ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.01.2007, 17:02
احضار سفیر عراق از تهران

آفتاب:‌ به نظر می‌رسد اقدام آمریکا در بازداشت ٥ دیپلمات ایرانی در دفتر نمایندگی کشورمان در اربیل و اطلاعاتی که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند از این دفتر به دست آورده‌اند، رفته رفته بر روابط دوجانبه تهران ـ بغداد تاثر منفی می‌گذارد. در حالی که محمد کاظمی قمی سفیر تهران در بغداد از آزادی قریب‌الوقوع دیپلماتهای ایرانی در بغداد خبر می‌دهد هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق ضمن تاکید بر «بازنگری در تشریفات دیپلماتیك» با ایران، خاطر نشان کرد عراق سفیر خود در تهران را برای پاره‌ای مشورت‌ها از تهران فراخوانده است.

زیباری به نیویورك‌تایمز گفت: «عراق در حال بازنگری گسترده در تشریفات دیپلماتیك خود با ایران است و احتمالا محدودیت‌های جدیدی را درباره آنها اعمال خواهد كرد.»

وزیر امورخارجه عراق افزود: «عراق تصمیم گرفته است كنترل‌های دیپلماتیك خود را درباره مسئولان ایرانی تشدید كند و بر برنامه دقیق ماموریت آنها در اینجا و هماهنگی نزدیك‌تر با بغداد تاكید خواهد كرد و اعلام می‌كند مسئولان نباید با گروه‌های مسلح خارج از دولت همكاری كنند». گفتنی است آمریکا پیش از این گفته بود «کشف اطلاعاتی مبنی بر دخالت عناصر ایرانی در خشونت‌های فرقه‌ای عراق» دلیل حمله به دفتر نمایندگی تهران در اربیل بوده ‌است.


به گفته زیباری احتمالا از این پس دیدارهای مقامات ایرانی از عراق تنها با تایید شخص نخست وزیر ممکن خواهد بود. زیباری با بیان آنكه این دسته‌بندی شامل اعضای سپاه‌پاسداران نیز خواهد شد، افزود: «با وجود اختلافات درباره نیروهای سپاه، عراق تصمیم خود برای بازنگری در تشریفات با ایران را با توجه به عملیات آمریكا اعلام كرده و حتی سفیر خود در تهران را به بغداد فراخوانده تا درباره این تغییرات گفتگو كند».

وی گفت: «پس از اولین حادثه ما بسیار واضح به آنها اعلام كرده‌ایم كه ما در چندین توافقنامه بازنگری خواهیم كرد و شما باید بسیار مراقب باشید و مسلما آنها مطلع شده‌اند».

سخنان زیباری در حالی مطرح می‌شود که سفیر ایران در بغداد روز شنبه از آزادی دیپلماتهای ایرانی تا آخر این هفته خبر داده بود. زیباری اما در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت اطلاعات چندانی درباره این مسئله ندارد به جز آنكه نیروهای آمریكایی معمولا كسانی را كه شواهدی علیه آنها در دست نیست طی ١٠ روز آزاد می‌كنند.

وی افزود: «نیروهای آمریكایی حق دارند افراد مظنون به حمله را بازجویی كنند اما ما در مقام دولت عراق راه میانه‌ را پیش گرفته‌ایم.»

وزیر امورخارجه عراق در توضیح این مسئله گفت: «ما از یك سو موقعیت آمریكا را درك می‌كنیم و از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی خود را درنظر داریم چراکه پس از این حمله ایرانی‌ها به ما مراجعه می‌كنند و ما نمی‌توانیم پاسخ دهیم».

زیباری با اشاره به تغییرات موردنظر در تشریفات دیپلماتیك با ایران گفت: «تعداد توافق شده هزار و ٥٠٠ زائر در روز احتمالا تغییر نخواهد كرد اما برای كنترل شدیدتر نقاط ورود كمتر می‌شود». وی افزود: «بازدید كنندگان دارای گذرنامه دیپلماتیك باید جزئیات روشن ماهیت ماموریت خود را در عراق و احتمالا مدت حضورشان را ارائه كنند.»

وی افزود: «بازدید كنندگان سیاسی احتمالا باید تایید شخص نخست وزیر را به دست آورند و ممكن است این دیدارها به اطلاع آمریكا برسد.»

هوشیار زیباری با بیان آنكه دو عضو سپاه پاسداران ایران كه در بغداد دستگیر شدند تنها با استفاده از یك نامه دیپلماتیك دولت ایران تقاضای ویزا كرده بودند گفت: «می‌توانستیم توضیحات بیشتری درباره ماموریت آنها در اینجا به دست آوریم». وی همچنین گفت درباره ماموریت آنها در عراق مشكوك بوده است.

وزیر امورخارجه عراق برای اولین بار تعداد دیپلمات‌های ایرانی فعال در عراق را فاش كرده و گفت: «اكنون ٣٦ نفر در سفارت در بغداد هستند، ١١ نفر در كنسولگری كربلا و ٩ نفر دیگر در كنسولگری بصره مستقر هستند». وی با ادعای آنكه مسئولان دستگیر شده در دفتر اربیل موقعیت دیپلماتیك نداشته‌اند، گفت: «وزارت امورخارجه در قالب بخشی از این برنامه بازنگری، قصد دارد دفاتر ارتباطی داخل عراق را به كنسولگری تبدیل كرده و به آنها موقعیت دیپلماتیك رسمی بدهد.»