ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 06.01.2007, 13:57
هشدار درباره قطع همزمان برق و گاز

روزنامه اعتماد ملی: پس از دست و پنجه نرم كردن چند هفته‌ای مردم بخش‌هايی از كشور با قطع و افت فشار گاز همزمان با جولان موج كم‌سابقه سرما در ايران، حالا خطر قطع برق و خاموشی‌های گسترده هم شهرهای مختلف كشور و به‌ويژه پايتخت را تهديد می‌كند.

دو روز پس از هشدار رسمی شركت ملی گاز در مورد خطر سرايت قطع گاز به تهران، شركت توانير هم در پی تشديد برودت هوا و محدوديت سوخت نيروگاه‌های كشور، مردم را به صرفه‌جويی در مصرف برق فراخواند.روابط عمومی اين شركت، ديروز در اطلاعيه‌ای با به صدا درآوردن آژير قرمز خاموشی اعلام كرد: «در پی كاهش دما و افزايش استفاده از وسايل گرمايشی، تامين سوخت نيروگاه‌های كشور با محدوديت‌هايی مواجه شده و اين امر موجب كاهش توليد برق در تعدادی از نيروگاه‌های كشور شده است.»
توانير از مردم خواسته به منظور جلوگيری از بروز خاموشی‌های احتمالی، نهايت صرفه‌جويی را در مصرف برق، به‌ويژه عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف به عمل آورند.

توانير در اين اطلاعيه هيچ راهكاری را برای نجات مردم محاصره‌شده در سرمايه ٤٠ درجه زير صفر بسياری از نقاط كه با قطع گاز مواجهند، ارائه نداده و بی‌توجه به اين مسائل صرفاً از مردم خواسته است كه در اين روزهای بی‌گازی از گرم‌كنند‌های برقی هم استفاده نكنند.خطر بروز خاموشی در حالی به صورت رسمی اعلام می‌شود كه وزير نيرو كابوس خاموشی‌ها در سال ٨٦ را تكذيب كرده بود ولی هنوز يك هفته از آن تكذيب نگذشته، بحران به دليل مشابه ديگری حداقل ٣ ماه زودتر رخ نموده است. ادامه قطعی گاز با تشديد موج انتقادها در نقاط مختلف شد، طوری كه در سقز كه يك هفته از قطع گاز آن می‌گذرد و مردم آن در گرم‌ترين شب‌هايشان با دمای٨ ٣ درجه زير صفر مواجه بوده‌اند، با تجمع در مقابل در فرمانداری اين شهر با نيروی انتظامی درگيری پيدا كردند.

افشاری فرماندار سقز در گفت‌وگو با بازتاب اين خبر را تاييد كرده است.فخرالدين حيدری، نماينده سقز و بانه در مجلس هم در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، به تلفات جانی ناشی از قطع گاز در اين شهرها اشاره كرده و نوشته است: «چه كسی می‌خواهد پاسخگوی مرگ عزيزانمان در سقز بشود؟ كودكان و زنان شهرستان‌های سقز و بانه كه روزگاری قهرمانانه در مقابل بمب‌های استكبار جهانی نمی‌لرزيدند، امروز به واسطه سهل‌انگاری عده‌ای از مسوولان از سرما می‌لرزند.»

بخشی از خشم و نارضايتی مردم و بيش از همه اهالی مناطق غربی كشور را می‌توان در گفته‌های امين شعبانی نماينده اصولگرای سنندج در مجلس هفتم به ايلنا مشاهده كرد. او با اشاره به جريان افتادن استيضاح وزير نفت، خواستار استعفای او شده و احمدی‌نژاد را هدف تندترين انتقادات قرار داده است.شعبانی گفت: احمدی‌‌نژاد در شعارهای انتخاباتی خود شعار آوردن نفت بر سر سفره‌‌های مردم را همواره مورد تاكيد قرار می‌‌داد ولی با وضعيتی كه مردم در مناطق سردسير دارند، كاملا عكس اين موضوع را شاهد هستيم.

وی با اشاره به برودت هوا در استان كردستان گفت: طی روزهای اخير برودت هوا حتی به ٤٥ درجه زير صفر نيز رسيده است و صادرات گاز با وضعيت كنونی بايد قطع شود. اول گاز مردم خودمان تامين شود سپس به فكر صادرات گاز باشيم.نماينده سنندج ادامه داد: آقای رئيس‌‌جمهور طی قولی كه به مردم كردستان داده بودند، قرار بود كه امسال تدابيری انديشيده شود كه گاز مردم مناطق سردسير اين استان قطع نشود ولی متاسفانه برخلاف سال‌‌های گذشته كه بهمن‌ماه با اين مشكل مواجه می‌‌شديم، امسال يك ماه زودتر درگير اين مساله شده‌‌ايم. ادامه در صفحه ٥شعبانی اضافه كرد: البته بنده انتقادی نيز از حدادعادل رئيس مجلس دارم زيرا ايشان خيلی ضعيف عمل می‌‌كنند و هيات‌رئيسه به هيچ عنوان در حد نمايندگان قوی عمل نمی‌‌كند. مجلس نيز مانند يك خانواده است كه رئيس مجلس حكم پدر آن را دارد و اگر اين پدر مقتدر عمل نكند، يك بی‌‌بند و باری بر خانواده حاكم خواهد شد. بنده احساس می‌‌كنم كه هيات‌رئيسه مجلس زير نظر احمدی‌‌نژاد است و پيگيری لازم در خصوص تذكرات نمايندگان به مسوولان اجرايی به خوبی صورت نمی‌‌گيرد.

وی افزود: هيات‌رئيسه موظف است كه تذكرات نمايندگان به‌ويژه در موارد ضروری نظير بحث قطع گاز مردم در مناطق سردسيری كشور را سريعا پيگيری كند، به طوری كه انتظار می‌‌رفت در مورد اين موضوع جلسه‌‌ای فوری با وزير نفت و معاون رئيس‌‌جمهور تشكيل می‌‌دادند و موضوع را پيگيری می‌‌كردند ولی متاسفانه تذكرات ما فقط در حد حرف باقی مانده و اقدام جدی روی آن صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: وزير نفت به جای اينكه در كنار هيات دولت در خوزستان بنشيند، پيشنهاد می‌‌كنيم يك روز به منطقه كردستان بيايد و سرمای هوا را از نزديك درك كند و واقعا پاسخ دهد كه مردم بيچاره در هوای ٤٥ درجه زيرصفر بدون گاز، بنزين و گازوئيل چطور زندگی كنند؟!

وی با اشاره به بی‌‌برنامه‌بودن و عدم آينده‌نگری مسوولان در چاره‌‌انديشی برای مساله تامين گاز مناطق سردسير در فصول سرما گفت: البته نامه‌‌ای برای استيضاح وزير نفت توسط نمايندگان امضا شده بود كه با توجه به عذرخواهی وزيری‌هامانه و قول مساعد در حل مشكل از به جريان انداختن اين نامه دست نگه داشته‌‌ايم، ولی در صورت تداوم روند كنونی و بی‌‌توجهی مسوولان در رفع مشكل سوخت مناطق سردسير قطعا اين نامه را پيگيری می‌‌كنيم، هرچند بنده پيشنهاد می‌‌دهم كه خود وزير استعفا دهد.

در همين حال موضعگيری‌های مسوولان وزارت نفت و شركت گاز مويد غافلگيری آنها و نبود مديريت بحران در اين زمينه است.اين مسوولان بی‌اشاره به ضعف پيش‌بينی و ناتوانی در شرايط اضطراری، مردم را در جايگاه متهم قرار داده و ريشه همه مشكلات را عدم صرفه‌جويی از سوی مصرف‌كنندگان اعلام می‌كنند. ‌

در اين ميان وزير نفت معتقد است كه تنها با ٢ درصد صرفه‌جويی مشكل قطع گاز برخی از مناطق كشور و احتمال قوی قطع برق و خاموشی برطرف خواهد شد. ‌

كسايی‌زاده مديرعامل شركت ملی گاز هم در گفت‌وگو با ايلنا در مورد عملی نشدن وعده ابتدای سالش كه عدم قطعی گاز در طول سال را نويد داده بود، گفت: «بنده قطع نشدن گاز را مشروط به صرفه‌جويی بهينه كردم كه متاسفانه در هيچيك از بخش‌ها مورد توجه قرار نمی‌گيرد.»

وی با انتقاد شديد از مصرف بی‌رويه، مصرف گاز در دربند تهران را به عنوان نمونه‌ای از هدرروی گاز در سراسر كشور اعلام كرده و گفت: «در دربند گاز را در هوای آزاد شعله‌ور كردند، ادارات، منازل و همه جا الگوی مصرف را رعايت نكردند و دما را روی ٢١ درجه سانتيگراد تنظيم كرده‌اند.»

وی در همين گفت‌وگو در حالی از حل مشكل قطع گاز در بسياری از شهرها و محدود شدن قطع ماندن گاز به شهرهای سقز، بانه، پيرانشهر، سردشت، مهاباد و نقده خبر داده كه ديگر گزارش‌های خبرگزاری‌ها تكذيب‌كننده اين ادعا است تا جايی كه پس از انتشار اين مصاحبه ايرنا خبرگزاری رسمی دولت، در گزارشی مفصل از ادامه مشكل در سمنان خبر داد. ‌

محمد تندرو كارشناس بهينه‌سازی مصرف سوخت هم با اشاره به گفته‌های مسوولان و تاييد جايگاه صرفه‌جويی، اوج‌گيری مصرف را با توجه به ميزان افت دما در كشور غيرطبيعی ندانست و پيش‌بينی چنين شرايطی را برای پاسخگويی به نياز به انرژی از وظايف بديهی دولت‌ها اعلام كرد.

تصور شهری بدون برق و گاز، در قرن ٢١ زنده كردن تاريخ سال‌های بسيار دور است كه رجوع اجباری مردم به وسايل گرمايشی باستانی می‌تواند به جذابيت گردشگری برای خارجی‌ها تبديل شود تا با شيوه زندگی در قرن ١٨ از نزديك آشنا شوند.