ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.01.2007, 16:56
توافق اروپا با تحريم كامل و بدون تاخير ايران

ايسنا: وزيران خارجه اتحاديه اروپا امروز (دوشنبه) در بروكسل با اعمال تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل "به طور كامل و بدون تاخير" و در صورت نياز اعمال تحريم‌های بيشتر از آنچه در قطعنامه ١٧٣٧ آمده موافقت كردند.
به گزارش خبرگزاری رويتر، اين اقدام اتحاديه اروپا تازه‌ترين گام غرب برای اعمال فشار بر ايران می‌باشد. وزيران خارجه اتحاديه اروپا از "همه كشورها اجرای كامل و بدون تاخير اقدامات عليه ايران" را خواستار شدند.
وزيران امور خارجه‌ی اتحاديه اروپا توافق كردند كه اتحاديه‌ی اروپا بايد از صادرات و واردات كالاهايی كه در فهرست گروه تامين كنندگان هسته‌يی و رژيم كنترل فناوری موشكی قرار دارند به ايران جلوگيری كنند، تبادلات با افراد و شركت‌هايی كه قطعنامه ١٧٣٧ ذكر كرده را منع و سرمايه‌های شان را مسدود كنند، سفر اين افراد به اتحاديه‌ی اروپا را ممنوع كنند و معيارهايی را برای جلوگيری از تحصيل افراد دارای مليت ايرانی در رشته‌های حساس مربوط به اشاعه درون اتحاديه اروپا اتخاذ كنند.
خبرگزاری فرانسه نيز به نقل از مارگارت بكت كه پيش از اين نشست صحبت می‌كرد گزارش داد: وزيران خواهند ديد كه "چگونه می‌توان به طور كامل قطعنامه شورای امنيت را اجرا كرد به طوری كه فشار بر ايران به گونه‌ای حفظ شودم كه خواسته‌های جامعه بين الملل را بپذيرد.
وی درباره اين كه چه زمانی انگليس اين تحريم‌ها را اعمال خواهد كرد گفت: مانند هر كشور ديگری ما هرچه سريع‌تر و موثرتر آنها را اجرا خواهيم كرد.
فرانك والتر‌ اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان نيز كه كشورش رياست دوره‌يی اتحاديه اروپا را بر عهده دارد در بدو ورودش به اين نشست گفت كه وی از "خواسته‌های شديد" شورای امنيت حمايت می‌كند.


جلوگيری از ورود ٣٨ تن از بازرسان آژانس به ايران

كميته‌ی ويژه بررسی مصوبه‌ی مجلس مبنی بر ايجاد محدوديت‌های همكاری‌ها با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درپی صدور قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل، در اولين گام اجرای اين مصوبه از ورود ٣٨ تن از بازرسان اين آژانس به ايران جلوگيری كرد.
علاءالدين بروجردی رئيس كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين خبر ادامه داد: مجلس شورای اسلامی چندی پيش مصوبه‌ی قانونی ديگری مبنی بر ايجاد محدوديت در ارتباط با آژانس انرژی اتمی، تصويب كرده بود كه به تاييد شورای نگهبان نيز رسيده‌ است و اين مصوبه به شورای عالی امنيت ملی نيز ابلاغ شده و اين شورا، كميته‌ی ويژه‌ای را برای بررسی اين مسئله تشكيل داده است.
وی افزود: اين كميته‌ پس از بررسی‌ها تصميم گرفته كه به ٣٨ تن از بازرسان، اجازه‌ی ورود به ايران را ندهد و اين محدوديت رسما به آژانس انرژی اتمی اعلام شده است.
بروجردی با بيان اين‌كه ما عملا شاهد اولين گام توسط دولت در جهت اجرای اين مصوبه‌ی مجلس هستيم، اظهار داشت: آنچه كه مهم است، اين اقدام كه تصميم نمايندگان مجلس است، وارد مرحله‌ی عمل شود كه شده است و نوع مليت اين افراد كه ورودشان به ايران ممنوع شده، برای ما محور اساسی نيست.
رئيس كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولين جلسه‌ی روز گذشته كميته ويژه پيگيری ساخت نيروگاه هسته‌يی در مجلس، اظهار داشت: به دنبال اولين جلسه كه منجر به چنين تصميم‌گيريی از سوی نمايندگان شد، روز گذشته با حضور رؤسای كميسيون‌های انرژی، آموزش و تحقيقات، صنايع و معادن، امنيت ملی و سياست خارجی، برنامه و بودجه، و مسؤولان ذيربط ساخت نيروگاه هسته‌يی، اين جلسه برای پيگيری اين مصوبه‌ی مجلس تشكيل شد.
بروجردی ادامه داد: با توجه به حساسيت مجلس در اجرای مصوبه‌ای كه بيش از يكسال از آن می‌گذرد و آن عبارت از توليد ٢٠ هزار مگاوات برق توسط دولت، در جلسه ديروز تصميم‌گيری شد كه رؤسای پنج كميسيون، نامه‌ای را خدمت رئيس جمهوری برای دستور وی مبنی بر تسريع در اجرای اين مصوبه بنويسند.