ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.01.2007, 13:56
بانک سپه هم تحریم شد

آفتاب: استوارت لوی معاون خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی امروز در یک کنفرانس خبری بیانیه‌ای را درباره ایران قرائت خواهد کرد. سخنگوی خزانه‌داری آمریکا به جزئیات بیشتری در مورد این بیانیه که طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است در ساعت ١١ صبح به وقت آمریکا اعلام شود اشاره‌ای نکرده است اما منابع مطلع می‌گویند نام بانک سپه نیز پس از بانک صادرات در لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز کنفرانس خبری معاون خزانه‌داری آمریکا امروز در شرایطی برگزار می‌شود که این کشور در هفته‌های اخیر تلاش‌های جدیدی را برای اعمال فشار بر تهران آغاز کرده و با اعمال فشار بر سایر اعضای شورای امنیت در سه هفته پیش قطعنامه‌ای را علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران به تصویب رسانده است.

لوی که معاون خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی است تاکنون تلاش‌های زیادی را برای جلوگیری از همکاری اقتصادی بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بین‌المللی با تهران انجام داده و به آنها درباره همکاری با ایران شدیدا هشدار داده است. در نتیجه تلاش‌های لوی تاکنون چندین بانک آسیایی و اروپایی روابط تجاری مالی خود را با ایران و کره‌شمالی قطع کرده‌اند. هرچند که واشنگتن تاکنون موفقیت‌هایی را در اعمال فشارهای اقتصادی بر تهران و پیونگ یانگ آورده است ولی تعدادی از کارشناسان بر این باورند که تلاش برای اعمال فشار بر ایران به شدت به منافع اقتصادی آمریکا خسارت وارد خواهد کرد.

بنابر گفته‌های کارشناسان انجام معاملات نفتی ایران براساس یورو برای اقتصاد آمریکا بیشتر از ایران ضرر خواهد شد. با وجود هشدار کارشناسان به سران آمریکا تعدادی از مقام‌های بانکی آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که این کشور در ظرف ماه‌های آینده همکاری سایر بانک‌های ایرانی با موسسات مالی آمریکا را ممنوع اعلام خواهد کرد. اما گذشته از ضررهایی که بانک‌های آمریکایی در صورت اتخاذ چنین تصمیماتی خواهند دید کارشناسان همچنین هشدار می‌دهند که این اقدام برای کشورهای اروپایی و بانک‌های آنها نیز مشکلاتی را بوجود می‌آورد.

آمریکا هدف خود از تحریم بانک‌های ایرانی را کم‌کردن توانایی تهران در حمایت مالی از گروه‌های مبارز اسلامی در لبنان و فلسطین عنوان کرده است. افزایش تلاش آمریکا برای تحریم بانک‌های ایران و کره‌شمالی بعد از آن صورت می‌گیرد که جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا قانون حمایت از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران را تا سال ٢٠١١ تمدید کرده است.

اين اولين بار نيست که آمريکا به دنبال اعمال فشار بر ايران است. پیش از این نیز دولت‌های آمریکایی تلاش داشتند تا با اعمال محدودیت‌های مالی فشار‌هایی را بر تهران اعمال کنند. این فشارها عملا در گذر زمان شکست خورده و ناکام ماند اما اکنون به نظر می‌رسد دولت آمریکا قصد دارد با استفاده از فرصتی که شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه برایش فراهم آورده است سیاست‌های فرامرزی خود در مورد تحریم مالی ایران را با شدت بالاتری اعمال کند.


شکایت ایران از آمریکا به صندوق پول

آفتاب - دوشنبه ٣ مهر ١٣٨٥
بانک مرکزی ایران در مورد تحریم بانک صادرات توسط آمریکا، به صندوق بین المللی پول شکایت کرد. واشنگتن اخیرا با طرح این ادعا که ایران از طریق بانک صادرات منابع مالی در اختیار حزب‌الله لبنان و آنچه که گروه‌های تروریستی نامیده، قرار می‌دهد، هرگونه همکاری بنگاه‌های اقتصادی آمریکایی با این بانک حتی به شکل غیرمستقیم را ممنوع کرده است.
خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از تلویزیون دولتی ایران می افزاید که در پی این اقدام خزانه داری آمریکا، ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی ایران روز دوشنبه اعلام کرد که به صندوق بین المللی پول از این اقدام شکایت کرده اند. شیبانی انگیزه های آمریکا برای این اقدام را صرفا سیاسی دانسته و گفت وزارت خزانه داری آمریکا تا کنون هیچ مدرک قابل قبولی در این زمینه ارائه نکرده است.
آمریکا زمانی که در هشتم سپتامبر ماه جاری خبر این تحریم را اعلام کرد این اقدام را بخشی از تحریم های گسترده تری دانست که قصد دارد برای مقابله با فعالیت های هسته ای ایران، علیه این کشور اعمال کند.
در گزارش رویترز، سپس به این نکته اشاره شده است که موسسات اقتصادی ایران پیش از این نیز با تحریم های آمریکا مواجه بوده‌اند ولی در این تحریم جدید علیه بانک صادرات، هرگونه ارتباط با این بانک حتی از طریق بانکهای سایر کشورها نیز ممنوع شده است و این مساله محدودیت‌های بسیاری را برای این بانک ایجاد خواهد کرد.
از جمله به دنبال تحریم بانک‌ صادرات ایران توسط آمریکا، سه بانک ژاپنی نیز اعلام کردند که در این تحریم شرکت خواهند کرد. سه بانک میتسوبیشی، میزوهوکورپریت و سومیتومو میتسوی ژاپن با اعلام حمایت از تحریم‌های مالی آمریکا علیه بانک صادرات ایران گفتند که روابط مالی خود با این بانک را متوقف خواهند کرد.
به گفته یک کارشناس بانکداری در ایران با این اقدام آمریکا احتمال مسدود شدن کلیه بانک‌های ایرانی مستقر در اروپا نیز قوت گرفته است.
رویترز در پایان می نویسد مشخص نیست که شکایت از آمریکا نزد موسسه‌ای که خود تحت تسلط واشنگتن است چه نتیجه‌ای برای ایران خواهد داشت؟