «گروه ایرانی طرفدار گفتمان - برلین» فراخوانی منتشر گردید که در آن از نهادها و شخصیت‌های ایرانی و آلمانی دعوت شده بود تا در روز هلوکاست، روزی که اردوگاه مخوف آشویتس درسال ١٩٤٥ توسط ارتش سرخ آزاد شد، در محل بنای یادبود قربانیان یهودی در اروپا ، در برلین گرد هم آیند تا ضمن ادای احترام به قربانیان فاجعه کشتار یهودیان، به انکار کنندگان آن پاسخی مناسب دهند. امید می‌رفت که حداقل ایرانیان مقیم برلین که بدون شک فعال‌ترین ایرانیان مقیم اروپا هستند در شرایطی که نام ایران و ایرانی علیرغم پیشینه‌ای کهن و سرشار از تساهل به سبب مواضع به‌غایت غیرمسئولانه و آتش‌افروزانه کسانی چون احمدی‌نژاد مورد شماتت قرار گرفته است ، واکنش نشان دهند و در این مراسم شرکت کنند و نشان دهند ایرانی نیز مانند هر انسان آزاده‌ای این جنایت علیه بشریت را محکوم می‌کند ، اما متاسفانه اینگونه نشد و تعداد ایرانیان حاضر در جمع حتی از تعداد انگشتان دست نیز فراتر نرفت و عملاً تعداد آلمانیها ، خبرنگاران و ماموران پلیس مسئول نظم ، بیشتر بود.

در مورد حضور محدود ایرانیان فعال برلین می‌توان دلایل متعددی را برشمرد که مطمئناً اوضاع خاورمیانه و عملکرد اسرائیل نقش اصلی را در این رابطه ایفاء می‌کند که البته این جای بسیار تأسف است چرا که حداقل اپوزسیون ایران با آن تجربیات تلخ از گذشته می‌بایست آموخته باشد که در سیاست هیچ امر بدیهی را نمی‌باید قربانی امری ديگر کرد. زنده نگهداشتن یادمان‌هائی اینگونه ، فراموش نکردن قربانیان و کار روی این وقایع ، از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند.

مراسم پس از گذاردن حلقه‌ای از گل در قسمتی از بنا با سخنرانی پروفسور ناصر کنعانی استاد دانشگاه صنعتی برلین آغاز گردید ، وی ضمن یاد کردن از دوستان یهودی دوران کودکی‌اش گفت که چگونه در طی دوران رشد وبلوغ که همراه با گسترش علاقه وی به هنر و فرهنگ بود به ابعاد غنای فرهنگی قوم یهود پی برد.

او درادامه به توضیح و تأثیر تصویری پرداخت که هر بار با مشاهده آن اشک می‌ریخت و احساس نفرت را در او برمی‌انگیخت ، عکسی از یک کودک یهودی در حالیکه دستهایش بالاست و یک افسرنازی که با مسلسل اورا نشانه گرفته است.

دکتر کنعانی سپس در پایان سخنانش از اینکه در این سرزمین ، کشور گوته ، شیلر ، باخ و... چنین جنایت هولناکی بوقوع پیوست و هنوز نیز یهودی ستیزی در آن جریان دارد اظهار تعجب و تأسف کرد.

آقای رالف فکس رئیس بنیاد هاینریش بل سخنران بعدی بود وی روزهلوکاست را «روز شرم» ملت آلمان خواند. او زنده نگهداشتن این روز و یادآوری از قربانیان نازیسم را یک رسالت و کتمان آنرا محکوم کرد.
آقای فکس ضمن قدردانی از شرکت ایرانیان دراین جمع به رئیس جمهور ایران که خواهان پاک شدن کشور اسرائیل از نقشه جهان است شدیداً تاخت. اوگفت که جمهوری اسلامی خواهان نابودی اسرائیل است و درعین حال درصدد ساختن بمب اتمی است لذا باید مانع آنها شد و فشاررا گسترش داد.
در پایان کامبیز بهبهانی روزنامه‌نگار ایرانی مقیم برلین از اهمیت زنده نگداشتن چنین روزهائی و پاسداری از آن سخنانی ایراد کرد.

محمود کرد
27.01.2007