ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.01.2007, 11:13
برخورد آمريکا با ايران قطعی است

محسن رضایی:
برخورد آمريکا با ايران قطعی است


بازتاب: محسن رضايی دبیر مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی گفت: آمریکا از شش ماه پیش وارد فاز برخورد جدی با ایران شده است و احتمالا تا دو ماه آینده شاهد نشانه‌های آغاز این برخورد خواهیم بود.
رضایی افزود: استراتژی جدید بوش در عراق برخلاف مواضع قبلی وی در پنج سال گذشته دارای ابهاماتی بود که این ابهامات احتمالا مربوط به برخورد با ایران است و آمریکا قصد دارد تا با برخورد با ایران، مشکل خود در خاورمیانه را حل کند.
فرمانده سابق سپاه پاسداران، ابعاد برخورد آمریکا با ایران را عمدتا اقتصادی، سیاسی و امنیتی توصیف کرده و افزود: آمریکایی‌ها قصد دارند با استفاده از حربه تحریم و گسترش آن برای کشور، مشکلات جدی اقتصادی ایجاد کند و از آن برای ساختن نارضایتی اجتماعی استفاده کند و سپس با استفاده از اپوزیسیون وارد فاز سیاسی شود و در ادامه از منافقین و گروه‌های تروریستی برای ایجاد مشکلات امنیتی برای کشور استفاده کند که البته اقدامات محدود نظامی از قبیل حمله موشکی به مراکز هسته‌ای ما نیز بعید نیست به عنوان اقدامات حاشیه‌ای مطرح باشد.
رضایی درباره میزان جدی بودن دولت بوش در تصمیم برخورد با ایران گفت: بعد از آغاز دور جدید فعالیت هسته‌ای ایران، آمریکایی‌ها خیز بلندی برای بردن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و اقدام علیه جمهوری اسلامی برداشتند که در این راه، شکست خوردند و با اعلام همراهی خود با «1+5» و حمایت از بسته پیشنهادی و بیانیه خانم رایس برای آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران، دور نخست رویارویی ایران و آمریکا به نفع جمهوری اسلامی به پایان رسید. اما از اوایل تابستان، آمریکایی‌ها دور جدید برخورد با ایران را آغاز کردند که در این دوره به تعبیر صدام، «استراتژی جوجه تیغی» را علیه جمهوری اسلامی استفاده کردند و به جای رویارویی مستقیم با ایران، مانند یک جوجه تیغی که در درگیری با مار، به دم مار حمله می‌کند، سعی کردند دنباله نفوذ ایران در منطقه را هدف بگیرند و با حمله به لبنان در تابستان و اقدامات گسترده در عراق در زمستان، سعی کردند نفوذ ایران در این دو بخش مهم خاورمیانه را کاهش دهند و همزمان مقدمات برخورد جدی با ایران را آغاز کردند که قطعنامه نخست شورای امنیت در مرداد و قطعنامه تحریم در دی ماه در این راستا به شمار می‌رود. البته با توجه به ناکامی آمریکا در لبنان، اگر مذاکرات لاریجانی ـ سولانا به نتیجه می‌رسید و قطعنامه تحریم تصویب نمی‌شد، دور دوم رویارویی ایران و آمریکا نیز به سود جمهوری اسلامی خاتمه پیدا می‌کرد، اما این فرصت گذشت.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت درباره حجم گسترده تبلیغات آمریکا در مقطع اخیر گفت: البته بخشی از مطالبی که مقامات آمریکایی می‌گویند، جنگ روانی است و هدف آن، تسلیم ایران و وارد شدن جمهوری اسلامی به دادن امتیازات بدون اقدام عملی در برخورد است. اما ما نه باید دشمن را دست کم بگیریم و نه فریب جنگ روانی آنها را خورده و تسلیم شویم. بلکه باید آمادگی لازم در کشور برای مقابله با این تهدید ایجاد شود.
فرمانده سابق سپاه پاسداران با تاکید بر نقش دولت در پیش بینی تمهیدات اقتصادی برای جلوگیری از اثرگذاری اقدامات اقتصادی آمریکا بر زندگی مردم، فعالتر شدن وزارت خارجه، کمک به مسئولان پرونده هسته‌ای و هشیارتر شدن نهادهای امنیتی کشور برای مقابله با اقدامات جدید را در کنار آمادگی نیروهای مسلح برای دفاع از تمامیت ارضی کشور در کاهش تهدیدات موثر ارزیابی کرد و افزود: بنده نیز به عنوان یک سرباز کوچک دولت ایران در صورت لزوم آماده انجام وظیفه در نیروهای مسلح و هر جبهه‌ای که کشور مورد تهدید قرار بگیرد، هستم.
محسن رضایی، استراتژی جدید دولت بوش را «یا همه یا هیچ» ارزیابی کرده و افزود: نومحافظه‌کاران به این نتیجه رسیده‌اند که بدون تعامل با ایران قادر به حل مسئله عراق نیستند و شکست در عراق نیز به معنای نابودی کامل آنان است. به همین علت تصمیم گرفتند برخورد با ایران را آغاز کنند که در صورت پیروزی، یک فتح بزرگ برای دولت بوش است و در صورت شکست نیز فاجعه شکست آنها در خاورمیانه تداوم می‌یابد. البته انسان‌های عاقلی نظیر خانم آلبرایت در آمریکا هم هستند که به دولت بوش توصیه می‌کنند به جای راه برخورد، مسیر مذاکره با ایران را در پیش گیرد. اما خوی جنگ‌طلبی بوش وی را به سوی عراق سوق داده که احتمال موفقیت برای وی ناچیز و در عوض امکان شکست کامل در لبنان، عراق و ایران برای وی زیاد است.


«جنگی بزرگ با ایران در راه است»

راديوفردا: یکی از تحلیلگران پیشین وزارت خارجه آمریکا، اقدام نظامی احتمالی واشینگتن برای مقابله با فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران را نه تنها محدود به عملیات حمله به سایت های مهم هسته ای ایران نمی داند، که آن را «جنگی گسترده و تمام عیار بر ضد حکومت تهران» خوانده است.
وین وایت، که تا مارس ۲۰۰۶، اسفند ۱۳۸۴، بلندپایه ترین تحلیلگر وزارت خارجه آمریکا در امور خاور میانه بود، گفته است: «برنامه حمله به جمهوری اسلامی چنان طراحی شده است که جنگی گسترده و فراگیر باشد.»
سخنان آقای وایت که جمعه گذشته ۲۹ دی ماه، در شورای سیاست خاورمیانه، در یکی از مراکز مطالعاتی در واشینگتن سخن می در چند روزنامه و رسانه غربی منتشر شده است و خبرگزاری رویترز نیز مشروح آن را منتشر کرده است.
آقای وایت که مدعی است «بخشی از نقشه‌های این جنگ را خود دیده است» می افزاید: «با دیدن این نقشه ها به آسانی می توان گفت که جنگ احتمالی آمریکا با جمهوری اسلامی در حمله یا حملاتی ضربتی خلاصه نخواهد شد.»
وین وایت سپس یادآوری می کند: «سخن از جنگی در میان است که خاورمیانه را، به احتمال زیاد، سال ها دچار بی ثباتی خواهد کرد.»
وی ادامه داد: «در آغاز این جنگ، بخش عظیمی از نیروی هوایی، زیردریایی های از نوع کیلو و شبکه‌های موشکی ضد شناورها در ایران نابود خواهد شد.»
به گفته آقای وایت «با نابودی شبکه های موشکی ضد شناورها در ایران، جمهوری اسلامی نخواهد توانست به ناوها و کشتی های جنگی آمریکا در خلیج فارس حمله کند».
همزمان، آقای وایت تاکید کرده است که چشم انداز چنین حمله ای نگران زاست و جمهوری اسلامی را به انتقام جویی شدید از آمریکا بر خواهد انگیخت.
جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا و دیگر مقامات بلندپایه دولت آمریکا همواره تاکید کرده اند که هر چند واشینگتن هیچ گونه برنامه ای برای حمله به جمهوری اسلامی ندارد اما گزینه بهره گیری از نیروی نظامی بر ضد جمهوری اسلامی، دست کم به عنوان آخرین چاره برای باز داشتن تهران از فعالیت های هسته ای، منتفی نیست.
از سوی دیگر، کنث کتسمن، از بخش خدمات پژوهشی کتابخانه کنگره آمریکا به رویترز گفته است که حکومت تهران، بر خلاف آن چه وانمود می کند، حکومتی است ضعیف که با بدل شدن به قدرتی منطقه ای سال ها فاصله دارد. آقای کتسمن می افزاید: «اقتصاد جمهوری اسلامی اقتصادی کاملاً ابتدایی است و تقریباً هیچ صادراتی جز نفت خام ندارد.»
با این حال، آقای کتسمن یادآوری می کند که آمریکا در حمله به جمهوری اسلامی نباید شتاب کند و همچنان می توان به معامله یی بزرگ با تهران دست یافت که هم در برگیرنده منافع ایران و هم در بر گیرنده منافع آمریکا باشد.


لاریجانی: حمله به ایران شایعه است

آفتاب: علی لاریجانی، دبیر شواریعالی امنیت ملی هر گونه طرح تهاجمی برای حمله نظامی به ایران و تاسیسات هسته‌ای را شایعه و نوعی جنگ روانی نامید و گفت که دشمنان قدرت حمله نظامی به ایران را ندارند. لاریجانی با اشاره به اینکه خبرهای حمله نظامی دشمنان به ایران واقعی نیست گفت: ما هر سال با این نوع شایعات و جنگ‌روانی مواجه می‌باشیم اما در هر حال نیروهای مسلح ما آمادگی كامل دارند و ما باید هوشیار باشیم.
دبیر شواریعالی امنیت ملی، در پایان سفر خود به قم و دیدار با علما و مراجع عظام تقلید با اشاره به اینکه دشمنان، برای عقب راندن ایران از موضع اصولی‌اش بویژه در موضوع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای جنگ روانی به راه انداخته‌اند گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، برای رویارویی با هر نوع تهدید احتمالی دشمنان، آمادگی کامل دارند.
لاریجانی با اشاره به اینکه با اهداف نظامی نمی‌توان عقیده‌ای به كسی تحمیل كرد گفت: در هر حال ما از هر اقدامی برای حل و فصل پرونده هسته‌‌ای استقبال می‌كنیم. وی به روند طی شده در پرونده ایران اشاره كرد و گفت: ما حتی براساس بسته پیشنهادی پای میز مذاكرات رفته و به نتایجی هم رسیدیم ولی دوباره آن‌ها بودند كه بهم زدند و این حاكی از آن است كه مساله آن‌ها انرژی هسته‌‌ای ایران نیست و آنها نگاه ریبه‌آمیزی به جایگاه ایران در منطقه و قدرت علمی و فناوری آن دارند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر، یک ائتلاف برای فشار بر ایران طراحی شده که در نهایت کشورهای اروپایی هستند که متضرر خواهند شد گفت: ما تلاش می‌کنیم که با تدبیر و صبر، این دوره گذار را طی کنیم. لاریجانی افزود: ما با عقلانیت و تدبیر، همچنان راه خود را برای بدست آوردن حق مسلم خود ادامه خواهیم داد.
لاریجانی همچنین با اشاره به اینکه ایران در گذشته به منظور اعتمادسازی، تاسیسات خود را به حال تعطیل در آورد و غنی‌سازی را تعلیق کرد ولی متاسفانه اروپاییها به وعده‌های خود عمل نکردند گفت: کشورهای اروپایی امروز به اشتباهاتی که در زمینه پرونده هسته‌ای ایران مرتکب شده‌اند آگاه شده و نگران هستند. لاریجانی ادامه داد: ما امروز در پرونده هسته‌ای وارد فاز مهمی شده‌ایم و امید است که با وحدت، تدبیر و حکمت، به اهداف خود دست پیدا کنیم.


راکفلر: نگران تکرار ماجرای عراق هستم

آفتاب: سناتور جان راکفلر رئیس کمیسیون اطلاعاتی سنای آمریکا با انتقاد از مواضع دولت بوش علیه ایران گفت که اظهارت دولت بوش در قبال ایران او را به یاد اقدامات قبل از حمله آمریکا به عراق می‌اندازد. بنابر اظهارات راکفلر به نظر می‌رسد دولت آمریکا در حالی که چیز کمی در مورد نیات واقعی تهران یا اتفاقاتی که در داخل این کشور می‌افتد در حال تلاش برای ساخت جبهه‌ای علیه ایران است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال رئیس کمیسیون اطلاعاتی سنای آمریکا در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با ابراز نگرانی از مواضع دولت بوش گفت:‌ کاملا صادقانه بگویم که من از اینکه ماجرای عراق دوباره تکرار شود نگران هستم. وی در ادامه اظهارات خود با ادعای اینکه عوامل ایرانی به گروههای مبارز شیعی در عراق کمک می‌کنند گفت: جرج بوش، ممکن است از سوی کسانی که خواستار جبهه‌گیری علیه ایران هستند بد نصیحت شده باشد.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه بوش از کمبود کنجکاوی در مورد جهان رنج می‌برد گفت: من فکر نمی‌کنم بوش به اندازه‌ای که می‌گوید مطالعه می‌کند مطالعه داشته باشد زیرا هر بار که او چیزی می‌خواند درباره آن با شما صحبت می‌کند. راکفلر سناتوری دموکرات است که بعد از پیروزی دموکرات در انتخابات آمریکا به ریاست کمیسیون اطلاعاتی سنای آمریکا رسیده است.
ابراز نگرانی راکفلر از مواضع دولت بوش علیه ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که همزمان با افزایش شایعات منتشر در رسانه‌های بین‌المللی پیرامون آمادگی دولت بوش برای حمله محدود نظامی به ایران، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا تلاش‌های قابل تاملی را برای جلوگیری از این حمله احتمالی که ظاهراً فعلاً صرفاً در اندازه «جنگ روانی» است آغاز کرده‌اند. ده‌ها تن از نمایندگان مجلس ایالات متحده شامگاه پنجشنبه قطعنامه‌اى را به كنگره آمریكا عرضه كردند كه قرار است جرج بوش، رئیس جمهور آمریكا را موظف سازد به اینكه پیش از آغاز عملیات نظامى علیه ایران موافقت كنگره این كشور را كسب کند.