ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.01.2007, 11:29
طومار در حمايت از دانشجويان ستاره‌دار

روزنا: دانشجويان سراسر كشور در اعتراض به محروميت دانشجويان از حق تحصيل، در حال امضای طوماری هستند كه در آن خواستار بازگشت دانشجويان ستاره‌‏دار به كلاس‌‏های درس‌‏ شده‌‏اند.

اين طومار از رييس‌‏جمهور, وزير علوم, رييس سازمان سنجش آموزش و رييس هيات گزينش می‌‏خواهد اجازه بازگشت دانشجويان سه‌‏ستاره به تحصيل را بدهند و به گزينش دانشجويان پايان دهند.

روزبه كريمی، عضو كميته پيگيری وضعيت دانشجويان ستاره‌‏دار با بيان اينكه تاكنون بيش از ٤٠٠٠ امضا جمع‌‏آوری شده است، گفت: مجموعه اين امضاها به كميته پيگيری وضعيت دانشجويان ستاره‌‏دار فرستاده می‌‏شود و اميدواريم بتوانيم با اين اقدامات زمينه ادامه تحصيل را برای اين دانشجويان فراهم كنيم.

در اين طومار كه با عنوان «برای دفاع از حق بشری آموزش و ادامه تحصيل برای همه» در دانشگاه‌‏های سراسر كشور در حال جمع‌‏آوری امضا است، آمده است: «از دو سال پيش هيات گزينش استاد و دانشجوی وزارت علوم، بار ديگر با حربه گزينش سياسی و عقيدتی دانشجويان، تعدادی از فعالان داشجويی دگرانديش را از تحصيل باز داشت يا با گرفتن تعهدات مختلف با ادامه تحصيل آنها موافقت كرد.

شهريور ماه امسال همزمان با اعلام نام پذيرفته‌‏شدگان نهايی آزمون كارشناسی ارشد، اين تبعيض عقيدتی مشهودتر شد. بسياری از فعالان دانشجويی با گرايش‌‏های مختلف به استناد يكی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ٦٧ و به بهانه‌‏های واهی و بی‌‏اساس «ملتزم نبودن به اسلام» يا «عناد با نظام جمهوری اسلامی» كه در هيچ مرجع قانونی و صالحی اثبات نشده است، تنها پس از دادن تعهد در محل تحصيل يا در دبيرخانه گزينش وزارت علوم موفق شدند كه در دانشگاه ثبت نام كنند.

بنا بر همين رويه ناقض قانون اساسی، حق بشری بر آموزش و ادامه تحصيل و اصول برائت و دادرسی عادلانه، هنوز تنی چند از فعالان دانشجويی سراسر كشور علی‌‏رغم كسب رتبه‌‏های علمی بسيار خوب در آزمون سال جاری يا سال قبل، به گواهی كارنامه‌‏های منتشره در پايگاه اينترنتی سازمان سنجش آموزش كشور، از ادامه تحصيل محرومند كه عبارتند از: سعيد اردشير، مهدی امينی‌‏زاده، زهرا جانی‌‏پور، حامد حسن‌‏دوست، فرهاد ذات‌‏علی‌‏فر، روزبه رياضی‌‏مقدم، سالار ساكت، غريب سجادی، پيمان عارف، حنان عزيزی بنی‌‏طرف، محسن فاتحی، ياشار قاجار، سيامك كريمی و شورش مرادی.

ما امضاءكنندگان اين نامه ضمن محكوميت تبعيض روا داشته‌‏شده در حق دوستانمان، از نهادهای ذيربط وزارت علوم، سازمان سنجش آموزش كشور و هيات گزينش استاد و دانشجو و نيز شخص رييس‌‏جمهور به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی مصرانه می‌‏خواهيم زمينه بازگشت فوری و رسمی نام‌‏بردگان را به كلاس‌‏های درس فراهم كنند. همچنين نسبت به خطر احيای گزينش‌‏های عقيدتی و سياسی برای آزادی‌‏های اساسی و آكادميك، روحيه و انگيزه نسل جوان و به‌‏ويژه زندگی و سرنوشت تك تك دانشجويان كشور هشدار می‌‏دهيم.»