ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 11.01.2007, 9:39
راهبرد تازه‌ دولت بوش در عراق

جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا ديروز در سخنرانى خود خطاب به ملت آمريکا، سياست تازه دولت خود در عراق را تشريح كرد.
بوش در سخنرانی بيست دقيقه‌اى خود در كتابخانه‌ی كاخ سفيد گفت مسئوليت اشتباهاتی را که تاکنون در عراق روی داده است، می‌پذيرد. او افزود وضعيت جاری در عراق برای مردم آمريکا و برای خود وی غيرقابل قبول است. نيروهای آمريکا با شجاعت جنگيده‌اند و هرچه را که از آن‌ها خواسته شده است، انجام داده‌اند. بنابراين، هر کجا که اشتباهی روی داده است، مسئوليت آن متوجه خود من است.

رئيس جمهور آمريکا براى توجيه حضور بيشتر نظامى در عراق و گسيل بيست هزار سرباز تازه نفس، از ايران به عنوان يکى از عوامل اصلى وخامت اوضاع در عراق نام برد. او گفت بخشى از جوخه‌هاى مرگ شيعى، توسط دولت ايران حمايت مى‌شوند و آمريکا براى جلوگيرى از دخالت بيشتر ايران در عراق، توجه بيشترى به مرزهاى ميان دو کشور خواهد داشت و در آب‌هاى خليج فارس نيز حضور نظامى آمريکا به همين دليل افزايش خواهد يافت.

رئيس جمهور آمريکا گفت موفقيت در عراق در گرو حفظ يکپارچى خاک اين کشور است و از همين رو بايد نقش سوريه و ايران مورد توجه قرار بگيرد. جرج بوش گفت: «اين دو رژيم اجازه مى‌دهند که تروريست‌ها و شورشيان از خاک کشورشان براى ورود به عراق و خروج از آن استفاده کنند. ايران با حمايت مادى خود، پشتيبان حمله عليه سربازان آمريکائى است. ما اين حملات را متوقف خواهيم ساخت. ما رشته‌ى اين پشتيبانى از سوى ايران و سوريه را قطع خواهيم کرد. ما شبکه‌هائى را که سلاحهاى پيشرفته و تعليمات نظامى براى دشمنان ما تأمين مى‌کنند، يافته و نابود خواهيم کرد.»

جرج بوش در همين زمينه اشاره کرد که به تازگى فرمان استقرار يک ناوگان جنگى تازه و سيستم‌هاى دفاع هوائى و اطلاع گيرى را در منطقه صادر کرده است. بوش گفت، در اين جنگ تنها پيروزى نظامى مطرح نيست بلکه بزرگ‌ترين نبرد ايدئولوژيک عصر حاضر نيز ميان دو جهان بينى در جريان است. براى همين منظور بازسازى اقتصاد عراق به همان اندازه‌ى پيروزى در جنگ واجد اهميت است. اما حمايت آمريکا نمى‌تواند دائمى باشد و پس از آزمون فعلى و تعليم دادن نيروهاى عراقى، بار حفظ ثبات و اداره کشور بر دوش دولت عراق خواهد بود.

جورج بوش گفت تفاوت استراتژی جديد وی با طرح‌های پيشين دراين است که اعزام نيروهای بيشتری را به عراق شامل می‌شود. وی افزود تعهد آمريکا درقبال عراق نامحدود نيست و دولت عراق اگر به وعده‌های خود عمل نکند، حمايت آمريکا و مردم عراق را از دست خواهد داد. نيروهای آمريکا درعين حال به تعقيب عوامل القاعده و جنگجويان خارجی ادامه خواهند داد.
بوش افزود متعهد شده است که بيش از ۲۰ هزار سرباز اضافی را به عراق اعزام دارد. اکثريت عمده‌ای اين سربازان در بغداد مستقر خواهند شد.

جرج بوش در شرايطى استراتژى تازه‌ى خود را اعلام کرد که در همه پرسى هاى اخير اکثر مردم آمريکا با سياست‌هاى دولت او در عراق ابراز مخالفت کرده‌اند. علاوه براين اکثر نمايندگان حزب دموکرات و تعداد زيادى از نمايندگان حزب جمهورى‌خواه در کنگره‌ى آمريکا نيز با ادامه‌ى درگيرى اين کشور در عراق مخالف‌اند.
مدافعان جرج بوش اعتقاد دارند اگر آمريکا در عراق شکست بخورد و مجبور به عقب نشينى زودرس نيروهايش شود، بخش اصلى خاک عراق به چنگ ايران و دولت دست نشانده‌ى شيعى خواهد افتاد، کردستان تجزيه گشته و استقلال کردهاى عراقى به واکنش نظامى کشور ترکيه منجر خواهد شد.
از سوى ديگر با شکل گيرى دالان نفوذى ايران ـ عراق ـ سوريه ـ لبنان، تعادل قوا در تمام منطقه به هم خواهد خورد، رژيم هاى عربستان، مصر، اردن و اسرائيل با خطر جدى از سوى ايران و سازمانهاى جهادى روبرو خواهند شد و نفوذ سراسرى آمريکا در مناطق نفت خيز خاورميانه ضربه‌اى جبران ناپذير خواهد خورد.


تحليل نیویورک تايمز:
مخالفت مجدد بوش با تعامل دیپلماتیک با ایران

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از سخنرانی دیشب جرج بوش در مورد استراتژی جدید در عراق نوشت: جرج بوش با امید متوقف کردن دخالت‌های ایران در عراق بار دیگر استراتژی مواجهه با تهران را انتخاب کرد و رهیافت دیپلماسی را کنار گذاشت.

جرج بوش در سخنرانی خود ایران را متهم به حمایت از دشمنان آمریکا در عراق کرد و گفت: ما حملات شورشیان عراقی علیه نیروهایمان را سرکوب خواهیم کرد و در این راستا به تخریب شبکه‌هایی که تامین سلاح و آموزش دشمنان ما در عراق را برعهده دارند می‌پردازیم.

روزنامه نیویورک تایمز اظهارات خصمانه جرج بوش را نشان دهنده ناکامی‌های دولت‌ آمریکا در مواجهه با ایران که مقامات کاخ سفید آن را مقصر اصلی کشتار نظامیان آمریکایی در عراق می‌دانند عنوان کرد.

مقامات نظامی آمریکایی در بغداد می‌گویند اطلاعاتی بدست آورده‌اند که دخالت‌های ایران در عراق را به اثبات می‌رساند، اما دولت هنوز این اطلاعات را افشا نکرده است. مقامات آمریکا معتقدند هستند نیروهای قدس از شاخه‌های سپاه پاسداران از شبه نظامیان شیعی در عراق و حملاتشان علیه نیروهای آمریکایی حمایت می‌کند.

یک مقام آمریکایی که اخیرا از بغداد بازگشته در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت: فرماندهان آمریکایی در عراق معتقدند ایران از نفوذ سیاسی گسترده خود در عراق استفاده می‌كند و زمینه عدم توافق شیعیان و سنی‌ها در این کشور را فراهم کرده است.

جرج بوش در سخنرانی خود همچنین از طرح اعزام نیروهای نظامی بیشتر به خلیج فارس حمایت کرد. مقامات آمریکایی هدف از این اقدام را با مقابله با اهداف ایران برای تسلط نظامی بر منطقه عنوان کرده‌اند.

با این حال اکثر مقامات آمریکایی می‌گویند به نظر نمی‌رسد آخرین گزینه برای مقابله با ایران حمله نظامی باشد. اما آنها معتقدند اعضا ارشد دولت جرج بوش از جمله کاندولیزا رایس وزیر خارجه و معاونش استفان هدلی تصمیم گرفته‌اند از میانجیگری تهران در حل مسائل عراق جلوگیری کنند.

دولت آمریکا که از تلاش‌های دیپلماتیک برای اعمال تحریم‌های وسیع‌ علیه ایران نا‌امید شده است می‌خواهد به شکل دیگری فشار علیه ایران را افزایش دهد. شورای امنیت سازمان ملل در 23 دسامبر 2006 قطعنامه تحریم علیه ایران را تصویب کرد اما مقامات آمریکایی می‌دانند این قطعنامه آنقدر ملایم است که نمی‌تواند عامل موثری در تحت فشار قرار دادن ایران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم باشد.

از این‌رو آمریکا موسسات مالی و دولت‌ها در اروپا، ژاپن و چین را برای قطع روابط تجاری با ایران تحت فشار قرار داده است. به عنوان مثال در دیدار هفته گذشته کاندولیزا رایس با معاون وزیر خارجه چین آمریکا دولت چین را برای قطع قرارداد 16 میلیارد دلاری گاز طبیعی با ایران را تحت فشار قرار داد.

پیش‌بینی می‌شود جرج بوش کشورهای دیگر را نیز برای قطع همکاری تجاری و مالی با ایران تحت فشار قرار دهد. مقامات آمریکایی‌ امیدوارند فشارهای اقتصادی ضمن متقاعد کردن ایران به توقف فعالیت هسته‌ای بتواند تهران را از مخالفت با استراتژی بوش در عراق باز دارد.


هشدار رايس به ايران: آمريکا بيکار نمی‌نشيند

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا گفته است اگر ايران سعی داشته باشد تلاش‌های تازه آمريکا برای باثبات کردن عراق را مختل کند، آمريکا "بيکار نخواهد نشست."
بنابر گزارش‌ها، خانم رايس که چند ساعت پس از سخنرانی تازه جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا درباره استراتژی تازه اين کشور در عراق و نيز پس از حمله نيروهای آمريکا به کنسولگری ايران در شهر اربيل، صحبت می کرد گفت: آمريکا مصمم است "تجاوز منطقه ای" ايران را سرکوب کند.
وزير امور خارجه آمريکا روز پنجشنبه، 11 ژانويه (21 ديماه) گفت:"رييس جمهور شب گذشته روشن ساخت که ما در جريان هستيم که ايران در فعاليت هايی دخالت دارد که نيروهای ما را به مخاطره می اندازد، فعاليت هايی که دولت نوپای عراق را بی ثبات می کند. ما افرادی را که ممکن است در اين گونه فعاليت ها دخالت داشته باشند، تحت تعقيب قرار خواهيم داد."
کاندوليزا رايس در مصاحبه هايی که پس از سخنرانی آقای بوش داشت گفت:" من نمی خواهم در اين مورد وارد حدس و گمان شوم که آمريکا دست به چه نوع اقداماتی خواهد زد اما شما مشاهده خواهيد کرد که آمريکا کنار نخواهد نشست تا بگذارد چنين فعاليت هايی ادامه يابد."
وزير امور خارجه آمريکا گفت: دخالت ايران در عراق "تحمل نخواهد شد."
اما ايران هر گونه دخالت در امور داخلی عراق و کمک به شورشيان اين کشور را همواره تکذيب کرده است.
نيروهای آمريکايی چند ساعت قبل از اين اظهارات کاندوليزا رايس، به کنسولگری ايران در عراق حمله کرده و پنج نفر از کارمندان آن را با خود برده بودند.
خانم رايس در صحبت های خود هيچ اشاره ای به اين حمله نکرد.
نيروهای آمريکايی در ساعت سه بامداد پنجشنبه به وقت محلی به کنسولگری ايران در شهر اربيل، واقع در منطقه کردنشين شمال عراق، حمله کردند و دستگاه های کامپيوتر و مقاديری اسناد و مدارک را با خود بردند.
خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - به نقل از "منابع موثق" نوشته است که نيروهای آمريکايی پس از خلع سلاح نگهبانان ساختمان دفتر کنسولگری، با شکستن در وارد اين ساختمان شدند.
به نقل از اين منابع آمده است که نيروهای آمريکايی بعد از ورود به ساختمان کنسولگری، اثاثيه داخل ساختمان را شکستند و پنج کارمند اين کنسولگری را دستگير کردند

منابع گزارش: دويچه وله، راديوآمريكا، بی‌بی‌سی، آفتاب