ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 24.01.2007, 19:55
آمريكا به ايران حمله نمی‌كند

خبرگزاری فارس: گری سيك مشاور سابق شورای امنيت ملی آمريكا گفت احتمال حمله نظامی آمريكا به ايران وجود ندارد.
به گزارش فارس به نقل از شورای روابط خارجی آمريكا، گری سيك تصريح كرد: «من هنوز هم معتقدم احتمال حمله نظامی آمريكا به ايران وجود ندارد و فكر می‌كنم منطق اين مسئله اين است كه اگر فكر می‌كنيد كه می‌توانيد اين كار را با يك حمله هوايی سريع انجام دهيد، خود را به بازی گرفته‌ايد.»
گری سيك گفت:«به طور اساسی هرگونه حمله كه آمريكا عليه ايران انجام دهد، واكنش‌هايی خواهد داشت: يكی از اين واكنش‌ها تقويت دولت كنونی محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری ايران است اما اين مسئله همچنين می‌تواند منجر به انتقام‌جويی شديد ايران از نيروهای آمريكايی يا متحدان آنها شود.»
وی افزود: «فكر می‌كنم نتيجه نهايی اين خواهد بود كه اگر آمريكا واقعا بخواهد با اين مشكل كه نمی‌تواند آن را با حمله هوايی متوقف كند، برخورد نمايد، بايد از طريق زمينی وارد شود كه اكنون زمينه آن فراهم نيست.»
سيك افزود: «ايران يك كشور بزرگ و احساسات ميهن‌پرستی در آن بيشتر از عراق است و جنگ در عراق در مقايسه با ايران ناچيز به نظر خواهد رسيد. بنابراين من شخصا فكر می‌كنم دولت آمريكا قصد دارد همانند اسرائيلی‌ها در اين باره صحبت كند اما در حقيقت كاری انجام ندهد.»
مشاور سابق شورای امنيت ملی‌ آمريكا درباره وضعيت داخلی ايران گفت: «صحنه سياست داخلی ايران هميشه پيچيده‌تر و در واقع جالب‌تر از آن چيزی است كه در رسانه‌های غربی گزارش می‌شود.»
سيك با بازی خواندن برخی اقدامات در ايران گفت: «برای مثال معتقدم ايران در پنج تا شش هفته آينده جشن تكميل يك سری از آبشارهای سانتريفوژ مربوط به برنامه غنی‌سازی خود را برگزار می‌كند. اين در واقع يك دستاورد كوچك است كه آنها آن را بزرگ جلوه می‌دهند و برای اينكه به يك قدرت هسته‌ای تبديل شده‌اند، جشن می‌گيرند.»
وی اظهار داشت: «در آن زمان معتقدم به خصوص در اروپاييها گشايشی حاصل شده و آنها می‌گويند "خوب حالا به سر ميز مذاكره برويم. شما توانايی خود را ثابت كرديد. اكنون متوقف شويم و درباره اين مسئله گفت‌وگو كنيم"، ايران احتمالا در اين شرايط مصالحه می‌كند.»
وی افزود: «اميدوارم فرصت از دست نرود زيرا معتقدم اگر يك پيشنهاد منطقی مطرح شود، شانس واقعی وجود دارد كه نخبگان در ايران از اين مسئله به عنوان يك مسئله انتخاباتی استفاده و برای بركناری احمدی‌نژاد تلاش كنند.»
مشاور سابق شورای امنيت ملی‌ آمريكا در پاسخ به اين پرسش كه آيا فكر می‌كنيد ايران در آن زمان با تعليق موقت غنی‌سازی موافقت كند، گفت: «فكر می‌كنم اين يك احتمال كاملا واقعی است و من اين مسئله را از برخی ايرانيهايی شنيده‌ام كه با سياست‌های كشورشان بسيار آشنا هستند.»
وی اين مسئله را گشودن باب مذاكره ميان ايران و آمريكا دانست و افزود: «فكر می‌كنم پس از جشن هسته‌ای زمانی پيش می‌آيد كه اين نظر را می‌توان آزمود. و حدس من اين است كه ايران در واقع مايل به تعليق آزمايشاتش در آن نقطه است.»
سيك در عين حال با تاييد اينكه نوعی اتحاد غيررسمی بين آمريكا، اسرائيل و كشورهای عرب سنی عليه ايران ايجاد شده است، تصريح كرد: «نمی‌دانم آيا می‌توان اين مسئله را يك سياست ناميد يا خير اما واقعا فكر می‌كنم اين راهبردی است كه اتخاذ شده است.»
وی افزود: «اين مسئله مزايای بسيار واقعی زيادی دارد. اول اينكه هر سه گروه شامل كشورهای سنی در خليج فارس، اردن و مصر از گسترش نفوذ ايران در منطقه و گسترش نفوذ شيعيان در خاورميانه نگرانند. و البته اسرائيل نيز از بابت ايران نگرانی‌هايی دارد. فكر می‌كنم در آمريكا نيز اين نظر وجود دارد كه با تمركز بر ايران، می‌توان تمركز بر عراق را كمی كاهش داد كه البته اين يك فاجعه است.»
مشاور سابق شورای امنيت ملی آمريكا اظهار داشت: «بنابراين همه طرفها مزايايی در اين مسئله دارند و همچنين تماس‌های واقعی در ميان همه گروهها وجود دارد كه فكر می‌كنم فراتر از گفت‌وگوهای عادی است.»
اخيرا ديك چنی، معاون رئيس جمهوری آمريكا به عربستان سعودی و كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا به مصر، اسرائيل و اردن و كشورهای حوزه خليج فارس سفر كرده‌اند.
سيك درباره خبر ديدار سعودی‌ها با اسرائيلی‌ها گفت: «روشن است كه آنها هيچ اطلاعاتی درباره مذاكرات ندارند اما گزارشی در روزنامه‌های اسرائيلی وجود داشت كه هرگز اين مسئله را رد نكردند.»
گری سيك افزود:« اسرائيلی‌ها گفتند نمی‌توانند در اين باره صحبت كنند و درباره ديدار مقامات سعودی كه گفته می‌شود شاهزاده بندر بن سلطان، سفير سابق عربستان در آمريكا بوده با افراد بلندپايه در دولت ايهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل صحبت كردند. من نمی‌توانم اين مسئله را قطعا تاييد كنم اما سعودی‌ها نيز اين مسئله را به طور قطعی رد نكرده‌اند با توجه به اين مسئله كه می‌دانيم آنها منافعی در انجام اين كار دارند.»
وی در پاسخ به اين مسئله كه آمريكا نيروی دريايی خود در خليج فارس را افزايش داده و ناو هواپيمابر ديگری را نيز به خليج فارس آورده است، شما درباره احتمال هرگونه حمله نظامی عليه ايران چه فكر می‌كنيد، تصريح كرد: «آمريكا علاوه بر ناو هواپيمابر، موشك‌ های پاتريوت خود را نيز در خليج فارس مستقر كرده است. بايد به خاطر داشته باشيد كه در صورت حمله نظامی عليه ايران، نگرانی بزرگ چگونگی انتقام از سوی اين كشور است. و يك راه آن می‌تواند استفاده از موشك‌های كوتاه‌برد آنها برای حمله به اروپا يا حمله به انبارهای نفتی آنها در خليج فارس باشد.»
مشاور سابق شورای امنيت ملی‌ آمريكا افزود: «بنابراين فكر می‌كنم موشك‌های پاتريوت به منظور اعلام آمادگی آمريكا برای دفاع از اين كشورها مستقر شده‌اند. همچنين روشن است كه ايرانيها به طور فعالانه زيرساخت‌هايی را ايجاد كرده‌اند كه به آنها توان انتقام با حمله عليه نيروهای آمريكايی در عراق را می‌دهد.»
وی اظهار داشت: «من اصلا فكر نمی‌كنم آنها اكنون در حال انجام اين كار (حمله به نيروهای آمريكايی در عراق) هستند. فكر می‌كنم آنها در حال آماده شدن برای اين مسئله هستند و فكر می‌كنم دستگيری مقامات ايرانی در عراق نيز به همين روند مربوط است.»