ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 07.01.2007, 14:02
مجازات ٢٤ شرکت به اتهام همکاری با ایران

آفتاب: آمریکا ٢٤ شرکت روسی، چینی و کره‌ای را به اتهام آنچه که فروش تسلیحات ممنوعه به ایران و سوریه نامید، تحریم کرد. این اقدام آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن تاکنون هیچ توضیحی درباره اقدام اخیر خود ارائه نداده و مشخص نکرده است که این شرکت‌ها دقیقا به اتهام فروش چه نوع تسلیحاتی مورد تحریم واقع شده‌اند. در همین حال مسکو به شدت از اقدامات واشنگتن انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی فرانسه سه شرکت دولتی چینی، دو شرکت‌ دولتی روسی و تعدادی از نهادهای غیر دولتی کشورهای سودان، سوریه، روسیه، پاکستان، مالزی، مکزیک توسط آمریکا تحریم شده‌اند.

شرکت معروف روس آبارون آکسپورت یکی از معروف‌ترین شرکت‌های تسلیحاتی روسیه است که در میان ٢٤ شرکت تحریم شده قرار داد. در همین خصوص والری کارتاوز سخنگوی این شرکت گفت: «اعمال تحریم‌های متحدد علیه ما نوعی رقابت ناعادلانه است که به منظور هدف قراردادن شرکت‌های ما و تمامی روسیه انجام می‌شود.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: شرکت روس آبارون آکسپورت در طول ٥ سال اخیر صادرات تسلیحات خود را دو برابر کرده و مخصوص معامله‌های سودمندی در بازارهای پر منفعت آمریکای لاتین داشته باشد. کارتاوز همچنین تاکید کرد که این شرکت شدیدا به قوانین بین‌المللی و روسیه برای صادرات اسلحه پایبند بوده است.

آمریکا در حالی اقدام به تحریم شرکت‌های روسی کرده است که واشنگتن سال گذشته‌ نیز شرکت هواپیماسازی سو خوی را تحریم‌ کرده بود ولی به علت خشم شدید مسکو از این اقدام در نوامبر همان سال تحریم آن شرکت را لغو کرد.

ولادیمیر پکتین معاون سخنگوی دومای روسیه نیز درباره این اقدام آمریکا گفت: دلیل واقعی این تحریم‌ها این است که دولت آمریکا نگران رقابت شرکت‌های روسی و از دست دادن بازارهای بین‌المللی است.

آمریکا در حالی اقدام به تحریم ٢٤ شرکت و موسسه کرده است که ٢٤ خردادماه امسال نیز در آستانه سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور به چین دارائی‌های چهار شرکت چینی و یک شرکت آمریکایی را به اتهام آنچه که کمک به ارتقای موشک‌های ایرانی نامیده بود توقیف کرد.

در همین باره خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که شرکت‌های مذکور قطعات موشک و تکنولوژی‌هایی برای ایران تامین کرده‌اند که استفاده نظامی دارد. شرکت های «آلیت تکنالوژی» ، «دفتر اقتصادی و بازرگانی لیمت» ، «تعاونی ملی صادرات /واردات دستگاه‌های دقیق» ،«تعاونی صنعتی دیوار بزرگ چین» و از ایالت کالیفرنیای آمریکا شركت «هوافضای GW» شرکت‌هایی بودند که اموال آنها توسط خزانه داری آمریکا توقیف شد. «روس آبارون اکسپورت» ، دفتر طراحی کارخانه ابزار سازی «تولا» و دفتر طراحی کارخانه ماشین سازی «کالومنا» شرکت‌های روسی هستند که آمریکا در روزهای اخیر آنها را تحریم کرده است.

واكنش وزارت خارجه روسیه به تنبیهات فرامرزی آمریکا
آفتاب: روس‌ها به اقدام آمریکا در تحریم شرکت‌های روسی به اتهام آنچه که واشنگتن فروش تسلیحات ممنوعه به ایران و سوریه نامیده اعتراض کردند. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای این اقدام دولت آمریکا را غیرقانونی اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: این اولین بار نیست که آمریکا به شکل غیرقانونی تلاش می‌کند قوانین داخلی خود را به شرکت‌‌های خارجی تحمیل کند.
بیانیه وزارت خارجه روسیه افزود: این مساله می‌تواند منافع خود آمریکا را نیز به خطر بیندازد چون امکان تجارت شرکت‌هایش با شرکت‌های روسی را از بین می‌برد. در زبان تجارت این مساله را «از دست دادن فرصت‌ها» می‌نامند.