ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 24.01.2007, 9:00
ايران حامی افراطی‌های شيعه است

"هدف اصلی ما كمك كردن به اصلاح طلبان و ميانه‌روهايی است كه از دموكراسی سخن می‌گويند"
گزيده‌ی سخنرانی سالانه‌ی بوش در كنگره

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)

از شما حضار متشكرم. امروز اين مزيت و افتخار فوق‌العاده نصيب من شد كه به عنوان اولين رييس‌جمهور آمريكا سخنرانی سالانه‌ام را با اين كلمات آغاز كنم: خانم رييس!
كنگره تغيير كرده است اما مسووليت‌های ما نه. هر يك از ما با اعتقاداتمان راهنمايی می‌شويم و به همين دليل بايد صادق باشيم. ما اولين كسانی نيستيم كه با دولتی رو به‌رو هستيم كه از لحاظ حزبی تقسيم شده و در فضايی از نااطمينانی كار می‌كند. نظير بسياری از كسانی كه قبل از ما با اين شرايط رو به رو بودند می‌توانيم درخصوص اختلافات‌مان با يكديگر همكاری كنيم و حتی با وجود اين اختلافات برای مردم آمريكا مفيد واقع شويم. مردم اهميتی نمی‌دهند هر كدام از ما در اين مسير كجا نشسته‌ايم، بلكه مهم كاری است كه در اين مسير انجام می‌شود. وظيفه‌ی مهم ما ايجاد يك زندگی بهتر برای مردم آمريكا و ايجاد آينده‌ای از اميد و رفاه برای آنهاست.

من در نظر دارم امشب در خصوص سه اصلاحات اقتصادی كه می‌تواند اولويت‌های اين كنگره‌ی جديد باشد، سخن گويم: ابتدا ما بايد در بودجه‌ی فدرال تعادل برقرار كنيم و می‌توانيم اين كار را بدون بالا بردن ماليات‌ها انجام دهيم. بايد يك سيستم هزينه‌ای در واشنگتن اجرا كنيم و كسری بودجه را تا سال ٢٠٠٩ به نصف كاهش دهيم و ما برای اين كار سه سال فرصت داريم.
مرحله دوم موضوع تخصيص بودجه است و در نهايت بايد اين اقتصاد را به اندازه‌ای قوی نگه داشت تا بتوانيم با چالش‌هايی كه در مقابل ماست با موفقيت رو به رو شويم.

امنيت اجتماعی، بهداشت و امور آموزشی تعهدات ما هستند و وظيفه ماست كه همچنان آن‌ها را در اولويت نگه داريم. شكست ما در اين امور باعث می‌شود فرزندان ما با مشكلات عديده‌ای رو به رو شوند؛ با افزايش ماليات، كسری بودجه‌ی بالا و كاهش منافع.

در آينده بايد برای همگان اين امكان به وجود آيد كه از مرزهايی امن برخوردار باشند. زمانی كه قوانين و مرزها مورد تعدی قرار می‌گيرند، منافع كشور آسيب می‌بيند و برای حفظ مرزها بايد به گشتی‌های مرزی افزود و يك ساختار جديد و فناوری تازه برای حفظ مرزها ايجاد كرد.

حتی با اين امور نيز نمی‌توان به طور كامل از مرزها حفاظت كرد مگر اين كه فشار مضاعفی بر اين مناطق افزوده شود و اين اقدام نيازمند يك برنامه‌ی موقت برای كارگران مهاجر است.
ما بايد وضعيت مهاجرت‌های غير قانونی در كشورمان را حل كنيم. گسترش اميد و رفاه در كشور همچنين به تامين با ثبات انرژی برای مردم وابسته است؛ اقتصاد آمريكا همچنان به شكوفايی ادامه داده و محيط زيست كشور پاكيزه بماند.

مدت‌های طولانی كشور ما به نفت خارجی وابسته بود و اين وابستگی ما را در مقابل كشورهای متخاصم و تروريست‌ها كه می‌توانستند با قطع محموله‌های نفتی و بالا بردن قيمت نفت آسيب بزرگی به اقتصاد كشور ما وارد كنند، آسيب پذير ساخته بود. اكنون هدف اساسی و بزرگ ما تغيير منابع انرژی آمريكاست و اين كار تنها با تكنولوژی موثر است. ما بايد شيوه‌ی توليد انرژی در آمريكا را به استفاده از فن‌آوری زغال سنگ پاك، انرژی خورشيدی و بادی و انرژی صلح‌آميز هسته‌يی تغيير دهيم.
با دستيابی به اين اهداف ما به وابستگی شديدمان به نفت خارجی كاهش می‌دهيم اما بايد بگويم كه اين وابستگی به طور كامل قطع نخواهد شد، به همين دليل لازم است برای توليد نفت داخلی وارد عمل شويم.

آمريكا در آستانه‌ی يك موفقيت بزرگ تكنولوژيكی است كه می‌تواند ما را به نفت خارجی كمتر وابسته كند اما آينده‌ا‌ی پراميد و رفاه هم‌چنين به يك سيستم قضايی عادلانه و غير متعصبانه نيازمند است. زندگی مردم ما در سراسر كشور به دليل وجود پرونده‌هايی كه در دادگاه‌های فدرال مورد بی‌مهری قرار گرفته، تحت تاثير قرار گرفته است. ما اين وظيفه را داريم كه اطمينان دهيم دادگاه‌های فدرال قضات كافی برای بررسی اين پرونده‌ها و ارايه حكم عادلانه را دارند.

من به عنوان يك رييس‌جمهور موظفم افراد شايسته و با كفايت را برای اين دادگاه‌ها انتخاب كنم و سنای آمريكا موظف است در خصوص آن‌ها و برای انتصاب نهايی آن ها به موقع رای خود را صادر كند.

اما در خصوص درگيری‌ها و شرايطی كه ما گرفتار آن شده‌ايم بايد بگويم آمريكا و متحدانش از ابتدا با هدف حفاظت از مردم وارد اين تهاجمات شدند. دشمن ما به خوبی می‌داند كه روزهای آرامش تحركات آسان سرمايه‌گذاری‌های كلان و ارتباطات آزادش تمام شده است. برای تروريست‌ها زندگی پس از حوادث ١١ سپتامبر ديگر مثل گذشته نبوده است. موفقيت ما در اين جنگ با اموری اندازه‌گيری می‌شود كه رخ نداده است. ما هرگز نمی‌توانيم ميزان كامل حملاتی كه متحدان ما مانع از وقوع آن‌ها شده‌اند را بفهميم اما بعضی چيزها را می‌توان فهميد: ما از توطئه‌ی القاعده برای انجام يك هواپيماربايی در بلندترين ساختمان سواحل غربی ممانعت كرديم. ما يك شبكه‌ی بزرگ ترور در جنوب شرق آسيا را كه برای انجام عمليات‌ها و حملات در داخل آمريكا فعاليت می‌كردند، نابود كرديم، توانسته‌ايم شبكه‌ی القاعده را كه در تلاش برای استفاده از ميكروب سياه زخم در حمله عليه مردم آمريكا بود افشا و منحل كنيم. در اواخر اوت گذشته مقام‌های انگليسی توطئه‌ی انفجار در خطوط هوايی مسافربری به سوی آمريكا بر فراز اقيانوس اطلس را كشف و خنثی كردند و برای تمام اين زندگی‌هايی كه نجات يافته ما به خدمت‌گذاران شجاع مردم كه زندگی‌شان را برای يافتن تروريست‌ها و متوقف كردن آن‌ها وقف كرده‌اند، مديون هستيم.

شيطانی كه الهام بخش حوادث ١١ سپتامبر بود، هنوز هم در جهان فعال است و تا زمانی كه اين دشمن وجود دارد آمريكا كشوری در حال جنگ محسوب می‌شود. از نظر تروريست‌ها اين جنگ قبل از ١١ سپتامبر آغاز شد و تا زمانی كه ديدگاه‌های افراطی آن‌ها به اجرا گذاشته نشود، خاتمه نخواهد يافت.

پنج سال گذشته به ما ديدگاه روشن‌تری از ماهيت اين دشمن داد. القاعده و حاميانش افراطيون اهل تسننی هستند كه با نفرت تحت تاثير قرار گرفته و با يك ايدئولوژی تند و ضعيف هدايت می‌شوند. هدف آن‌ها مغاير با تمامی اصول تمدن‌گرايان است.
دشمن ما در مورد اهدافش آشكارا سخن می‌گويد: هدف آن‌ها سرنگونی دولت‌های ميانه رو و ايجاد يك پايگاه امن برای انجام حملات تازه به كشور ماست. با كشتن و نابود كردن آمريكايی‌ها می‌خواهند كشور ما را از دور جهان خارج كنند و آزادی را نابود كنند.

پس از آن قادر خواهند بود خواست خود را به اجرا بگذارند و ايدئولوژی خودكامگی‌شان را در جهان گسترش دهند. كافی است به آخرين كلمات زرقاو‌ی و هشدارهای وی گوش دهيد. "ما خون و جسم خود را برای پايان دادن به روياهای شما فدا خواهيم كرد و پيامد آن برای شما بسيار بدتر خواهد بود."
اسامه بن لادن نيز گفته است: "مرگ بهتر از زندگی كردن در زمين در ميان كافرانی مثل شماست."
ما هم‌چنين در روزهای اخير با افزايش خطرات افراطيون شيعه كه نگرشی خصمانه به آمريكا دارند و مصمم به تسلط بر خاورميانه هستند، روبروييم.

بسياری از آن‌ها از سوی رژيم ايران حمايت می‌شوند كه از حزب‌الله كه پس از القاعده دومين گروه عليه آمريكايی‌ها هستند، حمايت می‌كند. افراطيون سنی و شيعه با چهره‌هايی متفاوت برای ما همان تهديد خودكامگی هستند. شعار آن‌ها هر چه كه باشد زمانی كه مردم بی‌گناه را به كشتن می‌دهند از نظر ما دارای اهداف شيطانی هستند. آن‌ها می‌خواهند آمريكايی‌ها و دموكراسی در خاورميانه را نابود كنند و برای كشتار بيشتر به سلاح‌هايی تازه دست يابند.

طی شش سال گذشته كه كشور ما هدف حمله واقع شد، آرزو داشتم بتوانم به شما در مورد خطراتی كه موفق به پايان دادن آن‌ها شديم، توضيح دهم، اما نمی‌توانم چرا كه سياست هر دولتی استفاده از تمامی ابزارهای قانونی و مناسب اطلاعاتی، ديپلماسی، اجرای قانون و اقدام نظامی برای يافتن دشمنان و حفاظت از مردم است.

اين جنگ چيزی بيشتر از درگيری مسلحانه است. اين يك درگيری ايدئولوژيكی است. برای حفظ كشور ما بايد شرايطی كه الهام بخش نفرت و دادن انگيزه به ١٩ مرد برای سوار شدن به يك هواپيما و كشتن ماست را از بين ببريم. آنچه كه تروريست‌ها از آن بيم دارند، آزادی بشری است.

به همين دليل هدف اصلی ما كمك كردن به اصلاح طلبان و ميانه‌روها و افراد شجاعی است كه برای دموكراسی سخن می‌گويند. وظيفه‌ی بزرگ ما در اين روزها كمك به مردان و زنان شجاع خاورميانه برای ايجاد جامعه‌ای آزاد است و من به شما می‌گويم برای امنيت كشورمان ما بايد اين كار را بكنيم. طی دو سال گذشته ما شاهد تمايلات برای ايجاد آزادی در خاورميانه‌ی بزرگ بوده‌ايم. در سال ٢٠٠٥ جهان شاهد مردم لبنان بود كه پرچم انقلاب را برافراشت، اشغالگران سوريه را از كشور خارج كرد و در يك انتخابات آزاد رهبران تازه برگزيد.

درسال ٢٠٠٥ مردم افغانستان تروريست‌ها را شكست دادند و يك دولت دموكراتيك انتخاب كردند. در سال ٢٠٠٥ مردم عراق سه انتخابات ملی برگزار كردند، دولتی انتخابی برگزيدند و قانون اساسی دموكراتيك و بسيار پيشرفته در جهان عرب را تدوين كردند و پس از آن براساس همين قانون اساسی، يك دولت انتخاب كردند. به رغم تهديدهای بی‌پايان از جانب قاتلان ١٢ ميليون عراقی، برای نشان دادن اميد و وحدت‌شان كه ما هرگز آن را فراموش نخواهيم كرد، به پای صندوق‌های رای حاضر شدند اما دشمن نيز شاهد تمامی اين صحنه‌ها بود و تاكتيك‌های خود را براساس آن‌ها تغيير داد و در سال ٢٠٠٦ آن‌ها بازگشتند. در لبنان ترور‌ها جان پير جميل، از شركت‌كنندگان برجسته در انقلاب را گرفت. حزب‌الله با كمك ايران و سوريه جنگی را در منطقه به راه انداخت و در حال حاضر در تلاش برای تضعيف دولت مشروع و منتخب لبنان است.

در افغانستان طالبان و القاعده در تلاش برای كسب مجدد قدرت با سازمان دهی مجدد و درگيری با نيروهای افغان و ناتو هستند. در عراق القاعده و ديگر افراطيون تروريست يكی از مقدس‌ترين مكان‌های شيعيان در سامرا را منفجر كردند.

اين خصومت‌ها تنها هدفش تحريك انتقام‌جويی از جانب شيعيان عراق است و متاسفانه تاكنون موفق بوده است. عناصر افراطی شيعه كه برخی از آن‌ها از جانب ايران حمايت می‌شوند، جوخه‌های مرگ تشكيل دادند كه نتيجه‌اش تشديد غم‌بار حملات فرقه‌يی و انتقام‌جويانه در اين روزها بوده است. اين جنگی نيست كه ما برای آن وارد عراق شديم، اما در حال حاضر درگير آن هستيم. همه ما آرزو داريم اين جنگ به زودی با پيروزی تمام شود اما هيچ كدام از ما دوست نداريم كه قول‌های خود را عمل نكرده رها كنيم، دوستان‌مان را رها كنيم و امنيت‌مان را به خطر بيندازيم.

در اين روز و در اين ساعت ما هنوز هم قدرت داريم كه نتيجه‌ی اين جنگ را تغيير دهيم. بياييد حل و فصلی برای آن پيدا كنيم و حوادث را به سمت پيروزی هدايت كنيم. ما بر تلاش برای اجرای يك استراتژی تازه در عراق هستيم؛ طرحی كه بيشتر از جانب دولت منتخب عراق مورد درخواست بوده و به نيروهای ما در عراق قوای بيشتری كه برای تكميل ماموريت‌شان نياز دارند، می‌بخشد. هدف ما ايجاد عراقی دموكراتيك است كه در آن حكومت قانون، احترام به حقوق مردم و ايجاد امنيت برقرار شود و اين كشور متحد ما در جنگ با ترور گردد.

برای پيشبرد اين هدف دولت عراق بايد درگيری‌های فرقه‌يی را در پايتخت متوقف كند اما عراقی‌ها در حال حاضر نمی‌توانند به تنهايی اين كار را انجام دهند، بنابراين ما مجبوريم بيش از ٢٠ هزار سرباز ديگر را به عراق اعزام كنيم كه اكثر آن‌ها در بغداد مستقر شده و به نيروهای عراقی برای پاكسازی و ايجاد امنيت در اين شهر و مناطق حومه‌يی‌اش و دادن مشاوره به واحدهای ارتش عراق كمك خواهند كرد. نيروهای ما با حضور عراقی‌ها در خط مقدم اين عمليات‌ها به ايجاد امنيت در اين شهر با يافتن تروريست‌ها و مهاجمان و از بين بردن جوخه‌های مرگ كمك خواهند كرد. در استان الانبار، محل تجمع تروريست‌های القاعده و نيروهای محلی كه تمايل خود را برای جنگ با آن‌ها نشان داده‌اند، ٤٠٠٠ تن از تفنگداران آمريكايی اعزام خواهند شد تا به عراقی‌ها برای يافتن تروريست‌ها و پاكسازی منطقه كمك كنند.

ما القاعده را از پناهگاه امنشان در افغانستان بيرون نرانديم تا آن‌ها پناهگاه امنی در عراق آزاد پيدا كنند. مردم عراق خواهان زندگی در صلح هستند.

و اكنون زمان آن است كه دولت آن‌ها وارد عمل شود. رهبران عراقی می‌دانند كه تعهد ما به آن‌ها ابدی و بی‌نهايت نيست. آن‌ها به ما قول داده‌اند كه برای حفظ بغداد نيروهای بيشتری مستقر كنند و بايد اين كار را انجام دهند. آن‌ها قول داده‌اند كه با خشونت‌های تندروها از هر جناحی يا حزب سياسی مقابله كنند و بايد به اين قولشان عمل كنند. به اين ترتيب نيروهای عراقی و ائتلاف می‌توانند به اهدافشان در اين ماموريت و ايجاد امنيت برای تمامی مردم بغداد دست يابند. رهبران عراق خود را به دستيابی به آشتی ملی، تقسيم درآمدهای نفتی ميان مردم عراق، ‌استفاده از ثروت عراق برای بازسازی كشور، وارد كردن مجدد مردم عراق به يك زندگی متمدنانه، برگزاری انتخابات‌های محلی، قبول مسووليت‌های امنيتی در تمامی استان‌های عراق متعهد دانستند اما برای همه‌ی اين‌ها بغداد بايد امن باشد و طرح اصلی ما كمك به دولت عراق برای كنترل مجدد پايتخت و انجام تعهداتش می‌باشد.

فرماندهان نظامی ما و من با دقت تمامی گزينه‌ها را مورد بررسی قرار داديم و در مورد تمامی شيوه‌های احتمالی به بررسی نشسته‌ايم. در نهايت من تنها راهی را كه بهترين فرصت برای موفقيت بود، برگزيدم. بسياری از اين افراد درك می‌كنند كه آمريكا نبايد در عراق شكست بخورد چرا كه می‌دانند پيامدهای شكست بسيار فجيع خواهد بود. اگر نيروهای آمريكايی قبل از برقراری امنيت در بغداد عقب‌نشينی كنند دولت عراق توسط افراطيون از تمامی جناح‌ها سرنگون خواهد شد و آن وقت بايد انتظار يك جنگ را ميان افراطيون شيعه تحت حمايت ايران و افراطيون اهل تسنن كه مورد كمك القاعده و حاميان رژيم سابق هستند، داشت و پيامدهای اين درگيری سراسر كشور را فرا گرفته و در نهايت كل منطقه را وارد اين جنگ خواهد كرد. برای آمريكا اين يك كابوس است و برای دشمن يك هدف. هرج و مرج بزرگترين متحد در اين درگيری‌هاست و با هرج و مرج در عراق دشمن با پناهگاه‌های امن تازه، گرفتن نيروهای تازه، يافتن منابع مالی تازه و حتی عزم بزرگتر و تازه‌تر برای ضربه زدن به آمريكا قوت می‌گيرد. اين رخدادها در واقع ناديده گرفتن درس‌هايی است كه پس از ١١ سپتامبر آموختيم.

در حال حاضر در تاريخ كشور آمريكا چيزی مهم‌تر از موفقيت آمريكا در خاورميانه، موفق كردن عراق و دور نگه داشتن مردم آمريكا از اين خطر نيست. شما برای شكست خوردن رای نداده‌ايد، كشور ما استراتژی تازه در عراق را دنبال خواهد كرد و من از شما می‌خواهم فرصت عملی شدن اين طرح را بدهيد و از شما می‌خواهم از سربازان ما در عرصه‌های جنگ حمايت كنيد.

جنگ با ترور كه ما اكنون درگير آن هستيم، درگيری يك نسل است كه پس از محول كردن وظيفه‌ من و شما به ديگران نيز ادامه خواهد داشت. به همين دليل همكاری ما با يكديگر بسيار مهم است، هر دو حزب آمريكا بايد با يكديگر رايزنی و همكاری نزديك داشته باشند، به همين دليل من قصد دارم پيشنهاد ايجاد يك شورای ويژه‌ی مشورتی در زمينه‌ی جنگ با ترور را بدهم كه از رهبران كنگره از هر دو حزب تشكيل شده است. به اين ترتيب ما ايده‌های خودمان را درخصوص موضع آمريكا برای مقابله با چالش‌های پيش رو با يكديگر در ميان خواهيم گذاشت و به دشمنانمان نشان می‌دهيم كه برای پيروزی متحد هستيم.

من امشب از كنگره می‌خواهم با افزايش نيروهای ارتش و تفنگداران دريايی تا ٩٢ هزار تن طی ٥ سال آينده موافقت كند و هم‌چنين ايجاد يك نيروی ذخيره‌ی مردمی داوطلب مورد موافقت قرار گيرد. اين نيروها نيز می‌توانند همانند نيروهای ذخيره در مواقع مورد نياز وارد عمل شوند و از بار نيروهای مسلح ارتش در مواقع مورد نياز بكاهند. در عراق نيروهای چند مليتی تحت اختيار سازمان ملل عمل می‌كنند. ما با دولت اردن، عربستان سعودی، مصر و كشورهای حوزه‌ی خليج [فارس] برای افزايش حمايت‌هايشان از دولت عراق همكاری می‌كنيم. سازمان ملل نيز تحريم‌هايی را بر ايران اعمال كرده و به صراحت اعلام كرده است كه جهان به رژيم تهران اجازه نمی‌دهد به تسليحات هسته‌يی دست يابد. ما با ديگر اعضای كميته‌ی چهارجانبه (سازمان ملل، اتحاديه‌ی اروپا و روسيه) برای ايجاد دموكراسی و ايجاد صلح در سرزمين مقدس و استقرار كشور دموكراتيك فلسطين كه در كنار اسراييل با صلح و امنيت زندگی كند، همكاری می‌كنيم. در افغانستان ناتو در حال حاضر هدايت حملات عليه طالبان و القاعده را برعهده گرفته است. اين اولين باری است كه نيروهای ائتلاف ناتو نيروهايی را خارج از منطقه‌ی آتلانتيك شمالی مستقر می‌كنند. ما به همراه شركايمان در چين، ژاپن، روسيه و كره‌ی جنوبی به دنبال يك ديپلماسی جديد برای ايجاد شبه جزيره‌ی عاری از تسليحات هسته‌يی در كره هستيم. ما هم‌چنان به تلاش‌هايمان برای ايجاد آزادی در مكان‌هايی نظير كوبا، بلاروس و ميانمار (برمه) و كاهش درد و رنج مردم و نجات زندگی‌ها در دارفور ادامه می‌دهيم. سياست خارجی آمريكا چيزی بيشتر از جنگ و ديپلماسی است. كار ما در جهان براساس يك حقيقت بی‌نهايت است: اين كه به آن كه بيشترين احتياج را دارد، بيشترين كمك را بدهيم. ما درخواست‌هايی برای مقابله با چالش‌های گرسنگی و فقر و بيماری داشته‌ايم، ما همچنان به مبارزه با ايدز به خصوص در قاره آفريقا ادامه می‌دهيم.