ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.12.2006, 13:18
مراسم ١٦ آذر در دانشگاه تهران

گزارش کامل تجمع بزرگ دانشجویان در دانشگاه تهران

خبرنامه امیرکبیر: همزمان با اعلام تجمع دانشجویی توسط دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه تهران به مناسبت سالگرد ١٦ آذر، صبح امروز اطراف دانشگاه تهران مملو از نیروهای امنیتی بود. به گفته شاهدان عینی از ساعات اولیه صبح در کلیه خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران حضور نیروهای امنیتی بیسیم به دست کاملا مشهود بود.

همچنین انتظامات دانشگاه تهران با کنترل شدید کارت دانشجویی دانشجویانی که قصد ورود به دانشگاه را دارند، اجازه ورود به افراد غیردانشجو و همچنین دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها را نمی‌داد. اما با این وجود گزارش‌ها حکایت از حضور بیش از ٨٠٠ نفر از دانشجویان پیش از آغاز این مراسم مقابل دانشکده فنی دارد. گفتنی است جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و خواجه نصیر در مقابل درب ١٦ آذر دانشگاه تهران تجمع کرده بودند اما انتظامات دانشگاه تهران مانع ورود ایشان به دانشگاه شده بود. به همین علت دانشجویانی که داخل دانشگاه تجمع کرده بودند با حضور مقابل این درب دانشگاه خواستار ورود این دانشجویان به دانشگاه شدند، اما ممانعت انتظامات با این امر سبب شد فشار جمعیت از دو سوی این در، باعث شکسته شدن در شود. در پی این امر دانشجویانی که موفق نشده بودند وارد دانشگاه تهران شوند، به جمعیت حاضر در داخل دانشگاه پیوستند و جمعیت مجددا به سمت دانشکده فنی حرکت کرد.

جمعیت حاضر در تجمع امروز دانشگاه تهران بیش از ٢٠٠٠ نفر گزارش شده است. همچنین علی نیکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، که پیش از این توسط حراست دانشگاه تهران احضار شده و به علت اعلام این تجمع از سوی دفتر تحکیم تحت فشار قرار گرفته بود، صبح امروز در درگیری با نیروهای انتظامات دانشگاه تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

علی نیکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در ابتدای این تجمع گفت: از آقای خامنه‌ای می‌پرسم بر اساس کدام قانون یک دانشجو در زندان می‌میرد؟! نیکونسبتی ادامه داد: ما بارها خواستار مجوز برای این برنامه بودیم، و اعلام کردیم به هر نحو ممکن برنامه را برگزار خواهیم کرد و علیرغم تمام کارشکنی‌ها این برنامه را امروز برگزار کردیم. نیکونسبتی در ادامه با بیان این که استبداد سیاسی باید از بین برود گفت: وزیر علوم از وابستگان باهنر، نماینده مجلس، است و به خاطر این وابستگی به این سمت منصوب شده است و همین مسئله باعث می‌شود کسی به او اعتراضی نکند. نیکونسبتی در پایان مهمترین خواست دانشجویان را برکناری و محاکمه وزیر علوم اعلام کرد و نسبت به ستاره دار کردن دانشجویان و احضار بیش از ٢٠٠ نفر به کمیته انضباطی به شدت انتقاد کرد. نیکونسبتی احمدی نژاد را حامی انقلاب فرهنگی دوم دانست و گفت وی لیاقت نشستن بر کرسی ریاست جمهوری را ندارد.

در ادامه مراسم آرمین سلماسی، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و مجری این مراسم، گفت: هنوز دانشجویان مظلوم ترین قشر در ایران هستند. اساتید ما را بازنشسته کردند، حکم تعلیق برایمان صادر کردند، ستاره نشانمان کردند، جلوی اعتراض که هیچ جلوی نفس کشیدنمان را هم گرفته اند، فضای دانشگاه را به پادگان تبدیل کرده‌اند و هر اعتراضی را به شدت سرکوب می‌کنند. سلماسی در ادامه از وزیر علوم پرسید: شما که می‌گویید دانشجوی سه ستاره نداریم یاشار قاجار، روزبه ریاضی، محسن فاتحی، حنان عزیزی و...، مگر هم کلاسی‌های ما نبودند و از ادامه تحصیل محروم شدند؟! سلماسی در ادامه گفت: آقای وزیر علوم و رئیس جمهور گمان می‌کنند مردم ایران نمی‌فهمند که آنها دارند دروغ می‌گویند. این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در پایان گفت: وای اگر کاسه صبر این ملت لبریز شود!

سخنران بعدی مراسم تقی رحمانی، از فعالین ملی مذهبی، بود. رحمانی با بیان این که دانشگاه خانه آزادی است و همواره خواستگاه فعالیت‌های آزادی خواهانه و عدالت طلبانه بوده است، گفت: من سال‌های زیادی فعالیت سیاسی کردم و تاسفم از این است در طول این سالیان هیچ گاه کشور ما به نقطه بازگشت ناپذیر آزادی نرسیده است. تقی رحمانی با اشاره به شهدای راه آزادی گفت: آسمان ایران همواره پرستاره بوده ولی زمین آن همیشه تاریک بوده است، و این مسئله قابل تامل است. رحمانی در ادامه خواستار اتحاد و یکپارچگی تمام نیروهای آزادیخواه برای کار مستمر و مبارزه ادامه دار شد. در پایان رحمانی یاد اکبر محمدی را گرامی داشت.

در ادامه برنامه سهراب کریمی، بیانیه فعالین کرد را قرائت کرد. و پس از آن یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه تهران به قرائت بیانیه جمعی از فعالین دانشجویی چپ پرداخت.

پس از آن مهدی امینی زاده به نمایندگی از دانشجویان ستاره دار به سخنرانی پرداخت. امینی زاده در سخنرانی خود گفت: من امروز نمی‌خواهم بگویم که یک شبه بیش از ١٠٠ نشریه به دستور مقامات عالی رتبه نظام اعدام می‌شوند، نمی‌خواهم بگویم اجازه دسترسی آزاد به اطلاعات وجود ندارد، نمی‌خواهم بگویم اجازه نشر در کشور وجود ندارد، نمی‌خواهم بگویم در ایران انتخابات آزاد برگزار نمی‌گردد و یک عده ابتدا افرادی را انتخاب می‌کنند و بعد نام این خیمه شب بازی را انتخابات می‌گذارند، من امروز می‌خواهم بگویم ما امروز در ایران اجازه تحصیل نداریم. امینی زاده در ادامه با بیان این که وزیر علوم بارها به دروغ اعلام کرده است که ما دانشجویان اخراجی نداریم، گفت: کارنامه‌هایی که در دست ماست، پس چیست؟ امینی زاده در پایان خواستار این شد که روند بازنشسته شدن اساتید متوقف شود و حق تدریس و تحصیل آزاد در دانشگاه فراهم گردد.

در ادامه این مراسم وحید عابدینی، از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران، به سخنرانی پرداخت. عابدینی در سخنان خود گفت: خواسته ما این است که رئیس دانشکده و دانشگاهمان انتخابی باشد، خواسته ما این است که کمیته انضباطی با فعالین دانشجویی برخورد نکند، خواسته ما این است که نشریات دانشجویی آزاد باشند، ما خواستار حق تدریس و تحصیل آزادانه ایم. عابدینی در پایان خواستار حاکم شدن دموکراسی و آزادی در دانشگاه شد.

مرتضی اصلاحچی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه، در ادامه پیام دکتر ناصر زرافشان را خطاب به دانشجویان قرائت کرد. در پیام دکتر زرافشان ضمن گرامیداشت یاد شهدای دانشجو، آمده بود: در این شرایط زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آرمانخواهی و مبارزات شهدای دانشجو ضرورتی موکدتر از همیشه است. در ادامه پیام دکتر زرافشان آمده بود: اگر آن چه اکنون جریان دارد روند طبیعی و ناگزیری باشد که باید در ایران طی شود، با همه دشواری‌هایش ما نباید از آن ناخرسند باشیم. زرافشان در پایان با بیان این که با شما یک سینه سخن دارم، گفته بود: اما در شرایطی که ممنوع الملاقات بوده و حتی از دیدار خانواده نیز محرومم، ارتباط با شما و سخن گفتن با شما برایم ممکن نیست.

در ادامه علی عزیزی، نایب دبیر انجمن اسلامی پلی تکنیک، در سخنان خود در این تجمع گفت: دانشجویان سه ستاره، دوستان ما بودند که به خاطر دفاع از حقوق ما اکنون در میان ما نیستند و این بزرگترین ننگ برای دولت احمدی نژاد است. عزیزی در ادامه با اشاره به این که تخریب ساختمان‌های انجمن‌های اسلامی دانشجویان تخریب پایگاه‌های انتقاد به دولت و حاکمیت است، افزود: انجمن‌های اسلامی فراگیرترین تشکل‌های دانشجویی در سراسر کشور هستند و ننگ برخورد با این تشکل‌ها بر دامن وزیر علوم هست و به راحتی پاک نمی‌شود. عزیزی در ادامه انتصاب روسای دانشگاه‌ها را تحمیل و توهین به دانشگاه دانست و گفت هر گونه تحمیل بر فضای آزاد دانشگاه محکوم به شکست است. عزیزی در ادامه با بیان این که احمدی نژاد از دانشجویان بسیجی خواسته تا فریاد بزنند تا او بتواند راحت تر دانشگاه‌ها را قلع و قمع کند، گفت: این بار ما بر آن‌ها فریاد می‌زنیم. علی عزیزی در ادامه افزود: دانشجویان بسیجی در دانشگاه امیرکبیر در حال تدارک طوماری برای دعوت از احمدی نژاد هستند، ما از کلیه دانشجویان دعوت می‌کنیم تا روز یکشنبه هفته آینده ساعت ١٢ با حضور در پلی تکنیک فریاد اعتراضی خود را بر سر رئیس جمهور بکشند.

سخنران بعدی این تجمع مهندس سیاسی راد، از پیشکسوتان انجمن اسلامی پلی تکنیک، بود. سیاسی راد در سخنان خود گفت: ما امروز اینجا جمع شده ایم تا از حقوق همه قشرها بر مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق شهروندی دفاع کنیم. ما خواستار استقلال دانشگاه‌ها، آزادی زندانیان سیاسی، تضمین حقوق سیاسی و حقوق شهروندی همه آحاد ملت ایران هستیم. سیاسی راد در ادامه با بیان این که امروز افرادی ادعا می‌کنند در زندان‌ها شکنجه می‌شوند، خواستار بررسی این مسئله شد.

در ادامه برنامه بیانیه کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت توسط نیلوفر گلکار، عضو این کمیسیون قرائت شد. در این بیاینه آمده است: کمیسیون زنان تحکیم، افزایش فشار‌ها و برخورد با دختران دانشجو، محرومیت از تحصیل و احضارهای پیاپی آنها به کمیته‌های انضباطی را محکوم می‌کند و یادآوری می‌نماید که دختران علاوه بر استبداد، قربانی مردسالاری نیز هستند و مشکلات خاص خود را دارند که تنها ناشی از جنسیت آنهاست. افزایش برخورد در زمینه ی پوشش دختران، فشار بر دختران در رابطه با ساعات ورود و خروج به خوابگاه‌ها، توزیع نابرابر امکانات ورزشی، تفریحی و آموزشی به دلیل تفکیک جنسیتی محیط‌های دانشجویی، اعمال سهمیه بندی جنسیتی در پذیرش دانشگاه‌ها که به صورت مخفیانه اعمال می‌گردد، سیاست‌های پنهان در زمینه ی عدم پذیرش زنان به عنوان اعضای هیئت علمی و پست‌های مدیریتی در دانشگاه از جمله مسائلی است که پی گیری جداگانه ی مسائل زنان را ضروری می‌سازد.

در پایان تجمع سعید حبیبی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به بیان نظرات خود پرداخت. حبیبی با بیان این که روی صبحتش با وزیر علوم و رئیس جمهور نیست، گفت: وزیر علوم کوچکترین لیاقت و کیاستی را بر اداره این وزارتخانه ندارد، احمدی نژاد هم هیچ گونه مشروعیتی به نظر من ندارم. روی صحبت من با شما دانشجویان است. سعید حبیبی در ادامه، با اشاره به نقش ویژه جنبش دانشجویی اشاره کرد و افزود: دانشگاه فقط مسائل صنفی خودش را دنبال نمی‌کند. اولین قدم ما مسائل صنفی است و دومین قدم مسائل سیاسی، و سومین قدم ما زمینه سازی برای تغییرات بنیادین اجتماعی است. حبیبی در پایان گفت: امروز زمان صحبت کردن آرام نیست بلکه امروز روز فریاد زدن در اقصی نقاط کشور است.

در پایان این مراسم دانشجویان مقابل سردر اصلی دانشگاه تهران تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سر دادند. بعضی از این شعارها «وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر استبداد»، «دانشجو، دانشجو اتحاد اتحاد» و... بود.

در حاشیه:
- خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران از ساعات اولیه صبح تا پایان مراسم به نحو بی‌سابقه‌ای مملو از نیروهای انتظامی و امنیتی بود و خیابان‌های قدس، ١٦ آذر، انقلاب مسدود شده بودند.
- بعضی از نیروهای امنیتی در دانشگاه حاضر شده بودند و به صورت مخفیانه در حال گرفتن عکس و فیلم از دانشجویان بودند که برخی از این افراد با برخورد دانشجویان مواجه شده و عکس‌ها و فیلم‌های ایشان ضبط شد.
- یکی از دانشجویان که در حال گرفتن عکس از نیروهای انتظامی حاضر در خیابان بود توسط این نیروها به شدت مضروب شد و در اثر ضرب و شتم مامورین انتظامی بیهوش شده و در پیاده روی خیابان انقلاب بر زمین افتاده بود.


برخی شعارهای تجمع:

- وزير بى‌كفايت استعفا استعفا
- مرگ بر استبداد
- دانشجو، كارگر، اتحاد اتحاد
- زندانى سياسى آزاد بايد گردد

پلاكاردها و پارچه‌نوشته‌ها در اطراف دانشكده فنى:

- تبعيض جنسيتى ملغى بايد گردد
- زرافشان، اسانلو آزاد بايد گردند
- آزادى، برابرى
- سوسياليسم يا بربريت؟
- مردم نان مى‌خواهند نه بمب
- هرگونه دخالت خارجى در سرنوشت مردم ايران محكوم است
- سه خودكشى، دو قتل و يك مرگ اين است دانشگاه
- دانشگاه پادگان نيست


پيام دکتر ناصر زرافشان
به جنبش دانشجويی به مناسبت سالروز ١٦ آذر


دوستان ورفقای دانشجو
درود گرم مرا بپذیرید. یاد شهدای دانشجوئی شانزده آذر در شرایطی گرامی می‌داریم که دیو استبداد و ارتجاع که تمام قد خود را در برابر جامعه و نیازهای رشد و پیشرفت آن قرار داده و آن را سد کرده است ، حتی از یادآوری نام و خاطره آن شهدای سربلند هم وحشت دارد و جلوگیری می‌کند. اما دقیقا در همین شرایط زنده نگه داشتن یاد و خاطره، آرمان‌خواهی و مبارزات شهدای دانشجو ضرورت موکدتر از همیشه است، زیرا اکنون، هم ارتجاع حاکم داخلی و هم فرهنگ امپریالیستی که فعلا برفضای بین‌المللی تسلط یافته و می‌کوشند هریک با ارائه بدل‌های توخالی، تفکر و عمل انقلابی نسل‌های گذشته جنبش‌های دانشجوئی را لوث و تحقیر نمایند. و با زدودن حافظه تاریخی جامعه و قطع ارتباط آن با گذشته، میراث مبارزاتی جنبش دانشجوئی را از ذهن کنونی پاک کرده و آنرا رهسپاردنیای فراموشی نمایند. از این رو زنده نگه داشتن یاد و خاطره آرمان خواهی و مبارزه انقلابی شهدای دانشجوئی از هر زمان دیگر ضرورت دارد.
اگر آن چه اکنون جریان دارد، روند طبیعی و ناگزیر آن چیزی باشد که باید در ایران طی شود ، با همه دشواریهایش ما نباید از آن نا خرسند باشیم. اتفاقا استراتژی موثر و ناگزیر مبارزه را فقط در همین شرایط و بر چنین بستری می‌توان پیدا کرد. این شرایط به توهماتی که طی یکی دو دهه اخیر تبلیغ کرده‌اند و ثمری جز خواب کردن جنبش دانشجوئی و غافل ساختن آن از هدفهای واقعی و راه‌های رسیدن به آنها نداشته است، پایان خواهد داد. و جنبش دانشجوئی را خالص‌تر و هوشیارتر خواهد ساخت.
با شما یک سینه سخن دارم اما درشرایط حاضر که ممنوع‌الملاقات و حتی ازدیدار خانواده خود محروم هستم امکان ارتباط با شما و در میان گذاردن همه آنچه را که می‌خواهم بگویم برایم وجود ندارد. از دور دست یکایک شما را می‌فشارم و در مبارزه ای نجیبانه و مردم دوستانه‌یِ شما در هر شرایطی در کنار تان هستم.

دکتر ناصر زرافشان
زندان اوین ١٥/٩/٨٥


گزارش «ايسنا» از تجمع دانشجويی در دانشگاه تهران

جمعی از دانشجويان در تجمعی با نام « دانشگاه زنده است» كه به دعوت دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) مقابل دانشكده‌ی فنی دانشگاه تهران برگزار شد، شركت كردند.
شركت‌كنندگان در اين تجمع‌ كه تعدادشان به بيش از ٣٠٠ تن می‌رسيد، پلاكاردهايی با عناوينی چون «دانشگاه پادگان نيست»، « آزادی، برابری»، «از آسمان دانشگاه گر تير فتنه بارد، جنبش ادامه دارد»، «تبعيض جنسيتی ملغی بايد گردد»، «گزينش دانشجو ملغی بايد گردد»، «هرگونه دخالت خارجی در تعيين سرنوشت مردم ايران محكوم است»، «در راه آزادی جز زنجيره‌هايمان چيزی برای از دست دادن نداريم»، «مگر ما چه می‌خواهيم جز آزادی»،«رييس انتصابی نمی‌خواهيم»، «ما خواهان آزادی بيان و تشكل‌های مستقل هستيم» و ... در دست داشتند.
براساس گزارش خبرنگار ايسنا در اين تجمع در مقابل دانشكده فنی، آرمين سلماسی از فعالان دانشجويی دانشگاه اميركبير، اظهار داشت: دانشجويان همواره از تاثيرگذارترين اقشار در تاريخ ايران بوده‌اند. ما امروز به دعوت دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) اينجا در سالروز ١٦ آذر گردهم آمده‌ايم تا صدای ظلم‌ستيزی ملت را به گوش جهانيان برسانيم.
وی افزود: در قربانگاه سه آذر اهورايی به ياد تير ٧٨، خرداد ٨٢، كوی دانشگاه تهران، دو خوابگاه طرشت، همه زير پرچم صلح، دموكراسی و حقوق بشر جمع شده‌ايم تا بگوييم آزادی را برای ايرانيان خواهانيم.
در ادامه علی نيكونسبتی، عضو شورای مركزی دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) اظهار داشت: خوشحاليم از اينكه گروه‌های مختلفی از دانشجويان گردهم آمده‌اند تا فرياد اعتراض سر دهند.
وی، از آنچه محدوديت فعالان دانشجويی و تشكل‌های دانشجويی در دانشگاه می‌خواند انتقاد كرد و خواسته خود را بركناری وزير علوم و پاسخ‌گويی رييس دولت خواند.
تقی رحمانی، از فعالان سياسی نيز در ادامه اين تجمع ابراز عقيده كرد: دانشگاه خواستگاه بحث‌های آزادی‌خواهانه و عدالت‌طلبانه بوده است. سه دانشجوی شهيدی كه نماد ١٦ آذر هستند هم برای اين هدف‌ها كشته شدند.
رحمانی گفت: استراتژی ما، استراتژی درستی نبوده است. ما بايد ناسيونال دموكراسی غيرمتمركزی را طلب كنيم كه همه در راه آن بكوشند چراكه ملت ايران متشكل از اقوام و تفكرهای مختلف است.
اين فعال سياسی با تاكيد بر اينكه استمرار بهتر از يك بار حركت كردن است، گفت: اين تجربه كسی است كه ٣٣ سال فعاليت سياسی كرده و ١٤ سال را در زندان به سر برده است. ما نياز به گفت‌وگو و تحمل مخالف داريم. درست است كه ما آسمان پرستاره‌ای داريم از سه شهيد ١٦ آذر، عزت ابراهيم نژاد و ... اما زمين ما تاريك است. می‌شود يك شعار داد و كار را تمام كرد اما بايد ديد كه نتيجه‌اش چه می‌شود.
وی، اضافه كرد: دانشجو بايد خواستگاه تعاملات باشد. يك طرفه كردن شعارها به جايی نمی‌رسد. ما نياز به درك يكديگر داريم چراكه طبقه متوسطه ما ضعيف‌تر از اين است كه به دموكراسی برسد. اگر دانشگاه نتواند فضای گفت‌وگو را فراهم كند، ناچاريم، مثل اكنون اين گونه مراسم را در اين شرايط برگزار كنيم.
رحمانی گفت: جامعه‌ای زنده است كه دانشجو خارج از دانشگاه هم به آزادی و سياست بپردازد. اگر جنبش دانشجويی و جريان سياسی در تاريخ می‌توانست جامعه را به سمت نهادينه كردن دموكراسی در آن پيش ببرد، وضع بهتری داشتيم.
اين فعال سياسی ادامه داد: ما در دنيايی زندگی می‌كنيم كه هر كسی به فكر منافع خود است. اگر در طول تاريخ نهضت ملی موفق نشده، شعار‌ها به انحراف كشيده شده و اصلاحات موفق نشده است، بايد امروز دانشگاه را خانه آزادی قرار دهيم و يكديگر را تحمل كنيم.
در ادامه بهروز كريمی‌زاده، از فعالان دانشجوی دانشگاه تهران نيز اظهار داشت: دانشجو بلند‌گوی اعتراض آزادی‌خواهان جامعه است. احساس مسووليت تمامی ما می‌تواند نقشه‌های استبداد را از بين ببرد. چراكه در چنين جامعه‌ای است كه امكان ائتلاف فراهم می‌گردد و جنبش دانشجويی جز ازطريق پيوستن به جنبش‌های اجتماعی موفق نخواهد بود.
وی، با انتقاد از آنچه آن را نحوه برخورد با فعالان دانشجوی، منع تحصيل برخی دانشجويان و اخراج اساتيد می‌خواند، ابراز عقيده كرد: خواسته ما آزادی تشكل‌ها و بركناری برخی مسوولان و روسای انتصابی دانشگاه‌ها، لغو تمام احكام مربوط به فعالان سياسی دانشجو، آزادی فعاليت‌های اجتماعی در عرصه عمومی و مهمتر از اينها مخالفت با هر گونه دخالت خارجی از هر طريق است.
مهدی امينی‌زاده نيز در ادامه نسبت به منع از تحصيل برخی دانشجويان انتقاد كرد كه در اين ميان دانشجويان شعار دادند، «بر سينه دانشجو ستاره افتخار است».
به گزارش ايسنا در ادامه اين تجمع، وحيد عابدينی، عضو سابق انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران در واكنش به شعار برخی دانشجويان كه می‌گفتند "آزادی، اتحاد، تحريم انتخابات"، گفت: قرار بود اينجا تجمع همه نيرو‌هايی باشد كه به دموكراسی و استقلال دانشجو‌ها معتقدند و قرار نبود در مورد تحريم انتخابات صحبت شود.
علی عزيزی، از فعالان دانشجويی ممنوع‌الورود شده به دانشگاه اميركبير نيز ابراز عقيده كرد: محروميت دانشجو از تحصيل، حذف منتقدان از دانشگاه است.
علی سياسی راد، عضو سابق دفتر تحكيم وحدت نيز گفت: ما برای دفاع از حقوق همه شهروندان از هر قشر و طبقه‌ای گردهم آمده‌ايم، خواستار استقلال دانشگاه، آزادی زندانيان سياسی و تضمين حقوق شهروندی و همچنين برگزاری انتخابات آزاد و عدالت‌خواهانه و تعيين حقوق همه اقشار هستيم و خود را تفكيك نكنيم.
سعيد حبيبی نيز در ادامه گفت: ١٦ آذر روز دانشجو و روز ماست. ما حق داريم كه در روز خود، اعتراض كنيم. چراكه اعتراض حق ما و شرط وجود ماست.
وی افزود: روی سخنم با شما دانشجويان است و نه مسوولان. اگر می‌خواهيم مشكلاتمان حل شود بايد بپذيريم كه همه جنبش‌های اجتماعی وارد اين مبارزه شوند و جنبش دانشجويی گروه پيشروی‌ است كه می‌تواند جنبش زنان و كارگران را با هم پيوند دهد. دانشجويان تنها مسائل صنفی خود را دنبال نمی‌كنند بلكه اين اولين قدم است و بايد برای تغييرات بنيادين اجتماعی زمينه‌سازی كنيم. پس بايد در اين راه قدم‌های محكمی برداريم.
وی افزود: بايد در مقابل استبداد و استعمار بايستيم، به اعتقاد ما هرگونه دخالت خارجی در ايران، لبنان، عراق و افغانستان محكوم است.
سعيد حبيبی، همچنين در واكنش به درگيری چند دانشجو در ميان اين تجمع گفت: امروز وقت دعوای ما نيست، خودداری كنيد، شعار شخصی ندهيد كه امروز روز اتحاد ماست.
در اين تجمع همچنين بيانيه كميسيون زنان دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه)، بيانيه جمعی از دانشجويان كرد زبان و پيام ابراهيم يزدی و ناصر زر‌افشان قرائت شد.

حاشيه:
*در اين تجمع تجمع‌كنندگان با سر دادن شعار «بر پا خيز از جا كن بنای كاخ دشمن»، «مرگ بر استبداد» و «دانشجو می‌ميرد ذلت نمی‌پذيرد» به سمت درب ١٦آذر دانشگاه تهران حركت كردند و با وارد كردن فشار به درب دانشگاه، بخش‌هايی از آن را شكستند كه مسوولان مربوطه سريعا اقدام به جوش دادن اين بخش‌ها كردند.
در اين شرايط تعدادی از افرادی كه پشت در تجمع كرده بودند در حالی كه شعار می‌دادند توانستند وارد دانشگاه شوند.

* در ادامه اين تجمع عليرغم اعلام اتمام تجمع از سوی دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه)، تجمع‌كنندگان درحالی كه سرود يار دبستانی و ايران می‌خواندند و پای خود را به زمين می‌كوبيدند به سمت درب اصلی دانشگاه تهران رفتند و عليه حضور پررنگ نيروی انتظامی مقابل دانشگاه تهران و خيابان‌های اطراف شعار ‌دادند.
تجمع‌كنندگان پس از اينكه دقايقی پشت درب اصلی دانشگاه شعار سر دادند، متفرق شدند.

* محمد هاشمی دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) درباره‌ی اين تجمع به خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌گفت: اين برنامه نشان داد عليرغم فشارهايی كه به مجموعه وارد می‌شد و سال سختی كه جنبش دانشجويی سپری كرده بود، هزينه‌هايی كه به اين جنبش وارد شده بود كارساز نبوده و اين برنامه نشان داد كه فشار روی جنبش دانشجويی، كارساز نيست.
هاشمی افزود: ما در اين برنامه تلاش كرديم از همه گروه‌ها و طيف‌ها دعوت كنيم تا حاضر شوند و خوشبختانه گرايشهای فكری متفاوت هم حاضر بودند اگرچه بعضی تلاش كردند از اين فضا سوءاستفاده كنند و موج سواری كنند اما در مجموع كارنامه‌ی خوب اين تجمع نشان داد جنبش دانشجويی پس از يك سال سختی كه سپری كرده بود همچنان در دانشگاهها حاضر است و همانطور كه عنوان برنامه "دانشگاه زنده است" بود نشان داد كه واقعا دانشگاه زنده است.
وی تصريح كرد: متأسفيم از اينكه برخی تلاش كردند از اين برنامه سوءاستفاده كنند در شرايطی كه جنبش دانشجويی تنها نياز به ائتلاف و اتحاد وسيع دارد می‌خواستند به شعارهای خود بپردازند و عليرغم اينكه تأكيد كرده بوديم مسأله‌ی اصلی ما دانشگاه است تلاش كردند فضا را به سمت مسائلی خارج از دانشگاه ببرند.