ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 25.12.2006, 10:17
بازداشت نظاميان ارشد ايرانی در عراق

خبرگزاری فارس: مقامات ارشد آمريكايی ادعا كرده‌اند چهار ايرانی را دستگير كرده‌اند كه برخی از آنها بنا به گفته‌های مقامات دولت بوش از مقامات ارشد نظامی ايران هستند.
نيويورك تايمز در گزارش امروز خود به نقل از مقاماتی كه از آنها به عنوان مقامات ارشد آمريكايی و عراقی در بغداد و واشنگتن ناميد، نوشت: «ارتش آمريكا دست‌كم ٤ نفر ايرانی را در عراق دستگير كرده كه برخی از آنها از مقامات ارشد نظامی هستند.»
به نوشته اين روزنامه، دولت بوش تاكنون اعلاميه عمومی درباره دستگيری اين ايرانی‌ها ابراز نكرده اما كاخ سفيد دستگيری اين افراد را تاييد كرده است.
"گوردون دی جاندرو" سخنگوی شورای امنيت ملی آمريكا نيز از دستگيری دو ديپلمات ايرانی در يورش‌های اوليه خبر دادند.
اين سخنگو گفت اين دو ديپلمات با خود برگه‌ها و اسنادی به همراه داشتند كه نشان از ارتباط آنها با اوضاع عراق داشت اما بعداً به مقامات عراقی تحويل داده و آزاد شدند.
جاندرو در عين حال تاييد كرد گروهی از ديگر ايرانی‌ها از جمله مقامات نظامی در ادامه تحقيقات بازداشت شدند و افزود: «ما به همكاری با دولت عراق تا تعيين وضعيت بازداشت شدگان ادامه خواهيم داد.»
نيويورك تايمز در عين حال تصريح كرد معلوم نيست منظور مقامات آمريكايی از شواهد و مدارك به دست آمده‌ چيست و آيا از طرحريزی حملات در عراق حكايت دارند يا خير. ضمن اين كه هويت اين دو مقام ايرانی فاش نشده است.
يكی از مقامات اعلام كرد كه در حملات نيروهای آمريكايی مواد زيادی ضبط شد اما او نيز نگفت كه آيا منظور وی از "مواد زياد"، تسليحات و اسنادی است كه نشان از طرحريزی حملات داشته يا خير.
به نوشته نيويورك‌تايمز، تحقيقات درباره اين مواد ادامه دارد.
اين روزنامه با اشاره به اين كه دو حمله در مركز بغداد از سوی ارتش آمريكا انجام شده نوشت كه مقامات دولت عراق به شدت از اين امر ناراحت شده‌اند چرا كه آنها تلاش‌های زيادی برای تعامل با ايران در مباحث امنيتی داشته‌اند.
در اين گزارش آمده است كه اين مقامات از سوی "جلال طالبانی" رئيس جمهوری عراق در سفر اخيرش به تهران دعوت شده بود.
اين گزارش همچنين افزوده است يكی از دو حمله‌ای كه در مركز بغداد انجام شد به مجتمع وابسته به "عبدالعزيز حكيم" رئيس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق بوده است كه سه هفته پيش در سفر به واشنگتن با رئيس جمهوری‌ آمريكا ديدار و گفت‌وگو كرده بود.
اين روزنامه با اشاره به اين كه در چهار روز گذشته مقامات ايرانی و عراقی تلاش‌های پشت پرده فراوانی برای آزادی اين زندانيان انجام دادند به نقل از يكی از مقامات عراقی نوشت: «سفير ايران در اين روزها از اين دفتر به آن دفتر در رفت‌و آمد بوده است.»
بنا به گفته يكی از مقامات سياسی عراقی،‌ سران عراقی برای آزادی اين دو نفر با ژنرال "جرج كيسی" فرمانده ارشد نيروی زمينی ارتش آمريكا مستقر در عراق بطور مرتب در تماس بوده‌اند. اما مباحث درباره اين كه اقدامات بعدی چه بايد باشد در كاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريكا دنبال خواهد شد. اما جزئيات امر به اطلاع "استفن هادلی" مشاور امنيت ملی بوش رسيده است.
ادعای مقامات آمريكايی اين است اطلاعاتی در دست دارند كه افراد دستگير شده در حملات به مقامات امنيتی دست داشته‌اند.
به نوشته اين روزنامه، سخنگوی عبدالعزيز الحكيم از ابراز عقيده در اين باره خودداری كرده است.