ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 15.12.2006, 18:16
ايران منطقه‌ى خاورميانه را بى‌ثبات مى‌سازد

رهبران اتحاديه‌ى اروپا در بيانيه‌ای كه روز جمعه در پايان نشست خود در بروكسل صادر كردند ، حكومت جمهوری اسلامی را متهم كردند كه منطقه‌ى بحرانى خاور نزديك را بى‌ثبات مى‌سازد. اتحاديه اروپا در بيانيه خود از تاثير منفى سياست ايران، بر ثبات و امنيت خاور نزديك و ميانه ابراز نگرانی كرده است.
سران دولتهای اروپايی بارها ايران را متهم کرده‌اند که با حمايت از گروههای افراطی در لبنان و فلسطين و نيز گروه‌های شبه‌نظامی شيعه در عراق به بی‌ثباتی در منطقه‌ی خاورميانه دامن می‌زند.
رهبران اروپا، بطور مشخص رفتار دولت ايران را در مناقشه‌ى اتمى، تهديد اسراييل و انكار هولوكاوست مورد انتقاد قرار داده‌اند.
اتحاديه‌ى اروپا از تلاش‌ها براى مجازات ايران از طرف شوراى امنيت سازمان ملل در مناقشه‌ى اتمى پشتيبانى مى‌كند. در بيانيه اروپايی‌ها گفته می‌شود: از آنجا كه ايران به تعهدات خود در اين زمينه عمل نمى‌كند، شوراى اروپا تداركات شوراى امنيت براى مجازات ايران را مورد پشتيبانى قرار مى‌دهد.
اتحاديه‌ى اروپا همچنين با لحنى صريح تهديدات ايران عليه اسراييل و انكار هولوكاوست را مورد انتقاد قرار داد. در اين مورد در اعلاميه‌ى اتحاديه‌ى اروپا آمده است: «اتحاديه‌ى اروپا هرگونه تلاش براى انكار واقعيت تاريخى هولوكاوست را محكوم مى‌كند و پيش‌فرض‌هايى را كه مقامات ايرانى در برگزارى كنفرانس هولوكاوست از آن حركت مى‌كنند و نيز اهداف چنين كنفرانسى را قاطعانه رد مى‌كند».
اتحاديه‌ى اروپا همچنين در بيانيه‌ی خود وخيم‌تر شدن وضعيت حقوق بشر و آزادى‌هاى سياسى را در ايران مورد انتقاد قرار داده است.


احمدی‌نژاد، انديشه‌پرداز انسان‌ستيز

از سوى ديگر، يوآخيم گاوگ رييس انجمن «عليه فراموشى ـ براى دمكراسى» در آلمان، انتقادات شديدى به برگذارى كنفرانس هولوكاوست در ايران وارد كرد و محمود احمدى‌نژاد را «انديشه‌پرداز انسان‌ستيز» ناميد. وى گفت: "چيز تازه‌اى نيست كه انديشه‌پردازان انسان‌ستيز ظاهرى شبه‌علمى به خود مى‌گيرند. در اين مورد هم چنين است."
به گفته‌ى وى، احمدى نژاد يك يهودى‌ستيز بالفطره است و تريبونى در خدمت منكران هولوكاوست قرار داده است. در كانون تلاش‌هاى احمدى‌نژاد نابودى دولت اسراييل قرار دارد. وى افزود: در مقابل بى‌فرهنگى انكار بايد فرهنگى از يادآورى را قرار داد.


درخواست اعلام جرم عليه محمود احمدى‌نژاد

جان بولتون سفير آمريكا در سازمان ملل، اين نهاد بين‌المللى را فراخواند تا عليه محمود احمدى‌نژاد رييس‌جمهورى ايران به دليل تحريك به كشتار جمعى اعلام جرم كند. بولتون به همراه سياستمداران و ديپلمات‌هاى سابق كانادا و اسراييل خواست كه دادگاه بين‌المللى، احمدى‌نژاد را به خاطر فراخوان براى نابودى اسراييل به پاسخگويى بكشد.
دور گولد سفير پيشين اسراييل در سازمان ملل نيز سخنان احمدي‌نژاد را آشكارا ناقض كنوانسيون سازمان ملل در مورد جلوگيرى از كشتار جمعى دانست. ايروين كوتلر وزير پيشين دادگسترى كانادا نيز گفت كه فراخوان مستقيم و علنى براى كشتار جمعى، تهديدى علنى نه فقط عليه اسراييل، بلكه عليه صلح جهانى و امنيت بين‌المللى است.


نيويورك تايمز:
كنفرانس هولوكاست در تهران سيركى از نژادپرستان بود


در ادامه واكنش‌های جهانی عليه كنفرانس هولوكاست در تهران، امروز روزنامه نيويورك تايمز در تفسيری نسبت به قدرت سياسى "اوباش و روان‌پريشان" در خاورميانه هشدار داده است.
نيويورك تايمز نوشت: "كنفرانس هولوكاست در تهران در واقع كنفرانس جمعى از منكرين و نژادپرستان بود و چنانكه انتظار هم مى‌رفت، سيركى بود از كسانى كه جنايات هولوكاست را انكار مى‌كنند، سيركى از نژاد پرستان و گروهى آبرو باخته از دانش آموختگان و حتى رهبر پيشين گروه كوكلوس كلان، ديويد دوك."
اين روزنامه ضمن تاكيد بر تركيب شركت كنندگان اين كنفرانس نسبت به تاثيرات احتمالى چنين كنفرانسى هشدار داده و مى‌نويسد: "اما هرگز نمى‌بايست قدرت سياسى چنين ايده‌ خطرناكى را ناديده گرفت و از تاثير احتمالى اين ايده‌ مثلا بر روى شمارى از افراد شاخص در خاورميانه و يا در ديگر نقاط جهان غافل گشت."
مفسر روزنامه نيويورك تايمز آنگاه به باورهاى محمود احمدى نژاد پرداخته و مى‌نويسد: "رييس جمهور ايران، محمود احمدى‌نژاد آشكارا به ادعاى خود مبنى بر افسانه بودن جنايات هولوكاست كه منجر به قتل ۶ ميليون يهودى شد، باور دارد و معتقد است كه از اين افسانه براى توجيه تاسيس دولت اسراييل بهره گرفته‌اند. همين باور به خودى خود، باورى نگران كننده است. اما هرگاه ما اين باور را در ارتباط با فراخوان او مبنى بر محو دولت اسراييل از پهنه روزگار در نظر گيريم و همچنين نگاهى داشته باشيم به تلاشهاى بى‌وقفه دولت او در زمينه دستيابى به فن‌آورى هسته‌اى به منظور ساختن بمب اتمى، آنگاه آدمى براى آنكه شبها نتواند سرى آسوده و فارغ بال بر بالين نهد، دلايل بس بيشترى دارد."


اميد واهی گفتگو و مذاكره با ايران

همچنين روزنامه آلمانى‌زبان Neue Zürcher Zeitung كه در سويس انتشار می‌يابد، در مقاله‌اى تحت عنوان، «احمدى نژاد دلقك نيست»، نوشته است: "پرداختن به آنتى سميتيسم در جهان اسلام و در بين كشورهاى عربى تنها يك سنت روشنفكرانه نيست. آنتى سميتيسم همچنين بنيادى است سياسى كه ما شاهد برآمدهايى از آن در گذشته بوديم و از آن جمله بود همبستگى با نازيها. احمدى‌نژاد به خوبى آگاه است كه پيروانش در كدام مكان تيره و تار آشيانه گزيده‌اند. احمدى نژاد با عزيمت از عظمت‌خواهى ملى و كينه تاريخى بر آن است تا بر گستره تاثير كلام خود بيافزايد. كسى كه تا پيش از اين هم و غمش تنها ساختن شاهراه بود، اكنون احداث نيروگاههاى غنى سازى اورانيوم را در دستور كار خود نهاده است. احمدى نژاد دلقكى نيست كه صرفا حرفهاى گنده مى‌زند و مى‌توان با به سخره كشيدن او، كلام و تاثيرش را ناديده گرفت. او و خطرى كه در او تجسم يافته، چيزى است كه مى‌بايست به آن به گونه‌اى جدى پرداخت. و اين اميد كه مى‌توان با گفتگو و مذاكره با او به جايى رسيد، اميدى است واهى. چنين اميدى چيز ديگرى نيست مگر آرزويى غيرواقعى."


منبع گزارش: سايت بخش فارسی راديو آلمان