ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.01.2007, 9:29
لوله‌های بدون گاز در سرمای غرب كشور

اعتماد ملی: يك هفته پس از هشدار سنديكای صنعت برق در مورد ورشكستگی اين صنعت و پيش‌بينی بحران خاموشی در كشور كه با تكذيب نيم‌بند وزير نيرو مواجه شد، حالا بحران قطعی گاز در هيبتی غيرقابل انكار به گونه‌ای قد علم كرده كه بر اساس اعلام مسوول روابط‌ عمومی شركت گاز كردستان، ١٣هزار خانواده، تنها دست و پنجه‌نرم‌كنندگان با قطعی گاز در سقز و بانه هستند. اضافه كردن آمار مشتركان لوله‌های خالی از گاز در شهرهای سمنان، مهديشهر، شهميرزاد، كرمانشاه، سردشت، مهاباد، پيرانشهر، نقده، اشنويه، بوكان و... ابعاد واقعی‌تری از اين مساله را نمايان می‌كند.
سفره قطعی گاز تا بيخ گوش تهران پهن شده، به گونه‌ای كه پس‌لرزه‌های كمبود گاز با پايين آمدن اجباری توليد در كارخانه سيمان تهران، به سرعت در حوزه‌های ديگر رخ نموده ‌است.

كار به مجلس هم كشيده شد
ديروز بخشی از وقت غلامعلی حدادعادل، رئيس مجلس شورای اسلامی صرف خواندن تذكرات كتبی نمايندگان به وزير نفت شد.
١١تن از نمايندگان مناطق غرب كشور و همچنين سمنان، در تذكرات كتبی به وزيری هامانه، بر رسيدگی سريع نسبت به قطع گاز در اين مناطق طی روزهای گذشته تاكيد كردند.
حبيب‌زاده نماينده بوكان، محبی‌نيا نماينده مياندوآب، كريميان نماينده پيرانشهر و سردشت، حيدری نماينده سقز و بانه، حميدی و شعبانی نمايندگان سنندج، پورزمان نماينده نقده و اشنويه و حسينی نماينده قروه در تذكری به وزير نفت از وی خواستند تا به قطع گاز مناطق غرب كشور به خصوص شهرهای كردنشين در چند روز گذشته با توجه به سرمای زير ٣٥ درجه رسيدگی كند. ‌
دوست‌محمدی نماينده سمنان در تذكر به وزير نفت بر لزوم پيش‌بينی و ذخيره گاز و حامل‌های انرژی مايع با توجه به افت شديد گاز و تسريع در به انجام رساندن لوله ٤٨ اينچی گاز استان سمنان تاكيد كرد. ‌
ميرمراد زهی نماينده سراوان در تذكری به وزير نفت خواستار تامين نفت زمستانه شهرستان سراوان براساس كوپن‌های اعلام شده و مستقل كردن شركت نفت سوران و زابلی از نظر سوخت‌رسانی شد. ‌
حيدری نماينده سقز و بانه در تذكر به وزير نفت از وی خواست تا در خصوص قطع گاز سقز و بانه پاسخ دهد. ‌
امينی نماينده كرمانشاه در تذكری به وزير نفت خواستار رسيدگی سريع به قطع گاز در شهر كرمانشاه در سه روز گذشته شد.

احتمال گسترش قطعی‌ها را به بخش‌های ديگر
با وجود همه تذكرات، گفته‌های مديران گاز، احتمال گسترش قطعی‌ها را به بخش‌های ديگر هم تاييد می‌كند. هوشنگ مهردادفر رئيس منطقه ٨ انتقال گاز كشور در اين‌باره به ايلنا گفت: ‌«در صورت عدم صرفه‌‌جويی و تشديد سرما در سرشاخه‌‌های انتقال گاز با مشكل مواجه خواهيم شد.‌» ‌
وی به افت فشار گاز در شهرستان‌های بانه و سقز اشاره كرد و اظهار اميدواری كرد كه با صرفه‌‌جويی مردم آذربايجان در مصرف، پاسخگوی نياز آنها باشند.
رئيس منطقه ٨ انتقال گاز كشور، به ميزان گاز ٣٠ ميليون مترمكعبی در محدوده منطقه ٨ انتقال گاز اشاره كرد و هشدار داد؛ در صورت بی‌‌توجهی در بهينه كردن مصرف سوخت در انتقال گاز با مشكل مواجه خواهيم شد.
مهردادفر منطقه ٨ عمليات انتقال گاز را به عنوان يكی از مناطق اصلی انتقال‌دهنده گاز دانست كه مسووليت انتقال گاز تصفيه شده از پالايشگاه‌‌های گاز كشور در جنوب و تحويل به حوزه‌‌های مصرف در چهار استان گيلان، اردبيل، آذربايجان شرقی و غربی و بخش‌‌هايی از دو استان كردستان و زنجان را عهده‌‌دار است.

قطع گاز شهری در سمنان
ايرنا هم در پوشش بخشی از مشكلات مردم نقاط مختلف در اين زمينه از سمنان گزارش داده ‌است كه تداوم افت شديد فشار و قطع گاز در روزهای سرد زمستان زندگی را برای شهروندان اين شهر مشكل كرده است. ‌
قطع گاز و افت فشار آن از شنبه شب گذشته در برخی از نقاط و محله‌های شهرستان سمنان آغاز شده و همچنان ادامه دارد. ‌ دمای هوای سمنان روزها به حداكثر پنج درجه بالای صفر و شب‌ها به شش درجه زير صفر می‌رسد. ‌
آسمان صاف و آفتابی بعد از بارش سنگين برف روز جمعه گذشته هم نه تنها گرمايی ندارد بلكه موجب يخ بستن چند لايه برف‌ها در نقاطی شده كه تابش مستقيم آفتاب را ندارد. ‌
در اين روزها كه مشكلات افت فشار و قطع گاز شهری گريبان مردم سمنان را گرفته به علت افزايش تقاضا برای خريد وسايل برقی گرمازا قيمت اين وسايل نيز افزايش پيدا كرده است. ‌
علاوه بر شهروندان سمنان، ساكنان شهرهای مهديشهر و شهميرزاد نيز از چند شب گذشته با افت فشار و قطع گاز شهری رو به رو هستند. ‌
صبح دوشنبه با فعاليت مجدد واحدهای آموزشی بعد از تعطيلات چند روزه اجباری بر مشكلات افت فشار گاز افزوده و حتی گاز برخی از واحدهای آموزشی نيز قطع بوده است. ‌
مسوولان شركت ملی گاز ايران در روزهای اخير كه هوای سردی در برخی از نقاط كشور حاكم شده از مردم می‌خواهند در مصرف گاز صرفه جويی كنند. ‌
در اين مورد شهروندان سمنانی با انتقاد شديد از طرح اين درخواست‌ها اين سوال را از مسوولان ذيربط دارند كه ‌«وقتی با افت شديد فشار گاز مواجه هستند چگونه صرفه جويی كنند.‌»
آنها افزودند : ‌«طرح اين مطالب كه مصرف گاز شهری واحدهای تجاری و خانگی در سال جاری در مقايسه با سال گذشته ‌ ٤٥‌درصد افزايش يافته به نوعی توجيه ناتوانی درحل مشكل است.‌»
شهروندان سمنانی می‌گويند: ‌«وقتی در دمای چند درجه زير صفر نتوانند از گاز شهری برای گرم كردن خانه استفاده كنند، گاز برای فصول گرم سال به چه دردی می‌خورد.‌»به عقيده شهروندان سمنانی مشكل افت فشار و قطع گاز معضل چندين ساله اين منطقه است و مسوولان با علم به اين موضوع متاسفانه نتوانستند اين مشكل را حل كنند. ‌
شهرستان سمنان به لحاظ قرار گرفتن در انتهای شبكه گاز رسانی با افت فشار شديدتر گاز نسبت به ديگر مناطق قرار دارد. ‌

توضيح مدير عامل شركت ملی گاز
در همين حال، سيد رضا كسايی‌زاده با اشاره به اينكه مشكلی از نظر توليد گاز در كشور وجود ندارد، ‌‌به مهر گفت:‌‌ «بالا بودن تقاضا برای مصرف گاز در مقابل عرضه آن، سردی هوا و فعاليت‌های توسعه‌ای، دلايل اصلی قطعی گاز در برخی شهرستان های كشور است. ‌»
وی توضيح نداده ‌است كه چه مبنای منطقی‌ای باعث طرح چنين ادعايی شده و مگر غير از اين است كه توليد را وقتی می‌توان كافی دانست كه به تقاضای مشتركان پاسخ دهد.
مدير عامل شركت ملی گاز ايران درباره قطعی گاز در برخی شهرهای كشور توضيح داد:‌‌«هم اكنون شركت ملی گاز ايران به ٥٨٥ شهر گازرسانی دارد و اين در حالی است كه تعداد شهرهايی كه با قطعی گاز مواجه هستند، كمتر از انگشتان دست هستند و اين شهرها در انتهای سرشاخه‌های گازی قرار دارند.‌»
سيد رضا كسايی‌زاده با اشاره به قطعی گاز در شهرستان‌های سقز و بانه ‌گفت: ‌«هم اكنون گاز برخی شهرستان ها مانند سقز و بانه آن هم در حد ٣٠ درصد و به علت سردی هوا قطع شده است.‌»
وی ‌با انتقاد از مصرف بی‌رويه گاز طی چند روز گذشته تصريح كرد:‌‌«براساس آمار موجود در روز گذشته معادل ٣٥٢ ميليون متر مكعب گاز در بخش خانگی و تجاری مصرف شده كه اين رقم به هيچ‌وجه با مصرف سال گذشته قابل مقايسه نيست.‌»
كسايی‌زاده‌اوج مصرف روزانه گاز در سال گذشته را ٣١٤ ميليون متر مكعب اعلام كرد و افزود: ‌«‌اين درحالی است كه هم‌اكنون ميزان مصرف گاز ٣٥٢٢ ميليون متر مكعب) ‌از اوج مصرف در سال گذشته نيز بيشتر است؛ لذا با اين مصرف بالا نمی‌توان پاسخگوی تمامی مشتركين بود.‌» وی با تاكيد بر اينكه مشكلی از نظر توليد گاز در كشور وجود ندارد ،‌گفت:‌‌«بالا بودن تقاضا برای مصرف گاز در مقابل عرضه آن يكی از دلايل قطعی گاز در برخی شهرستان های كشور است.»

سرمای شديد در شهرهای جنوبی آذربايجان غربی
در نمونه‌ای ديگر از دست وپنجه نرم كردن مردم تنها مانده با سرمای ناجوانمردانه مردم شهرستان های جنوبی استان آذربايجان غربی برای چندمين روز متوالی همچنان با افت فشار و قطعی جريان گاز مواجه هستند. ‌
قطعی جريان گاز در حالی به وقوع پيوسته كه اين مناطق سردترين روزهای خود را در ‌ ١٥‌سال اخير تجربه می‌كنند و برودت هوا در بيشتر اين مناطق به ‌٢٠‌ تا ‌ ٢٦‌درجه زير صفر رسيده است. ‌
با گذشت چندين روز از بروز اين مشكل و درخواست مسوولان شركت گاز به صرفه‌جويی مردم در مصرف گاز نيز تاكنون مثمر‌ثمر واقع نشده و ساكنان اين مناطق همچنان با مشكلات قطعی گاز و به‌ويژه سرمای شديد و كم سابقه دست و پنجه نرم می‌كنند.
‌«بالا رفتن تعداد مشتركان گاز نسبت به سال گذشته‌» و ‌«سرمای كم‌سابقه در برخی از نواحی‌»، از جمله پارامترهايی است كه بايد در تحليل بالا رفتن مصرف گاز مورد تحليل قرار گيرد و انتظار اين است كه مديران بايد در برنامه‌ريزی‌هايشان با در نظر گرفتن اينگونه مسائل، اينچنين غافلگير نشوند.يك غافلگيری چند باره كه بحران را تا دروازه های پايتخت رسانده است.



وزيرنفت خبر داد:
صادرات گاز ايران به تركيه به صفر رسيد
خبرگزاری فارس: وزير نفت گفت: برودت شديد هوا در روزهای اخير و افزايش مصرف گاز كشور، سبب شد صادرات گاز به تركيه متوقف شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سيد كاظم وزير هامانه در بازديد از واحد ديسپچينگ شركت ملی گاز اظهار داشت: امسال بارندگی و سرما يك ماه زودتر از هميشه آغاز شد و درجه حرارت نيز بدنبال آن به شدت كاهش يافت.
وی افزود: البته اين موارد پيش‌بينی شده بود و ذخاير سوخت مايع به اندازه كافی پيش بينی شده بود اما برخلاف هر سال، امسال سرما تداوم داشت و اين امر باعث مصرف ذخاير خطوط لوله شد و روند كاهشی در ذخاير را ايجاد كرده است.
هامانه گفت: لذا شهرهايی كه در انتهای خط لوله قرار دارند با افت يا قطعی گاز مواجه شدند. در حال حاضر به جز برخی شهرهای استان كردستان و آذربايجان غربی در همه جا وضعيت طبيعی است وسوخت در اختيار مردم قرار دارد. سوخت و گاز مايع در اين شهرها توزيع شده گرچه هيچ سوختی نمی‌تواند جای گاز را بگيرد.
وزير نفت تصريح كرد: اگر مردم محبت كرده و فقط اندكی در مصرف گاز صرفه جويی كنند، اطمينان می‌دهم نه تنها قطعی گاز برطرف می‌شود بلكه صادرات قطع شده ما نيز جبران خواهد شد. به هر حال با تركيه قرارداد دراز مدتی داريم ولی متاسفانه نتوانسته‌ايم تعهد خود را بدليل موارد فوق انجام دهيم. حتی روز گذشته با وزير انرژی تركيه صحبت كردم و قول دادم در اولين فرصت اين مسئله جبران شود.
وزير نفت در ادامه يادآور شد: بروز بارندگی غير عادی در منطقه پالايشگاه پارسيان و آب گرفتگی سايت سبب شد بهره‌برداری از ميادين گازی شانول، وراوی و هما به تاخير بيفتد. اميدوارم از روز جمعه، اين پالايشگاه عملا كار خود را شروع كرده و طی ١٠ روز آينده به ظرفيت مناسب رسيده و كمبود گاز جبرا ن شود.
هامانه در خصوص ميزان كمبود گاز كشور گفت: اگر تمامی نيروگاهها از سوخت گاز استفاده كنند، روزانه حدود ١٠٠ ميليون مترمكعب كمبود گاز داريم. اما چون بخش اعظم نيروگاهها از سوخت مايع استفاده می‌كنند، كمبود در حدود ١٠ ميليون مترمكعب است كه با اندكی صرفه‌جويی در كشور، حتی در حد ٢ درصد صرفه‌جويی در بخش خانگی، كاملا مشكل كشور را حل می‌كند. در حال حاضر ٣٥٠ ميليون مترمكعب گاز در بخشهای تجاری و خانگی مصرف می‌شود.
وی يادآور شد: صادرات گاز به تركيه عملا از ٤ - ٣ روز پيش قطع شده است با راه‌اندازی پالايشگاه پارسيان و تغيير اوضاع جوی تا اواخر هفته آينده صادرات گاز به تركيه را از سر خواهيم گرفت.
وزير نفت تصريح كرد: پالايشگاه پارسيان در ٢ فاز راه‌اندازی خواهد شد كه فاز اول تا اواسط هفته آينده با ١٠ ميليون مترمكعب گاز و فاز دوم با ٢٥ ميليون مترمكعب و در مجموع با ٣٥ ميليون مترمكعب گاز در روز راه‌اندازی خواهد شد. اين موارد فنی و اجرائی است و در صورت عدم بروز شرايط خاص، محقق می‌شود.