ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 10.01.2007, 14:08
ابهامات انفجار کرمان

روزنامه اعتماد: شهاب سنگ، سقوط هواپيما و تغييرات جوی، همه اينها احتمالاتی بود که روز گذشته درباره انفجار مهيب در رشته جبال بارز در کرمان مطرح شد اما مقامات رسمی و کارشناسان تمامی اين احتمال‌ها را رد کردند تا علت اين انفجار ناشناخته باقی بماند.
به گزارش خبرنگار روزنامه اعتماد بين ساعات ٢٠/٦ تا ٣٠/٦ بامداد صبح روز چهارشنبه ٢٠ دی‌ماه، اهالی شهرهای جيرفت، بافت و راور کرمان و روستاهای حاشيه کوه‌های بارز صدای مهيبی را شنيدند و در پی آن نور گسترده يی را که در تمام منطقه پراکنده شده بود مشاهده کردند. پس از اين حادثه مسوولان شهرهای مختلف استان کرمان به ويژه بردسير، راور، جيرفت و بافت در عمليات‌های جداگانه‌يی به جست وجو برای يافتن عامل و منشاء اين حادثه پرداختند اما اين تحقيقات تاکنون به نتيجه قطعی نرسيده است. گستردگی نور ناشی از انفجار و صدای مهيب ناشی از آن به حدی بود که مردم چندين روستا و شهر آن را احساس و مشاهده کردند.
محمدعلی شمس الدينی جانشين کلانتری ١٣ بخش راور کرمان که از شاهدان عينی حادثه صبح ديروز بود به خبرنگار اعتماد گفت؛ ساعت ٣٠/٦ صبح چهارشنبه در حالی گشت زنی در منطقه بوديم که ناگهان نوری در آسمان مشاهده کرديم بلافاصله از اتومبيل پياده شديم در همين موقع شدت نور به حدی رسيد که تا شعاع ٤٠ يا ٥٠ کيلومتری را کاملاً روشن کرد. ٣ يا ٤ تکه نورانی ناپيوسته کنار هم بود.
"درختی" کمک شيفت مرکز فرماندهی و کنترل عمليات نيروی انتظامی راور نيز در اين باره گفت؛ ساعت ٢٠/٦ تا ٣٠/٦ صبح نزديک روستای راور تقريباً بين مرز راور با کوه‌های هزار، نور بسيار زيادی مشاهده شد و زمين به شدت لرزيد و تقريباً تمام اهالی روستاهای منطقه کوه کوشا آن را حس کردند.
يکی از اهالی روستای باغويه از توابع راور نيز در اين باره به خبرنگار اعتماد گفت؛ ساعت ٣٠/٦ صبح صدای بسيار شديدی مثل رعد و برق به گوش رسيد اهالی روستا سراسيمه از خانه‌هايشان بيرون دويدند. چون اين صدا با لرزش شديد شيشه پنجره خانه‌ها همراه بود ما تصور کرديم زلزله آمده است.
يکی ديگر از اهالی روستا حادثه را چنين شرح داد؛ ما وقتی به آسمان نگاه کرديم ٣ نور ممتد يکی قرمز رنگ و ٢ نور ديگر صورتی و سفيد رنگ مشاهده کرديم که همراه با توده‌يی ابرمانند در آسمان جريان داشت. اما اين نور به طرف زمين نمی‌آمد و ما برخورد هيچ شیء يا سنگی را به زمين نديديم.
برخی از اهالی جوپار استان کرمان نيز گفتند حدود ساعت ٣٠/٦ صبح ديروز ابتدا نور شديدی را مشاهده کرده و سپس صدای انفجار را در آسمان شنيده‌اند. به گفته آنها، دود سفيدی به مدت چند دقيقه بعد از انفجار در آسمان ارتفاعات لاله زار بافت ديده می‌شد.
منصور محمدي- يکی از اهالی بردسير- نيز به خبرنگار ما گفت؛ من صدای خاصی نشنيدم اما نور شديدی را ديدم و نمی‌دانم منشاء نور کجا بود. در حالی که اعلام شده محل اين حادثه رشته جبال بارز بوده. علاوه بر شهرهای مختلف کرمان مردم يزد نيز نور شديد را مشاهده کردند.
بخشدار مرکزی شهرستان مهريز استان يزد در اين باره گفت؛ اهالی منطقه شمش و کريم آباد اين شهرستان واقع در ٧٠کيلومتری مهريز ساعت ٣٠/٦ صبح ديروز نور سفيدی را در آسمان مشاهده کردند و شايعه شد يک هواپيمای نظامی سقوط کرده است اما چيزی در اين خصوص کشف نشد.
از همان لحظات اوليه وقوع اين حادثه شايعات مختلفی درباره علت آن منتشر شد که هنوز هيچ يک از آنها مورد تاييد قرار نگرفته است. در اين ميان دو فرضيه برخورد شهاب سنگ يا يک هواپيمای باری به کوه به عنوان قوی ترين احتمال‌های موجود مطرح شد.
معاون سياسی امنيتی استانداری کرمان در اين باره با بيان اينکه تاکنون هيچ گونه تلفاتی در مورد انفجار صبح ديروز در نزديکی رشته جبال بارز در حوالی شهرستان بردسير گزارش نشده است، گفت؛ هنوز مشخص نيست عامل اين انفجار چه بوده است و تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.
ابوالقاسم نصراللهی افزود؛ طبق آخرين اطلاعات به دست آمده به رغم شايعات موجود تمامی هواپيماهايی که ديروز بر فراز استان کرمان در حال پرواز بوده‌اند سالم هستند و احتمال اينکه انفجار مذکور در اثر سقوط يک هواپيما يا بالگرد صورت گرفته باشد وجود ندارد.
وی گفت؛ احتمالاً اين انفجار در اثر برخورد يک شهاب سنگ صورت گرفته است. وی تاکيد کرد؛ اين انفجار در محل مسکونی رخ نداده است و هيچ گونه تلفاتی نيز از آن اعلام نشده است.
معاون سياسی امنيتی استانداری کرمان نيز با بيانی متفاوت گفت؛ در حالی که در ابتدا احتمال سقوط شهاب سنگ می‌رفت، با توجه به مشاهده دود در آسمان قبل از شنيده شدن صدای انفجار، احتمال سقوط يک هواپيمای باربری خارجی را می‌دهيم که اين مساله با اعزام گروه‌های تجسس و همچنين تحقيق از شرکت‌های هوايی خارجی ادامه دارد.
نصراللهی ادامه داد؛ شدت صدای انفجار به حدی بود که در شهرستان‌های جيرفت و بافت نيز شنيده شد. اهالی جوپار گفتند حدود ساعت ٣٠/٦ صبح ديروز، ابتدا نور شديدی را مشاهده کردند و سپس صدای انفجار را در آسمان شنيدند و در ادامه اظهار کردند که دود سفيدی به مدت چند دقيقه بعد از انفجار در آسمان کوه‌های اطراف لا له زار ديده می‌شد.
به گفته وی به رغم ادامه تحقيق از شرکت‌های هوايی داخلی و خارجی تاکنون خبری مبنی بر مفقود شدن هيچ هواپيمايی اعلام نشده و اين درحالی است که رادارهای ما هواپيمايی را نيز در منطقه مشاهده نکردند.
نصراللهی افزود؛ در حال حاضر گزارش‌ها حاکی است که صدای انفجار در مناطق بافت، جيرفت و بردسير شنيده شده، اما با وجود جست وجوی هوايی و اعزام هلی کوپتر از ساعات اوليه اعلام اين موضوع تاکنون، نتيجه يی به دست نيامده و هنوز تيم‌های عملياتی در تپه‌های منطقه در حال جست وجو هستند.
يک منبع آگاه در استانداری کرمان نيز به خبرگزاری فارس گفت؛ شهاب سنگی که صبح ديروز قبل از برخورد با کوه‌های کرمان توسط مردم مشاهده شده در حال دود کردن بوده و اين اتفاق در حالی است که شهاب سنگ نمی‌تواند از خود دود متصاعد کند.
اين منبع آگاه افزود؛ عامل انفجار ديروز صبح قبل از برخورد به کوه در چند شهرستان استان کرمان رويت شده و به احتمال زياد در اطراف کوه‌های منطقه سيرج واقع در ١٠٠ کيلومتری کرمان به زمين نشسته است.
وی ضمن قوی دانستن احتمال اينکه شيء مذکور شايد يک هواپيمای جاسوسی باشد تصريح کرد؛ هم اکنون اين موضوع در حال بررسی است.
امين تفرشی سردبير مجله نجوم نيز درمورد حادثه صبح روز چهارشنبه شهر بافت به خبرنگار ما گفت؛ با توجه به شواهد و مدارکی که از اين حادثه به جای مانده احتمال سقوط شهاب سنگ در حال کمرنگ شدن است. دود حاصل از اين انفجار که گفته می‌شود ٢ تا ٣ ساعت ادامه داشته است، حاکی از يک سوختن ممتد بوده که در مورد شهاب سنگ به خصوص شهاب سنگی‌های کوچک اين امر بسيار بعيد است مگر در مورد شهاب سنگ‌های بزرگ حدود دومتری که البته برخورد چنين شهاب سنگ‌هايی با زمين گودال‌هايی با عمق ١٠متر يا بيشتر ايجاد می‌کند که به راحتی قابل رويت است و با گشت‌های هلی کوپتری از بالا کاملاً مشخص است حال آنکه ظاهراً چنين گودالی پيدا نشده است.
وی افزود؛ در مورد گوی آذرخش نيز که صدايی همانند رعد و برق دارد و معمولاً در برخورد با قسمتی از جو بار الکتريکی را خالی می‌کنند بايد گفت اين اتفاق در مناطق شمالی کشور که رطوبت فراوان دارد اتفاق می‌افتد و در منطقه يی مثل کوه‌های بارز که کاملاً خشک است وقوع چنين پديده يی بعيد به نظر می‌رسد.
علی حاجی زاده مدير روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور نيز به خبرنگار ما گفت؛ «طبق اطلاعاتی که ايستگاه‌های سازمان هواشناسی در محدوده حادثه ارائه داده‌اند هيچ گونه پديده جوی در اين مناطق به ثبت نرسيده است.»
بنا براين گزارش به گفته مسوولان استان کرمان تحقيقات برای شناسايی علت اين حادثه مرموز همچنان ادامه دارد.