ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 30.12.2006, 4:29
صدام حسين اعدام شد

صدام حسين، ديكتاتور پيشين عراق، امروز، شنبه حوالی ساعت ٦ بامداد به وقت محلی با چوبه‌ی دار اعدام شد. حكم اعدام برادر ناتنى صدام، «برزان ابراهيم التكريتی» رييس پيشين سازمان امنيت عراق و «عواد حامد البندر» رييس سابق دادگاه انقلاب قرار است در آينده به اجرا در آيد.

صدام حسين در پی حمله آمريكا و متحدانش به عراق در مارس ٢٠٠٣ از حكومت ساقط شد و در ١٣ دسامبر ٢٠٠٣ در حاليكه در نزديكی شهر زادگاهش تكريت مخفی شده بود بازداشت گرديد. او در پنجم نوامبر ٢٠٠٦ به جرم كشتار ١٤٨ نفر در شهرك دوجيل عراق به «جنايت عليه بشريت» محكوم شد و دادگاه تجديد نظر عراق هفته‌ی گذشته حكم اعدام وی را تاييد كرد.

دولت عراق تا شب پيش از اعدام صدام، در حال مذاكره با نمايندگان آمريكا در عراق در باره اجرای حكم اعدام صدام حسين بود، بنابراين تا ساعاتی پيش از اعدام، زمان اجرای حكم قطعی و معلوم نبود. گفته می‌شود كه مقام‌های آمريكايی مايل بودند كه صدام حسين پس از تعطيلات عيد قربان اعدام شود. مقام‌های عراقی می‌گويند نوری المالكی نخست‌وزير عراق اوراق مربوط به اجرای اعدام صدام را امضاء كرده است.

نيروهای آمريكايی مستقر در عراق از روز گذشته برای مقابله با خشونت‌های احتمالی ناشی از اعدام صدام حسين، در حال آماده‌‌باش به سر می‌برند. از سوی ديگر، تمام هفته‌ی آينده به خاطر عيد قربان از سوی نخست وزير عراق تعطيل اعلام شده است. گفته‌ی می‌شود مقابله با پی‌آمدهای اعدام صدام حسين دليل ديگر تعطيلی‌ يك ‌هفته‌ای در عراق است.


آخرين لحظات زندگی صدام
مشاور عالی امنيت ملی عراق كه در آيين اعدام صدام ديكتاتور عراق حضور داشت آخرين لحظات وی را تشريح كرد.
"موفق الربيعی" روز شنبه مصادف با اولين روز عيد قربان عربهای سنی عراق گفت: نيروهای چند مليتی صدام را با دستهايی بسته آوردند درحالی كه قرآنی همراه داشت.
الربيعی اضافه كرد كه صدام با قرار دادن كيسه‌ای سياه بر سرش در هنگام اجرای حكم اعدام مخالفت كرد.
وی در گفت وگو با تلويزيون دولتی عراق گفت: آيين اعدام با حضور قضات و دادستان و يك پزشك برگزار شد.
وی ادامه داد: پيش از عمليات اعدام بين صدام و افراد مجری حكم مجادله لفظی رخ داد.
موفق الربيعی شرايط روحی صدام را در حين اجرای حكم، شكسته و غيرقابل وصف توصيف كرد.
وی افزود: هنوز تكليف جسد بيجان صدام تعيين نشده و گزينه‌های مختلفی مطرح است.
وی يكی از اين گزينه‌ها را برای دفن صدام، تحويل دادن جسد وی به خانواده يا عشيره‌اش كه در عراق هستند ذكر كرد.
الربيعی افزود: اعدام صدام براساس معيارهای بين‌المللی و اسلامی و با محترم شمردن حقوق بشر اجرا شد.
وی تاكيد كرد كه با صدام در حين اجرای حكم اعدام بدون اهانت به وی رفتار شد.
صدام ديكتاتور عراق حوالی ساعت شش بامداد امروز در ساختمان امنيت سابق واقع در منطقه "كاظمين" كه در گذشته يكی از شكنجه گاهها و اماكن اعدام شهروندان عراق بود اجرا شد.


زندگينامه ديكتاتور پيشين عراق
صدام حسين عبدالمجيد تكريتی در هشتم ارديبهشت ۱۳۱۶برابر با ۲۸آوريل ۱۹۳۷ به دنيا آمد. او از سال ‪ ۱۳۵۸تا ‪" ۱۳۸۲سال حمله نيروهای ائتلاف به عراق"، رئيس جمهور اين كشور بود.
صدام يكی از اعضای برجسته حزب بعث عراق محسوب می‌شد. مبانی نظری اين حزب بر "پان‌عربيسم، نوسازی اقتصادی و سوسياليسم" استوار است. اين ديكتاتور، نقشی كليدی در كودتای سال ۱۳۴۷كه منجر به حاكميت درازمدت حزب بعث شد داشت و به عنوان نائب‌رئيس تحت فرمان عموی خود، ارتشبد احمد حسن البكر، توانست به سختی كشمكش‌های بين دولت و نيروهای مسلح را در زمانی كه گروه‌های بسياری توانايی براندازی دولت را داشتند كنترل كند.
او اين كار را با تشكيل نيروهای امنيتی سركوبگر و تحميل نيروی خود به دولت انجام داد و توانست اقتصاد عراق را با يك رشد نسبتا تند در دهه ۷۰ ميلادی به پيش ببرد.
صدام به عنوان يك رئيس‌جمهور ديكتاتور توانست نوعی پرستش شخصيتی فراگير برای خود و در بين مردم به وجود آورد. او دولتی به شدت مستبد تشكيل داد.
صدام توانست در طول جنگ ايران و عراق (٦٧ - ١٣٥٩) و جنگ دوم خليج فارس (١٩٩١) كه هر دو جنگ، عامل كاهش استانداردهای زندگی و وضع حقوق بشر در عراق شدند سلطه خود را به اتكای به نيروی قهری حفظ كند.
دولت صدام تمام جنبش‌هايی را كه به باور خود تهديدكننده تلقی می‌كرد، به ويژه آنهايی را كه برآمده از گروه‌های دينی يا قومی بودند و خيال استقلال يا خودمحتاری داشتند، سركوب كرد.
صدام در حالی كه در نظر بسياری از اعراب به دليل مقاومت در برابر غرب و حمايت بی‌شائبه از فلسطينی‌ها رهبری بزرگ تلقی می‌شد، پس از جنگ خليج فارس از سوی جامعه بين‌الملل و آمريكا طرد شد.
صدام پس از حمله آمريكا و متحدانش به عراق در سال ٢٠٠٣ مقام خود را از دست داد و در ١٣ دسامبر ٢٠٠٣ توسط نيروهای آمريكايی دستگير شد. او را در دادگاه ويژه جرائم سران عراق كه توسط دولت موقت عراق تشكيل شد محاكمه و در تاريخ يكشنبه ‪ ٥ نوامبر ٢٠٠٦ به اعدام با چوبه‌دار محكوم كردند.


واكنش‌های جهانی به اعدام صدام حسين

ديده‌بان حقوق بشر:
اعدام مجازاتی غيرانسانی است.

سازمان ديده‌بان حقوق بشر اعدام صدام را محكوم و اعلام كرد: «تاريخ قضاوت خواهد كرد كه محاكمه و اعدام صدام خشن بود.»
"ريچارد ديكر" مدير برنامه عدالت بين‌المللی ديده‌بان حقوق بشر گفت: «صدام مسئول نقض و اقدامات گسترده و وحشتناك عليه حقوق بشر بوده است. اما اين اقدامات هر چقدر وحشيانه باشند نمی‌تواند اعدام وی را توجيه كند. اعدام مجازاتی غيرانسانی است.»
ديكر در بيانيه‌ای اعلام كرد: «آزمون تعهد دولت به حقوق بشر با استناد به شيوه برخورد آن با متجاوزان جنايتكار سنجيده می‌شود. تاريخ نشان خواهد داد كه محاكمه دجيل پرنقص و اعدام صدام خشن بوده است.»


عفو بين‌الملل اعدام شتابزده صدام را اشتباه خواند
عفو بين‌الملل اعدام شتابزده صدام را اشتباه خواند و اعلام كرد: «اين امر نشان می‌دهد قربانيانی كه در زمان رژيم وی از عدالت محروم بودند اكنون نيز اين حق به آنها داده نشد كه عدالت رعايت شود.»
"راناب موخرجی" وزير امور خارجه هند نيز گفت: «ما اميدوار بوديم اعدام انجام نشود. اكنون از صورت گرفتن آن نااميد شديم. اميدواريم كه اين اتفاق ناخوشايند بر روند بازسازی عراق تاثير نگذارد.»


شورای اروپا از اجرای حكم اعدام صدام انتقاد كرد
شورای اروپا با انتقاد از اجرای عدالت در مورد صدام ديكتاتور سابق عراق اعلام كرد: صدام حسين جنايتكاری بی‌شرم و مستحق مجازات بود، اما نبايد اعدام می‌شد.
به گزارش روز شنبه شبكه خبری بی‌بی‌سی، "تری ديويس" سخنگوی اروپا روز شنبه با انتشار بيانيه‌ای افزود: صدام بدون آنكه بهای جناياتش را بپردازد، از دنيا رفت و اين مردم عراق هستند كه همچنان همه روزه شاهد خشونت و آشوب هستند.
سخنگوی شورای اروپا افزود: مردم عراق به عدالت، آشتی و صلح نياز دارند نه اعدام يا انتقام جويی.
ديويس در بخشی از بيانيه خود آورده‌است: عراق با اعدام صدام، فرصت پيوستن به جهان متمدن را از دست داد.


جورج بوش: اعدام صدام مرحله مهمی در دگرديسی عراق به دموكراسی است.
پرزيدنت بوش اعدام صدام حسين ديكتاتور سابق عراق را "مرحله مهمی" برای عراق در راه دگرديسی به يك دموكراسی كه قادر به حكومت كردن، بقاء يافتن و دفاع از خود است، خواند.
آقای بوش گفت مرگ صدام پايان يك سال سخت برای مردم عراق را مشخص می‌كند و در عين حال هشدار داد كه "خشونت در عراق متوقف نخواهد شد."
جورج بوش همچنين متذكر شد ديكتاتور مخلوع از محاكمه عادلانه برخوردار شد، چيزی كه صدام در "حكومت مستبدانه" خويش برای عراقی ها فراهم نكرد.
اظهارات آقای بوش از مزرعه وی در كرافورد تگزاس كمی پس از مرگ صدام حسين، اعلام شدند.


مارگارت بكت:
دولت انگليس از مجازات اعدام در عراق و هيچ جای ديگر حمايت نمی‌كند.

انگليس كه سال ٢٠٠٣ در كنار آمريكا برای سرنگونی صدام به عراق حمله كرد در واكنش به اين امر اعلام كرد صدام به جزای خود رسيد. لندن در عين حال بر مخالفت خود با مجازات اعدام تاكيد كرد.
"مارگارت بكت" وزير امور خارجه انگليس در بيانيه‌ای گفت:‌ «من از اين واقعيت كه صدام در يك دادگاه عراقی بخاطر برخی از جناياتی محاكمه شد كه عليه مردم اين كشور انجام داده بود، استقبال می‌كنم. وی اكنون به جزای اعمال خود رسيد.»
در ادامه اين بيانيه آمده است: «دولت انگليس از مجازات اعدام در عراق و هيچ جای ديگر حمايت نمی‌كند. ما طرفدار خاتمه مجازات اعدام در سراسر دنيا بدون توجه به نام فرد خاطی و جنايتكار هستيم. ما موضع خود را به روشنی برای مقامات عراقی اعلام كرده‌ايم. اما به تصميم‌شان به عنوان ملتی مستقل احترام می‌گذاريم.»


ژاپن: ما به تصميم دولت عراق احترام می‌گذاريم
ژاپن يكی ديگر از همپيمانان نزديك آمريكا در عراق با اعلام احترام به تصميم عراقی‌ها اعلام كرد: «اين تصميمی است كه از سوی دولت جديد و بر اساس قانون اتخاذ شده است. ما به آن احترام می‌گذاريم.»


استراليا به تصميم دولت عراق احترام می‌گذارد
استراليا كه در حمله به عراق مشاركت نظامی با آمريكا و انگليس داشت و از مخالفان اعدام است، در واكنش به اين امر تصريح كرد كه به آن احترام می گذارد و از آن به عنوان لحظه مهم برای كشور عراق ياد كرد.
در بيانيه "الكساندر داونر" وزير امور خارجه استراليا آمده است: «صرف‌نظر از ديدگاه‌هايی كه درباره مجازات اعدام وجود دارد. دولت عراق از موضع دولت استراليا در مخالفت با مجازات مرگ آگاه است. ما بايد به حق دستگاه قضايی كشورهای مستقل برای قضاوت درباره جناياتی كه عليه مردم كشورشان روا داشته شده، احترام بگذاريم.»
دولت استراليا افزود: «صدام پس از برگزاری دادگاه عادلانه و تقاضای تجديد‌نظر، به جزای كار خويش رسيد. امری كه وی برای هزاران قربانی رژيم خود قائل نشد.»


فرانسه:
اين تصميم دولت مستقل عراق بود

فرانسه كه از مخالفان جنگ عراق و مجازات اعدام است، گفت: «اين تصميم دولت مستقل عراق بود.»
پاريس عراقی‌ها را به آشتی ملی دعوت و وزارت خارجه اين كشور در بيانيه‌ای اعلام كرد:‌ «فرانسه از همه عراقی‌ها می‌خواهد به آينده بنگرند و برای رسيدن به اتحاد و آشتی ملی فعاليت كند. اكنون بيش از هر زمان ديگری بايد استقلال و ثبات به عنوان هدف مردم در عراق قلمداد شود.»
در اين بيانيه آمده است: «فرانسه همچون ديگر همپيمانان اروپايی طرفدار منع اعدام است. اعدام صدم تصميمی مردم و مقامات مستقل عراق بوده است.»


واكنش وزارت خارجه ايران به اعدام صدام
"محمدعلی حسينی"، سخنگوی وزارت امور خارجه در واكنش به اعدام صدام گفت: اجرای حكم دادگاه صدام، موجب خرسندی هزاران تن از خانواده قربانيان عراقی، ايرانی و كويتی شد.
به گزارش روز شنبه وزارت امور خارجه كه نسخه‌ای از آن در اختيار ايرنا قرار گرفت، حسينی افزود: صدام، پرونده‌ای سراسر تاريك و ظالمانه داشت و اعمال دهها جنايت، قتل و كشتار ملت‌های مظلوم و بيگناه عراق، ايران و كويت تنها گوشه‌ای از اين پرونده است. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ضرورت هوشياری همگان تصريح كرد: مجازات جنايتكاران نبايد دستاويز بدخواهان قرار گرفته و منجر به سوء استفاده و بروز حساسيت‌های مذهبی و اختلافات فرقه‌ای گردد.
حسينی در مورد وضعيت پرونده جنايات رژيم صدام عليه ايران گفت: جمهوری اسلامی ايران همچنان انتظار دارد تا در تداوم كار دادگاه، رويكردها و اعمال رژيم صدام در ارتباط با تجاوز به جمهوری اسلامی ايران و ديگر كشورهای منطقه مورد رسيدگی قرار گيرد و جنايت‌های جنگی، اعمال ضد بشری و خسارت‌های مادی و معنوی وارده بر ملت ايران را مورد قضاوت قرار داده و خواست‌های عادلانه و به حق مردم ايران را محقق سازد.

منابع گزارش:خبرگزاری‌ها، ايرنا، خبرگزاری فارس