ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 13.01.2007, 9:26
تقدير از بازیگران پیشکسوت سینمای ایران

خبرگزاری مهر: اولین جشن بازیگران سینمای ایران عصر روز جمعه با حضور پیشکسوتان این هنر در تهران برگزار شد و چند تن از بازیگران باسابقه کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.
این مراسم توسط انجمن بازیگران سینمای ایران در مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عصر جمعه 22 دی با حضور بازیگران قدیمی و جوان سینما برگزار شد.

در ابتدای مراسم، جمشید گرگین به عنوان مجری برنامه گفت: "در پایان دوره دو ساله شورای مرکزی انجمن بازیگری سینمای ایران تصمیم گرفتیم جشنی برای تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان این هنر برگزار کنیم. اما با مشکلات متفاوتی در زمینه برپایی آن مواجه شدیم. به هر حال با همت و حمایت هیئت مدیره خانه سینما این جشن برگزار شد، اما امروز حضور شما عزیزان این مراسم را دلنشین تر کرد."

رویا تیموریان رئیس انجمن بازیگران در ادامه برنامه اظهار داشت: "ما مفتخریم که در نخستین قدم برای تقدیر از بزرگان این جشن را برگزار کردیم. امیدواریم این مراسم در برگزاری آینده این جشن شرایط را فراهم کند و امیدواریم کاستی ها و کمبودهای ما را در اجرای این مراسم بپذیرید. زیرا در شرایط محدودی از نظر زمانی آن را برگزار کردیم."

وی با معرفی اعضا شورای برگزاری این جشن تاکید کرد: "مریلا زارعی، افسانه چهره آزاد، داریوش اسدزاده، جمشید گرگین، سعید پورصمیمی، سیروس ابراهیم زاده، علی دهکردی، حسین محجوب و حبیب دهقان نسب اعضا شورای مرکزی جشن بازیگران سینمای ایران را تشکیل می دهند و امیدواریم در آینده بتواند این برنامه را بهتر برگزار کند."

در ادامه جشن با پخش نماهنگی از نرسی گرگیا، حسین کسبیان، احمد قدکچیان، پوپک گلدره، غلامرضا طباطبایی، رضا سعیدی، منوچهر نوذری، جعفر بزرگی، سروش خلیلی، جعفر بزرگی و ملیحه نظری یاد و خاطر بازیگران درگذشته زنده شد. پس از نمایش این کلیپ فیلم بزرگداشت کوتاهی از توران مهرزاد بازیگر قدیمی سینما به نمایش درآمد. در این فیلم، داریوش مهرجویی با ذکر خاطره ای درباره کارنامه هنری وی صحبت کرد.

توران مهرزاد پس از پخش این کلیپ با حضور روی صحنه گفت: "من به خاطر دعوت به این جشن نهایت تشکر را دارم. برای من مایه افتخار است که داریوش مهرجویی، کارگردان برجسته سینما درباره من صحبت کند. من لطف ایشان را هرگز فراموش نمی کنم. خوشحالم از اینکه در ابتدای راه بازیگری عبدالحسین نوشین استاد من بود و باز هم بسیار مفتخرم که به تنهایی پسری را بزرگ کردم که اکنون در خارج کشور یکی از موسیقیدانان بزرگ است و در مقام استادی تدریس می کند."

علی نصیریان، با اهدا تندیس جشن بازیگران و هفت سکه بهار آزادی به مهرزاد از وی تقدیر کرد و درباره انجمن بازیگران گفت: "من از جوانانی که این انجمن را برپا کرده اند بسیار سپاسگزارم و از برپا کنندگان این مراسم و کسانی که آنها را مورد حمایت قرار داده اند کمال تشکر را دارم. بازیگران وقتی به سن و سالی می رسند که کم کم کنار گذاشته می شوند با مشکلات روحی زیادی مواجه می شوند. ما که مردمی با محبت و همدل هستیم نباید یکدیگر را فراموش کنیم. من در این راستا فعالیت این انجمن را گرامی می دارم. من خواهش می کنم دست اندرکاران این مراسم به استمرار آن توجه زیادی نشان دهند تا از این طریق بازیگران جوان به رشد و تعالی برسند."

رضا کرم رضایی به عنوان یکی دیگر از نقش پردازان قدیمی و مورد تقدیر اولین جشن بازیگران ایران پس از حضور روی صحنه گفت: "من بسیار خوشحالم که در این مراسم حضور دارم و از شما که برای حضور در مراسم قدم رنجه کرده اید، تشکر می کنم. من به این موضوع فکر می کنم که آیا این حق من است که بین این چهار نفر باشم. البته جا دارد از بانیان این برنامه نشکر کنم. من معتقدم دو حرفه عاقبت تراژیکی دارند؛ یکی ورزشکاران و دیگری بازیگران. چون سرمایه هر دو گروه جسم شان است و چون جسم فرسوده شود نمی توان کاری کرد و فرد از نظر روحی تحت فشار قرار می گیرد، اما کار انجمن بازیگران باعث شد این تراژدی حس نشود."

جمشید مشایخی پس از اهدا تندیس و هفت سکه بهار آزادی به رضا کرم رضایی گفت: "افتخار می کنم که در کنار انسانی والا و هنرمند به معنای کامل کلمه حضور دارم. من همیشه از وی چیزهای زیادی یاد گرفتم." در ادامه فیلم کوتاهی راجع به کارنامه فعالیت این هنرمند به نمایش درآمد. در این فیلم رخشان بنی اعتماد به کارگردانی و ترجمه خوب کرم رضایی اشاره کرد.

سومین تندیس این جشن به ژاله علو بازیگر سینما و رادیو اختصاص داشت. وی پس از نمایش فیلمی درباره فعالیت های هنری اش اعلام کرد: "من خوشحالم که چند دهه توانسته ام در هنر این مرز و بوم کار کنم و با این کار محبت مردم را نسبت به خود جلب کنم. عشق به وطن و حرفه ام چیزهای با ارزشی هستند که با من خواهند بود."

داود رشیدی که تندیس و سکه ها را به علو تقدیم کرد، با ذکر خاطره ای یادآور شد: "من از زمان بسیار گذشته این هنرمند عزیز را می شناسم و حالا بعد از گذشت زمان های دور از آن سال ها هنوز همان ویژگی های گذشته را برای من دارند. من نیز به سهم خود از برگزاری این برنامه سپاسگزاری می کنم."

جمشید لایق آخرین برگزیده نخستین جشن بازیگران سینمای ایران بود که پس از پخش فیلم کوتاهی از فعالیت های هنری اش گفت: "من نمی دانم در میان این همه هنرمند بزرگ و شریف این کشور که اکنون در این جشن حضور دارند، چه بگویم. صحبت های من را دیگران نیز گفتند. من از علی نصیریان تشکر می کنم که من را به سوی تئاتر هدایت کرد و از تمام کسانی که در این سال های طولانی با من همکاری کردند و من را در این حرفه یاری رساندند."

هدیه لایق توسط مشایخی اهدا شد و این بازیگر پس از دریافت این هدیه گفت: "من احساس می کنم در مقابل این هنرمند ذره ای بیش نیستم." رویا تیموریان با حضور روی صحنه درباره این هنرمند اعلام کرد: "من احساس می کنم خداوند من را خیلی دوست داشت که با این عزیز چند کار صحنه ای داشتم و از اخلاق و هنر ایشان استفاده کردم."

در ادامه مراسم از رضا کیانیان و پرویز پرستویی به خاطر بازی هنرمندانه و خلق آثار ارزنده تشکر و قدردانی شد. کیانیان هنگام حضور روی صحنه اظهار داشت: "من زمانی که جمشید لایق صحبت می کردند، گریه کردم. الان هم نمی توانم چیزی بگویم، زیرا بسیار هیجانزده هستم. به عقیده من بحث امنیت شغلی از جمله موضوعاتی است که باید پیگیری شود. در دوره قبل هم پیگیری شد. در دوره های بعد هم پیگیری می شود، اما متاسفانه نتیجه ای ندارد. امنیت برای شغل ما خیلی سال است که وجود ندارد، اما امیدوارم روزی این موضوع به نتیجه برسد."

پرویز پرستویی نیز با توصیف هنرمندان به عنوان سرمایه های جاودانه کشور گفت: "من از انجمن بازیگران برای برگزاری این جشن سپاسگزاری می کنم و جا دارد از شما پیشکسوتان که نقش استاد من را دارید، قدردانی کنم. امیدوارم نسل جدیدی که وارد سینما می شوند، همیشه قدردان و سپاسگزار پیشکسوتان خود باشند. این موضوع را نباید فراموش کنند که این پیشکسوتان برای رسیدن به این نقطه چه راههایی را پیموده اند."

رضا ایرانمنش که از مدت ها قبل به خاطر مشکلات ناشی از جراحت های جنگ تحمیلی دچار مشکل شده، درباره حرفه بازیگری عنوان کرد: "متاسفانه سینمای ما بی در و پیکر شده است. امیدوارم تلاش کنیم تا این صنف از این شرایط خارج شود تا هر کسی نتواند به آن وارد شود. من چهار سال است به دلیل بیماری، به شدت کم کار شده ام، اما هیچکدام از آن دوستان حتی با خود فکر نکردند که من چگونه زندگی خود را می گذرانم. من به این عشق درس خواندم، اما متاسفانه حالا شغلی ندارم."

در ادامه مراسم اعضا شورای مرکزی انجمن بازیگران کارت طلایی و لوح این انجمن را به عزت الله انتظامی، علی نصیریان، ژاله علو، حمیده خیرآبادی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، توران مهرزاد، جمشید لایق، داود رشیدی، داریوش اسدزاده، پروین سلیمانی، شهلا ریاحی، مهری مهرنیا، مهری ودادیان، نیکو خردمند، پری امیرحمزه، ملکه رنجبر، فهیمه راستکار، ولی شیراندامی، پروین شاهین خو، فرخ لقا هوشمند، رضا کرم رضایی و جعفر والی تقدیم کردند. در پایان جشن بازیگران سینمای ایران گروه کیوان ساکت برای هنرمندان قطعاتی را اجرا کردند.

گزارش تصويری خبرگزاری مهر:

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=433638

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=433640