ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 20.12.2006, 9:42
انتقاد سازمان ملل از نقض حقوق بشر در ايران

بی‌بی‌سی‌: مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه "نگرانی جدی" خود را نسبت به آنچه نقض گسترده حقوق بشر در ايران خوانده ابراز کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است از اين پس اين حقوق را کاملا محترم بشمارد.
انتقاد شديد مجمع عمومی از حکومت ايران در همان روزی صورت می گيرد که رهبر ايران نظام جمهوری اسلامی را به عنوان يک "مردم سالاری دينی که از سالم‌ترين دمکراسی‌های جهان سالمتر است" ستوده است.
مجمع عمومی سازمان ملل که ١٩٢ عضو دارد با ٧٢ رای مثبت، ٥٠ رای منفی و ٥٥ رای ممتنع، ايران را به خاطر کارنامه‌اش در زمينه حقوق بشر سرزنش کرد.
اين قطعنامه ايران را به خاطر "آزار، ارعاب و سرکوب" مدافعان حقوق بشر، ناراضيان سياسی، ناراضيان مذهبی، روزنامه نگاران، روحانيون، دانشگاهيان، اعضای اتحاديه ها و سازمان های کارگری به باد انتقاد گرفت.
اين قطعنامه نسبت به "ادامه استفاده از شکنجه و رفتار بی رحمانه، غيرانسانی يا تحقيرآميز يا مجازات هايی چون شلاق و قطع عضو" ابراز نگرانی کرد.
مجمع عمومی به علاوه گله مندی خود را نسبت به "ادامه خشونت و تبعيض عليه زنان و دختران چه در قانون و چه در عمل" و همچنين "افزايش تبعيض و ساير موارد نقض حقوق بشر" عليه اعضای اقليت های قومی و مذهبی، از جمله اعراب، آذری ها، بلوچ ها، کردها، مسيحيان، يهوديان، مسلمانان سنی و اعضای فرقه بهاييت ابراز داشت.
اين قطعنامه دولت ايران را ترغيب کرد به کليه اين شيوه ها پايان دهد.
مجمع عمومی سازمان ملل با لحنی شديد نظام قضايی جمهوری اسلامی را نيز که به گفته آن "منظما" از عمل به استانداردهای بين المللی "بازمانده" به انتقاد گرفت.
حکومت جمهوری اسلامی اغلب به خاطر نقض حقوق بشر از سوی سازمان ملل و گروه های حقوق بشر مورد سرزنش قرار می گيرد.
مقام های جمهوری اسلامی نيز در مقابل، تصويب اين قطعنامه ها را به انگيزه های سياسی برخی کشورها نسبت می دهند و آنها را رد می کنند.
طی دوران حکومت جمهوری اسلامی، مجمع عمومی سازمان ملل بجز يکی دو سال، تقريباً همه ساله قطعنامه ای در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران صادر کرده است.
بنابه گزارش ها ايران در جلسه روز سه شنبه مجمع عمومی، با حمايت پاکستان و زيمباوه، سعی کرد مجمع را به پشتيبانی از طرح ديگری برای مسکوت گذاشتن اين قطعنامه راضی کند اما آن طرح با ٨١ رای مقابل ٧٥ رای شکست خورد.
کانادا و فنلاند به خاطر ارائه طرح "عدم اقدام" در مورد قطعنامه حقوق بشر از ايران انتقاد کردند.