ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.12.2006, 18:03
حاجيه اسماعيلوند پس از٧ سال تحمل زندان تبرئه شد

ميدان زنان: حاجيه اسماعيلوند، زنی كه ٧ سال از جوانی اش را در زندان و در انتظار اجرای حكم سنگسار گذرانده است، تبرئه شد.
ظهر روز شنبه، ١٨ آذرماه، جلسه رسيدگی مجدد به پرونده حاجيه در دادگاه جلفا برگزار شد و طی دو ساعت برگزاری دادگاه، تحقيقات مجددی از سوی قاضی حيدری نيا، صورت گرفت.
به گفته بهاره دولو، وكيل داوطلب حاجيه، قاضی، ضمن كافی ندانستن دلايل دادگاه بدوی برای صدور حكم سنگسار برای حاجيه، بر اساس اصل ٣٧ قانون اساسی حكم برائت وی را صادر كرد.
بر اساس اصل ٣٧ قانون اساسی اصل، بر برائت است و هيچ كس از نظر قانون مجرم شناخته نمی شود، مگر اينكه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.


پيشينه ماجرا
حاجيه به همراه همسر و دو فرزندش در خانه سرايداری يك مدرسه در شهر كوچك جلفا در شمال غربی ايران زندگی می كرده است. همسر وی به واسطه "خروس بازی" كه يك تفريح نه چندان پسنديده ايرانی محسوب می شود، با مرد جوانی كه در همسايگی خانه آنها زندگی می كرد، مراوداتی داشته كه گاه نيز به درگيريهايی منجر می شده است، اما اين ارتباط هيچ گاه قطع نمی شده است.
يك روز حاجيه كه به همراه دو فرزندش برای ديدن پدر و مادرش به تبريز رفته بوده، به خانه باز می گردد، مشاهده می كند كه همسرش به همراه آن مرد جوان در خانه خوابيده اند. دختر ٩ ساله اش برای قفل كردن در بيرون می رود و حاجيه كه مشغول انداختن رختخواب كودكان بوده، ناگهان مورد حمله مرد جوان قرار می گيرد. اما حاجيه مقاومت می كند و وقتی مرد متوجه بازگشت دختر می شود، حاجيه را رها می كند و می گريزد.

حاجيه وحشت زده از بازگو كردن ماجرا برای دختر خردسالش می هراسد. بعد از آن هم مرد جوان دائم او را به صورت تلفنی تهديد می كرده كه اگر سكوتش را بشكند فرزندانش را خواهد كشت.
در سال ٧٨ روزی كه حاجيه برای معالجه بيماری فرزندش به تبريز نزد خانواده خود رفته بوده، نزاعی بر سر خروس های لاری ميان همسرش و آن مرد جوان در می گيرد و آن مرد با ميله ای آهنی بر سر وی می كوبد و او را از پا در می آورد.

حاجيه را از تبريز به بهانه بيماری همسرش فرا می خوانند و به محض بازگشت، به عنوان معاونت در قتل و دادن اطلاعات در خصوص همسرش به آن مرد دستگير می كنند.

در هنگام رسيدگی به پرونده، اظهارات حاجيه از سوی دادگاه اشتباه تلقی می شود و او كه اساسا معنای لغوی "زنا" را نمی دانسته، به اتهام معاونت در قتل همسر و زنای محصنه به ٥ سال حبس تعزيری و اعدام به طريقه حلق آويز به جای رجم محكوم می شود.

در زمان صدور اين حكم دختر حاجيه ٩ سال و پسرش تنها ٥ سال داشته است.

پس از گذراندن دوران حبس، در سال ٨٣ بر خلاف حكم اوليه، برای حاجيه اسماعيل وند، دستور اجرای حكم رجم صادر می شود، اما به علت ارسال نامه های متعدد از سوی وی به رييس قوه قضاييه، اجرای حكم متوقف می شود.

پس از رسيدگی آيت الله هاشمی شاهرودی به اين مساله، پس از دو سال بلاتكليفی، بالاخره حكم نقض شده و روز گذشته (شنبه، ٢٨ مرداد ١٣٨٥) پرونده برای رسيدگی مجدد به شعبه يك دادگاه عمومی جلفا فرستاده شده است.

هم اكنون هفت سال است كه حاجيه در زندان به سر می برد و در اين مدت تمامی دوره های آموزشی را كه در زندان ارائه می شود مثل قلاب بافی و خياطی فرا گرفته است.