ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.12.2006, 20:48
افزايش ناوهای آمریکا و انگليس در خلیج‌فارس

دويچه وله / عبدى کلانترى: مقامات ارتش و وزارت دفاع آمريکا اعلام کردند که تعداد کشتى‌هاى جنگى و جنگنده‌هاى هوائى ايالات متحده و بريتانيا در خليج فارس افزايش مى‌يابد. روزنامه نيويورک تايمز هدف اصلى اين حرکت را هشدار به ايران ارزيابى مى‌کند.
وزير دفاع آمريکا رابرت گيتز که جانشين دانالد رامسفلد شده است قرار است اين هفته تصويب کند که يک ناو هواپيمابر جديد ، در برگيرنده‌ى هواپيماهاى جنگنده به همراه کشتى‌هاى حمايتى آن، در اوائل سال ۲۰۰۷ به خليج فارس گسيل داده شوند.
مقامات دولتى آمريکا ادعا مى‌کنند اين اقدام به معنى تدارک حمله‌ى نظامى به ايران نيست بلکه نشان دادن آن است که درگيرى نيروهاى زمينى در عراق به معنى آن نيست که آمريکا نمى‌تواند با ايران مقابله کند.
اين مقامات همچنين اظهار مى‌دارند که اين اقدام براى جلوگيرى از قطع شريان نفت توسط ايران در پاسخ به تحريمات سازمان ملل است. پيش از اين از سوى آمريکا قايق‌هاى مخصوص جمع کردن مين‌هاى دريائى نيز به خليج فارس فرستاده شده بود.
آدميرال ارتش آمريکا پاتريک والش، فرمانده نيروهاى دريائى از مقر فرماندهى‌اش در بحرين به خبرنگاران گفت: «سخن پراکنى و لحن مقامات ايرانى جوى از ارعاب و ترس به وجود آورده است. ما بايد مواظب باشيم که به اين اضطراب دامن نزنيم. براى حفظ اعتماد متحدان ما در منطقه، لازم است که امنيت خطوط ارتباطى در دريا حفظ شود.»
درياسالار والش تأکيد کرد که حضور نيروهاى آمريکا در منطقه دراز مدت خواهد بود و اين کشور از تعهدات خود در خليج فارس و در قبال متحدان اش شانه خالى نمى‌کند.
ده روز پيش ناوگان هواپيمابر آيزنهاور به همراه سه کشتى جنگى اسکورت ، و يک زيردريائى جنگى حامل شش هزار و پانصد ملوان وارد خليج فارس شدند تا از ورود غيرقانونى مواد و تسهيلات هسته‌اى به ايران جلوگيرى کنند. ناوگان بعدى که در ماه ژانويه از واشنگتن به سمت منطقه به حرکت درخواهد آمد «سته نيس» نام دارد.
بنا به گزارش نيويورک تايمز در حال حاضر در منطقه‌ى خليج فارس و سراسر آبهاى درياى سرخ تا اقيانوس هند، در حدود ۴۵ کشتى جنگى استقرار يافته‌اند که يک سوم آنها توسط متحدان آمريکا تأمين شده است.
اين متحدان عبارت‌اند از کانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، بريتانيا، پاکستان، بحرين و استراليا. رهبر عمليات دريائى ايالات متحده، درياسالار مايک مولن قصد دارد به اتفاق متحدان آمريکا پروژه‌اى به نام «نيروى دريائى مجهز به يک هزار کشتی» به وجود آورد.
هفته‌ى گذشته با انتشار گزارش «گروه مطالعه‌ى عراق» تا اندازه‌اى اين انتظار ايجاد شد که کاخ سفيد احتمال دارد بخواهد به سفارش اين گروه باب مذاکره‌ى مستقيم با ايران و سوريه را بگشايد.
اين درحاليست كه روز گذشته رئيس جمهور آمريکا جورج بوش در کنفرانس مطبوعاتى‌اش دوباره تأکيد کرد که تا زمان متوقف شدن فعاليت هسته‌اى ايران هرگز با آن وارد مذاکره نخواهد شد.
او دوباره لحن تند سال گذشته‌اش را به کار گرفت و با حمله به محمود احمدى نژاد و کنفرانس هالوکاست در تهران، خطاب به مردم ايران گفت: «شما استحقاق و توان بهتر از اين را داريد.»



گیتس : آمریکا برای مدتی طولانی در خلیج فارس می ماند

خبرگزاری مهر: وزیر دفاع آمریکا امروز پنجشنبه بر حضور نظامی طولانی مدت کشورش در منطقه خلیج فارس تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیس در جریان دیدار با نظامیان آمریکایی درعراق به اهمیت درک قالب منطقه ای که درگیری عراق در آن جریان دارد، اشاره کرد و گفت : همسایگان این کشور باید بدانند که ما زمانی طولانی در خلیج فارس می مانیم.
وی افزود : باید به طور کامل تاکید کنیم همسایگان می فهمند که ما در اینجا باقی خواهیم ماند و منظورم از اینجا، خلیج فارس است.
وزیر دفاع آمریکا همچنین با اشاره به اینکه روند اوضاع در عراق به خوبی پیش نمی رود، گفت: در تلاش هستیم تا راهکارهای جدیدی برای اداره امورعراق تدوین کنیم تا بتوانیم به پیشرفتی دست یابیم.
گیتس روز گذشته در سفری غیرمنتظره وارد عراق شد و با فرماندهان نظامی خود برای اطلاع یافتن از دیدگاه های آنها و اوضاع جاری عراق ملاقات کرد.
وزیردفاع آمریکا پس از این دیدار گفت که وی مسئله افزایش تعداد نیروهای آمریکایی در عراق را با فرماندهان نظامی آمریکا در عراق مورد بحث و بررسی قرار داده است.
گیتس افزود : این امر سرآغاز روند تعیین راه هایی برای تدوین دوباره سیاست آمریکا در قبال جنگ علیه تروریسم در عراق به شمار می رود.