ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.12.2006, 9:42
احمد قدكچيان درگذشت

ايسنا: احمد قدكچيان بازيگر پيشكسوت سينما، تئاتر وتلويزيون صبح امروز ـ جمعه ـ در يكی از بيمارستانهای تهران به علت عارضه‌ی قلبی درگذشت.
احمد قدكچيان، متولد ١٢٩٩ در تهران است و فعاليت خود را با تحصيل در هنرستان هنرپيشگی و بازی در نمايش "اسكندرو دارا" در سال ١٣٢١ آغاز كرد و بعد از آن در ديگر نمايشها، چون "اتللوو"، "دختر گل فروش"، "سقوط كابينه" و نمايشهای ديگر نقش‌آفرينی كرد و ٢٣ نمايش را در كارنامه هنری خود به ثبت رساند.
قدكچيان از سال ١٣٣٠ بازی در فيلمهای سينمايی را با "خوابهای طلايی" آغاز كرد و بعد از آن در بيش از ١١٧ فيلم سينمايی به ايفا نقش پرداخت كه می‌توان از "گرداب"، "گناهكار"، "خواب و خيال"، "مردی كه رنج می‌برد"، "نردبان ترقی"، "بچه‌ ننه"، "دوستان يك رنگ"، "ديوانه‌وار"، "راه و بی‌راه"، "ارثيه"، "بگذار زندگی كنم"، "خط قرمز"، "جدال"، "حسرت" و "بی‌تو تنهايم" بازی كرد.
همچنين در مجموعه‌های تلويزيونی "اين خانه دور است"، "امام علی (ع)"،‌ "گلهای كاغذی"، "تنها در تاريكی" و چندين مجموعه‌ی ديگر ايفای نقش كرد.
قدكچيان طی فعاليتهای هنری خود در كنار افرادی چون پرويز خطيبی، شهلا رياحی، عطا‌اله زاهد، مسعود كيميايی و غيره همكاری داشت.
پسرانش كامران قدكچيان (كارگردان و نويسنده‌ سينما) و حميد قدكچيان (صدابردار سينما)‌ در كنار او طی اين سالها فعاليت داشتند.
طبق اعلام مراسم تشييع زنده‌ياد احمد قدكچيان روز يكشنبه ١٩ آذر ماه از مقابل خانه سينما برگزار خواهد شد.