ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 17.12.2006, 15:14
قامت بم همچنان خمیده است

خبرگزاری مهر - گروه اجتماعی : گفته می شود بم پس از ۳ سال از حادثه وقوع زلزله ۶/۵ ريشتری سال ۸۲ ، روحی دوباره يافته و زندگی در آن مثل بقيه نقاط کشور جريان دارد اما بايد پرسيد زندگی در کانکس با وجود فرزندانی که دچار افت تحصيلی شديد ، مبتلا به افسردگی ، سالک و برخی بيماری های عفونی هستند ؛ می تواند تصوير شهری آباد و زنده باشد.
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به شهرستان بم ، هنگامی که وارد اين شهرستان می شويم آنچه توجه آدمی را به خود جلب می کند وجود کانکس های سفيد رنگ ، نخلستان ها و ما بقی خار و خاشاک است.
انسان های کمی در خيابان ها تردد می کنند ، انگار تلاش و کار تعريف اصلی خود را از دست داده است. هر از چند گاهی ساختمان هايی را مشاهده می کنی که در حال ساخت و ساز است اما نه با سرعتی که خانه ها در تهران ساخته می شود.
بر روی چهره اکثر کودکان بمی ، آثاری از سالک ديده می شود. با کمی دقت و نگاه در چشمان اين کودکان معصوم به راحتی می توان غم درون آنان را احساس کرد.
آثار اعتياد نيز به وضوح در رخسار اکثر ساکنان اين شهرستان نمود عينی دارد و کمتر می توان به فرد ميانسالی برخورد که چهره عادی داشته باشد جالب است که اين امر در ميان اين افراد بسيار عادی جلوه می کند.
وقتی وضعيت معيشتی بمی را از زبان خود آنان جويا می شويم ، اظهار نارضايتی می کنند و اقدامات مسئولان را در اين زمينه ناکافی و در برخی موارد نيز نسبت به توزيع ناعادلانه تسهيلات گله مند هستند.
در حالی که محمد سعيدی کيا ، وزير مسکن و شهرسازی در رابطه با برخی اعتراضات مردم نسبت به عملکرد بازسازی بم و نحوه ارايه تسهيلات ساخت مسکن ، يادآور می شود: خوشبختانه هيچ فردی در بم نيست که از شرايط دريافت تسهيلات مسکن برخوردار نشده باشد اما اگر اعتراضی هم از سوی برخی از شهروندان بمی عنوان می شود انتظارات جنبی اين افراد است که در برآورده کردن آنها از اولويت های بعدی ما پس از بازسازی کامل بم و رفع مشکلات کنونی آن است.
از سوی ديگر نمايندگان مجلس از ارايه تسهيلات ويژه به بمی ها تا پايان عمليات بهسازی و نوسازی بم و ايجاد شرايط معمول معيشتی در اين منطقه خبر می دهند.
همچنين از سوی رئيس ستاد بازسازی مناطق زلزله بم گفته می شود که عمليات احداث يا بازسازی ۸۶ درصد واحدهای مسکونی در بم تاکنون انجام شده اما اگر اينگونه است ، فلسفه وجود نزديک به ۱۵ هزار کانکس مسکونی و تجاری در اين شهرستان چيست و چرا تاکنون اين کانکس ها جمع آوری نشده است.
استاندار کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر از بازسازی ۳۵ تا ۴۰ درصد واحد های تجاری در شهرستان بم خبر می دهد.
پس چگونه است که حتی برخی از ساکنان اين منطقه از کانکس های مسکونی برای امرار معاش استفاده می کنند.
هنگامی که از رئيس اداره آموزش و پرورش شهرستان بم نيز درباره وضعيت دانش آموزان بمی جويا می شويم ، می گويد: در حال حاضر از ميان ۲۵ هزار دانش آموز بمی ، ۳۷۶۰ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصيلی مبتلا به بيماری سالک بوده و متاسفانه تا کنون اقدامات اساسی برای سم پاشی مستمر در خصوص مبارزه با شيوع اين بيماری در سطح اين شهرستان صورت نگرفته است.
شهردار بم نيز به وجود روزانه ۱۴۰ تن زباله شهری در اين شهرستان اشاره می کند و انتقال اين زباله ها به اطراف شهر را نيازمند تجهيزات و امکانات بيشتری در مقايسه با وضع موجود می داند.
به گفته وی ، علاوه بر اين ، وجود نخاله های ساختمانی به جهت بازسازی مناطق آسيب ديده نيز باری مضاعف بر دوش شهرداری گذاشته است.
علی باقری زاده همچنين از قول مساعد مسئولان نسبت به بازسازی کامل شهرستان بم و تامين اعتبارات ويژه برای اين امر تا تابستان ۸۴ را می دهند در حالی که به گفته او هنوز سازمان مديريت و برنامه ريزی نسبت به تامين اعتبار برنامه جامع فاضلاب شهری بم با شهرداری اين شهرستان همکاری مساعد نداشته و پرداخت آن را مصوب نکرده است.
رئيس اداره آموزش و پرورش بم نيز بيشترين علل وجود بيماری سالک را زباله های شهری و عدم دفع مناسب آن را بر می شمرد.
موسی حافظ آباديان معتقد است : با توجه به اينکه اعتبارات تخصيص يافته در بخش آموزشی اين شهرستان با کمبودهای جدی مواجه است در حال حاضر مهم ترين معضل آموزش و پرورش شهرستان بم در رابطه با رسيدگی به وضعيت آموزشی اين دانش آموزان ، وجود افسردگی و افت تحصيلی شديد در ميان آنان است.
وی همچنين به وجود ۳۵ کانکس برای برگزای کلاس های درس ويژه مقاطع ابتدايی ، راهنمايی و دبيرستان در بم اشاره می کند و می گويد: در اين راستا حدود ۲ هزار دانش آموز در کانکس های آموزش و پرورش مشغول به تحصيل بوده و همچنان منتظر پايان عمليات ساخت مدارس از سوی دولت هستند.
حال اين واقعيت قابل باور است که ۸۶ درصد ساختمان های شهری و ۱۰۰ درصد واحدهای روستايی بم بازسازی شده باشد در حالی که تا جايی که چشم کار می کند در اين شهرستان کانکس است و در لابه لای اين کانکس ها ساختمان هايی نيز ديده می شود.
مسئولان شهرستان بم بر اين باورند که طی حادثه بم ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح و ۳۳ هزارو ۴۸۹ نفر کشته شده اند در حال حاضر بر روی ۵ هزار و ۲۰۰ فرزند بی سرپرست با کمک کشورهای ديگر اقدامات روانی صورت گرفته اما بايد اين واقعيت را پذيرفت ، وقتی افت شديد تحصيلی و افسردگی در ميان اين دانش آموزان و کودکان موج می زند ، انجام اينگونه اقدامات بر روی بهداشت روان ساکنان اين منطقه اگر بی تاثير نبوده اما تاثير چندانی نيز نداشته است.