ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 31.12.2006, 11:01
آخرين لحظات زندگی صدام حسين

صدام پيش از اعدام:
من ناجی عراق بوده و ديكتاتور حقير نيستم

ايلنا: مردم عراق روز شنبه در حالی از خواب بيدارشدند كه تلويزيون تصاوير به دار آويخته‌‏شدن صدام را پخش‌‏می‌‏كرد.
آسوشيتدپرس گزارش داد: «مردانی كه چهره‌‏های خود را پوشانده‌‏بودند، مأمور دار زدن رئيس‌‏جمهور مخلوع عراق بودند. گفته‌‏می‌‏شود كسانی كه شاهد ماجرا بودند می‌‏گويند صدام پيش از اعدام تماشاكنندگان مراسم را مورد «سرزنش» و «ملامت» قرارداده‌‏است. شاهدان گفتند كه صدام خيلی زود پس از اعدام در يك قطعه خانوادگی نزديك پسرانش دفن شد. در زمان دفن وی افراد زيادی حضور نداشتند. در شهرك شيعه‌‏نشين صدر در بغداد، قربانيان سه دهه حكمرانی صدام به شادی در خيابان‌‏ها پرداختند. در ديگر شهرهای نزديك صدر و ديگر مناطق شيعه‌‏نشين عراق مردم به شادی پرداختند. با اينكه هيچ نشانی از شورش و تلافی در بخش سنی‌‏نشين نبود, اما خونريزی و كشتار ناشی از درگيری‌‏های داخلی متوقف نشد و ٩٢ تن از بمباران و آتشبار جوخه‌‏های مرگ كشته‌‏شدند. بيرون از پايگاه شورشيان در «الرمادی» در غرب پايتخت, افراد وفادار به صدام با در دست‌‏داشتن تصاوير از وی و تكان‌‏دادن پرچم عراق در خيابان‌‏ها به راهپيمايی پرداختند. آنها در سامرا در شمال بغداد، با ناديده‌‏گرفتن منع آمد و شد به خيابان‌‏ها آمده و قسم خوردند انتقام وی را بگيرند. همچنين در تكريت در زادگاه صدام وفاداران به وی با تيراندازی هوايی اعتراض خود را به اعدام وی اعلام‌‏كردند.»


آخرين صحبتهای صدام به نقل از قاضی منير حداد شاهد اعدام
در گفتگو با بی‌بی‌سی انگليسی
(نقل از سايت صبحانه)

منير حداد: يكی از مامورين اعدام از وی پرسيد آيا از مرگ می ترسد؟ صدام جواب داد من تمام عمرم را صرف نبرد عليه كفار و متجاوزين كرده‌ام. مامور ديگری پرسيد چرا عراق و ما را نابود كردی؟ چرا ما را به گرسنگی كشاندی و به آمريكاييها اجازه دادی تا اينجا را اشغال كنند؟ صدام گفت: من متجاوزين و ايرانيها را نابود كردم. من دشمنان عراق رانابود كردم…من عراق را از فقر به ثروت رساندم.

بی‌بی‌سی: شكی نبود كه به صدام دارو داده بودند؟

قاضی حداد: به هيچوجه. صدام كاملا حالت طبيعی داشت و كنترل خود را در دست داشت. وی از سرنوشتش مطلع بود و می دانست قرار است بميرد. وی گفت: “اين پايان من است… اين پايان زندگی من است. من زندگی را به عنوان يك رزمجو و يك نظامی سياسی آغاز كردم و بنابراين از مرگ واهمه ای ندارم.”

بی‌بی‌سی: بعد چه شد؟

حداد: دستهايش را بستند و او را به سمت دار بردند. وی طبق عادتش مشغول ذكر الله اكبر و برخی شعارها نظير مرگ بر آمريكا و مرگ برمتجاوزين بود. وی گفت “ما به بهشت می رويم و دشمنان ما در جهنم خواهند پوسيد”. وی همچنين از عراقيها طلب بخشش و محبت كرد اما همچنين از آنها خواست تا عليه آمريكاييها و ايرانيها بجنگند.

بی‌بی‌سی: سپس چه شد؟

حداد: وی را به سمت دار بردند و خواستند سرش را بپوشانند اما وی اجازه نداد. وی آياتی از قران را تلاوت می كرد كه مامورين اعدام به او با فرياد زدن كلمات اسلامی تعنه زدند. يك روحانی حاضر از صدام خواست تا كلمات روحانی را تكرار كند. وی اين كار را كرد اما به صورت كنايه آميز. سپس طناب را سفت كردند و وی به دار آويخته شد و مرد.

بی بی سی: هيچ چيز ديگری گفت؟

حداد: وی گفت لااله الاالله محمد رسول الله.

بی‌بی‌سی: آيا وی بلافاصله مرد.

حداد: بله بلافاصله جان داد. من شاهد تاثير طناب دار بودم كه صحنه ناخوشايندی بود.


صدام در زادگاهش العوجه دفن شد
مهر: جسد ديكتاتور سابق عراق پس از اجرای حكم اعدام به خاطر جنايت های خود در پرونده كشتار شيعيان روستای "الدجيل" با انتقال به شهر تكريت، در روستای زادگاهش دفن شد.
"موسی فرج" يكی از اعضای خانواده صدام در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: صدام در ساعت چهار صبح روز يكشنبه به وقت محلی در زادگاه خود در روستای "العوجه" در نزديك تكريت دفن شد.
وی افزود: صدها نفرازافراد عشير"البوناصر" درمراسم دفن جسد صدام دربنايی در مركز روستای العوجه شركت داشتند و آمريكايی ها می خواستد كه او در سريعترين زمان ممكن دفن شود.
فرج پيشتر گفته بود كه جسد صدام شنبه شب به هيئتی متشكل از شيخ عشيره "البوناصر" كه صدام از افراد اين عشيره است، تحويل داده شد.
صدام در روستای العوجه در چهار كيلومتری جنوب شهر تكريت در استان صلاح الدين متولد شد.
اجساد دو فرزندش عدی و قصی كه در ژوئيه سال ٢٠٠٣ ميلادی به دست ارتش آمريكا كشته شدند، در همين روستا، اما در محل ديگری دفن شده‌اند.
صدام سحرگاه شنبه ٩ دی (٣٠ دسامبر) بعد از چند دهه جنايت، كشتار و ظلم و ستمگری به مردم خود و كشورهای همسايه به ويژه ايران به چوبه دار سپرده شد تا پايانی بر دوره سياهی از تاريخ عراق باشد.