ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 05.01.2007, 18:11
تهدیدات غیررسمی اسرائیل بالا می‌گیرد

آفتاب: آنگونه که یکی از مهمترین موسسات تحقیقاتی اسرائيل مدعی شده ‌است «هیچ چیز ‌جز حمله نظامی توان جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی را نداشته و اسرائیل در صورت لزوم توان توسل به اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران را دارد» با این حال کارشناسان نظامی این رژیم معتقدند چنین حمله‌ای تنها وقتی عملی می‌شود که ایالات متحده اطلاع و رضایت کامل از انجام آن داشته باشد.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، موسسه تحقیقاتی «مطالعات امنیت ملی» وابسته به دانشگاه تل‌آویو در گزارشی که رسانه‌های اسرائیلی روز پنجشنبه آن را منتشر ساختند مدعی شده‌است که زمان به نفع ایران در حال سپری شدن‌است «و تنها استفاده از نیروی نظامی است که می‌تواند تلاش رهبران این کشور در دستیابی به تسلیحات اتمی را متوقف سازد».

با توجه به اینکه بسیاری از سایت‌های اتمی ایران بصورت زیرزمینی ساخته شده‌اند بسیاری از کارشناسان نظامی در کشورهای مختلف جهان توان اسرائیل برای حمله به این تاسیسات را مورد تردید قرار داده‌اند، با این وجود گزارش موسسه اسرائیلی مدعی شده است که این رژیم از نظر «تکنیکی» توان لازم برای چنین اقدامی را دارد.

«گیورا ایلناد» مشاور سابق امنیت ملی اسرائيل که در امر تهیه این گزارش با دانشگاه تل‌آویو همکاری داشته است علیرغم اشاره به امکان‌پذیر بودن تعرض نظامی به ایران، این موضوع را منوط به توافق و تفاهم کامل استراتژیک و نظامی با واشنگتن دانسته‌است: «اگر در نهایت قرار باشد که هواپیماهای اسرائیلی اجرای این ماموریت را بر‌عهده گیرند مطمئنا قبل از آن همه چیز بین دو کشور هماهنگ شده‌است».

زیوی شاتوبر رئیس این موسسه و مشاور اهود باراک نخست‌وزیر سابق اسرائیل نیز می‌گوید: «در حالی که به نظر نمی‌رسد هیچ کشوری در جهان از این حمله پشتیبانی کند انجام آن بدون رضایت و تائید آمریکا امکان‌پذیر نیست».

این گزارش بخشی از ارزیابی‌های انجام شده توسط این موسسه تحقیقاتی درخصوص توازن قوا در منطقه خاورمیانه است. مقامات اسرائيل همواره جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از جدی‌ترین تهدید‌ها برای امنیت اسرائیل تلقی کرده و اظهارات محمود احمدی‌نژاد فضای بهتری را برای سوءاستفاده بیشتر این رژیم فراهم آورده ‌است.

دو روز قبل موسسه INSS اسرائيل نیز در گزارش سالانه خود سیاست‌های اسرائیل در مقابل فلسطین، برنامه هسته‌ای ایران و تروریست‌ها را ناکام ارزیابی کرده بود. در گزارش یاد شده ایران هسته‌ای به عنوان تهدید جدی برای اسرائیل معرفی شده و برای مقابله با آن بر استفاده از گزینه نظامی و بی‌فایده بودن اقدامات دیپلماتیک تاکید شده است.

نویسندگان این گزارش نیز، ایران هسته‌ای را تهدیدی جدی برای اسرائیل دانسته و اعلام کرده بودند اگر آمریکا و اسرائیل خواستار متوقف کردن برنامه هسته‌ای هستند در نهایت گزینه‌ای به غیر از حمله به تاسیسات هسته‌ای این کشور را ندارند.