ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 15.01.2007, 12:15
كل منطقه از قدرت فزاينده ايران نگران است

ديك چنی:
كل منطقه از قدرت فزاينده ايران نگران است

معاون رييس‌‏جمهور آمريكا از حمله نيروهای نظامی اين كشور به كنسولگری ايران در عراق دفاع كرد.
به گزارش «ايلنا»، «ديك چنی» در گفت‌‏وگو با شبكه خبری «فاكس‌‏نيوز» با بيان اين كه ايرانی‌‏ها به شورشيان كمك و در عراق مشكل ايجاد می‌‏كنند، گفت: مايل نيستيم ايرانی‌‏ها اقداماتی انجام دهند كه اوضاع داخلی عراق را بی‌‏ثبات كند.
چنی، با اشاره به نگرانی اسرائيل و متحدان عرب آمريكا در خليج‌‏فارس درباره "قدرت فزاينده ايران" گفت: كل منطقه نگران است.
وی، ايران را تهديدی فزاينده و چندجانبه دانست و گفت: برنامه هسته‌‏ای ايران و حمايت اين كشور از گروه‌‏های تروريستی باعث نگرانی دولت‌‏های خاورميانه و بی‌‏ثباتی اين منطقه شده است.
چنی در پاسخ به اين سؤال كه كاخ‌‏سفيد با دستگيری مقام‌‏های ايرانی در عراق و همزمان تحريم بانك‌‏های ايران و اعزام ناو هواپيمابر به خليج‌‏فارس می‌‏خواهد چه پيامی به ايران ارسال كند، گفت: پيامی كه رييس‌‏جمهور به ايران فرستاده اين است كه ايران برای بی‌‏ثبات كردن منطقه خاورميانه تلاش نكند.
وی افزود: اين مهم است كه ايران مأمورانش را در داخل ايران نگاه دارد. ايرانی‌‏ها در انتقال بمب‌‏های كنار جاده‌‏ای به عراق نقش مهمی ايفا كرده‌‏اند. اعزام ناو هواپيمابر به خليج فارس برای اين بوده كه نشان دهيم آمريكا به تأمين امنيت دوستانش در منطقه پايبند است.
ديك چنی در مصاحبه خود به صراحت درباره اين موضوع اظهارنظر نكرد، اما گفت: آمريكا می‌‏خواهد مناقشه هسته‌‏ای ايران را از طريق ديپلماتيك حل‌‏وفصل كند.
وی سپس پيامدهای اتمی شدن ايران را تشريح كرد: اگر چند سال ديگر را در نظر آوريم و درباره امكان مسلح شدن ايران به سلاح اتمی تأمل كنيم، با توجه به اينكه ايران در قلب مركز تأمين نفت دنيا قرار دارد و می‌‏تواند تأثيری منفی بر اقتصاد جهان به جا بگذارد، كشوری كه آماده باشد از سازمان‌‏های تروريستی و يا از سلاح‌‏های اتمی برای تهديد همسايگان و سايرين در اطراف جهان استفاده كند، چشم اندازی ناگوار پديد می‌‏آورد.


مقابله با ايرانی‌ها در داخل عراق

آفتاب: استفان هادلی مشاور امنيت ملی كاخ سفيد معتقد است آمريكا حق دارد ايرانی‌ها را در عراق تحت فشار قرار دهد چون آنها مردم آمريكا را به خطر می‌اندازند. وی در عين حال وجود هرگونه طرح نظامی در دولت آمريكا برای حمله به ايران را رد كرد و گفت: ما می‌خواهيم با ايرانی‌ها در داخل عراق مقابله كنيم.
مشاور امنيت ملی كاخ سفيد در گفت‌وگو با شبكه خبری NBC گفت: رئيس جمهور آمريكا صراحتا اعلام كرده است كه ما بايد مشكلاتمان با ايران را از طريق ديپلماتيك حل كنيم.
وی افزود: اولويت اول ما اين است كه مسائلمان با ايران را در داخل عراق حل كنيم. چرا كه آنجا محلی است كه اتفاقات می‌افتد و بهترين مكان برای ماست كه بتوانيم با آن مقابله كنيم.
دولت جرج بوش در طول حضور خود در عراق همواره ايران را به دخالت در اواضاع داخلی عراق و حمايت از گروه‌های شبه نظامی شيعی متهم كرده است. اوج اين اتهامات در حمله به دفتر سركنسولگری ايران در شهر اربيل و دستگيری پنج ديپلمات ايرانی نمود يافت.
هدلی در مورد اينكه دولت جرج بوش برای هرگونه اقدام عليه ايرانی‌ها در عراق به تائيد كنگره نياز دارد اظهار نظری نكرد. اين در حالی است كه هفته گذشته كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در جمع اعضا كميته روابط خارجی سنا با انتقادات گسترده‌ای در اين زمينه روبرو شد. برخی از سناتورهای آمريكايی معتقد بودند اجازه فعلی كنگره برای اعزام نيروهای نظامی به عراق نمی‌تواند اقدامات واشنگن عليه ايرانی‌ها در عراق را پوشش دهد و جرج بوش در اين زمينه به تائيد مجدد كنگره نيازمند است.


حمله به ايران تا آوريل ٢٠٠٧

يك روزنامه كويتی در گزارشی مدعی شد آمريكا خود را آماده می‌كند تا ماه آوريل به ايران حمله كند.
آفتاب: يك روزنامه كويتی در گزارشی مدعی شد آمريكا خود را آماده می‌كند تا ماه آوريل به ايران حمله كند. نويسنده گزارش مدعی است اطلاعات خود را از يك منبع معتبر كه البته نخواسته نامی از وی آورده شود به دست آورده است. بر اين اساس جرج بوش اخيرا نشستی را با حضور ديك چنی معاون خود، رابرت گيتس وزير دفاع و كاندوليزا رايس وزير خارجه و ساير مشاورانش در كاخ سفيد برگزار كرده و در آن طرح حمله به ايران با جزئيات آن مورد بررسی قرار گرفته است.
ادعای روزنامه ديلی عرب تايمز در حالی صورت می‌گيرد كه وزير دفاع آمريكا و سخنگوی كاخ سفيد پس از اعلام استراتژی جديد جرج بوش در عراق كه عده‌ای آن را نشانه آمادگی آمريكا برای حمله به ايران عنوان كرده بودند هرگونه شايعه در اين زمينه را رد كردند. رابرت گيتس در اين زمينه گفت: آمريكا قادر است دخالت‌های ايران در عراق را در داخل مرز‌های عراق حل كند و لزومی نمی‌بيند اين مساله به داخل ايران كشيده شود.
كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا نيز در سفر به خاورميانه هرگونه احتمال حمله نظامی به ايران را رد كرد.
بنا به گزارش روزنامه كويتی ديك چنی معاون رئيس جمهور آمريكا در نشست ياد شده ضمن برجسته كردن تهديد ايران برای عربستان سعودی و كل خليج‌فارس گفت: تهران سياسی عمل نمی‌كند. ايرانی‌ها سعی دارند از نفوذ مذهبی خود برای گسترش درگيری‌ها در عراق استفاده كنند.
«منبع معتبر» اين روزنامه افزود: افراد شركت‌كننده در اين نشست موافقت كردند تا قبل از آوريل ٢٠٠٧ محدوديت‌های بيشتری عليه ايران بدون ايجاد خطر برای ساير كشورهای منطقه اعمال كنند. ماه آوريل به خاطر تونی‌بلر نخست‌وزير انگليس انتخاب شده چون وی گفته است در ماه آوريل از قدرت كناره‌گيری می‌كند.
بنا به ادعای اين منبع ناشناس حمله به ايران از طريق دريا صورت می‌گيرد و هدف آمريكا و متحدانش نيز تخريب تاسيسات نفتی و هسته‌ای ايران است به شكلی كه هيچ آسيبی به منطقه نرساند. به همين خاطر آمريكا اعزام ناوهای خود به خليج‌ [فارس] را آغاز كرده و اين امر تا ماه‌های آينده نيز ادامه می‌يابد.
وی افزود: نيروهای آمريكايی در عراق و ساير كشورهای منطقه با سيستم پيشرفته موشك پاتريوت در مقابل حملات موشكی ايران محافظت می‌شوند. روزنامه كويتی به نقل از منبع خود ادامه داد: دولت جرج بوش معتقد است حمله به ايران می‌تواند به ايجاد توازن قدرت جديدی در منطقه بينجامد.