ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.12.2006, 6:45
پايان نشست ١+٥ در پاريس درباره ايران

نشست مديران كل سياسی كشورهای ۱+۵ و نماينده خاوير سولانا رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا، كه با هدف بررسی پرونده هسته‌ای ايران سه‌شنبه شب پشت درهای بسته در وزارت خارجه فرانسه آغاز شده بود، با صدور بيانيه كوتاهی به كار خود پايان داد.

در اين بيانيه آمده ‌است: گروه كشورهای ۱+۵ بحثهای عميقی درباره پيش نويس قطعنامه‌ای كه از سوی سه كشور اروپايی در باره پرونده هسته‌ای ايران ارايه شده بود، انجام دادند.
اين بيانيه می‌گويد: ما در زمينه حوزه مجازات‌ها با متمركز شدن بروی فعاليت های حساس در زمينه اشاعه سلاح هسته‌ای به پيشرفت هايی دست يافتيم اما مسائلی باقی مانده است كه بايد در روزهای آينده در نيويورك بر روی آن كار كنيم.
بيانيه در پايان می‌گويد: ما بر ضرورت تصويب يك قطعنامه كارآمد توافق داريم، ما به نتيجه نزديك شده‌ايم و گامهای بعدی در نيويورك برداشته خواهد شد.
به موجب اين اطلاعيه، پنج كشور عضو دائم شورای امنيت به همراه آلمان جملگی بر ضرورت تصويب قطعنامه‌ای موثر (عليه ايران) توافق داشتند.

در نشست سه شنبه شب، مديران كل سياسی وزارت خارجه انگليس، آلمان، فرانسه، آمريكا، روسيه، چين و نماينده خاوير سولانا حضور داشتند. هدف اين نشست مديران تهيه پيش‌نويس قطعنامه‌ای عليه ايران برای طرح در شورای امنيت سازمان ملل متحد بود تا بر اساس آن بتوانند مجازات‌هايی را عليه ايران وضع كنند.

شش قدرت جهانی در پی خودداری ايران از تعليق بخش‌های حساس برنامه اتمی خود از جمله غنی‌سازی اورانيوم تا روز ٣١ اوت - چنانچه در قطعنامه شورای امنيت درخواست شده بود - سرگرم بررسی راه‌های تنبيه ايران هستند.

ناكامی نشست پاريس در توافق بر سر جزئيات تحريم ايران ظاهرا ناشی از ايرادهای روسيه به پيشنهاد اروپايی‌ها بوده است. روسيه از ابتدا با پيش‌نويس پيشنهادی اروپايی‌ها در مورد تحريم ايران مخالفت می‌كرد.
هرچند سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، پيشتر در روز سه‌شنبه حمايت كشورش را از منع صادرات فن آوری و مواد مرتبط با غنی سازی اورانيوم به ايران اعلام كرد، اما گفت "تحريم‌های گسترده" پيشنهاد شده از سوی بريتانيا، فرانسه و آلمان را "نامتناسب با واقعيت موجود" می‌داند.

وزير امور خارجه روسيه تدابير تنبيهی پيش بينی شده عليه ايران را "غيرمسئولانه و مخرب" دانست.
برخلاف روسيه، مقام‌های آمريكايی خواستار سختگيری بيشتر در مقابله با ايران شده اند و از دولت های روسيه و چين خواسته اند با وضع تحريم عليه ايران همراهی كنند.

روز سه شنبه، نيكلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا، به خبرنگاران گفت انتظار دارد چين و روسيه روند حركت خود را سرعت ببخشند، اما در عين حال اعلام كرد كه انتظار نمی‌رود در نشست نمايندگان بلندپايه گروه ١+٥ برای تصميم گيری در مورد نحوه برخورد با ايران 'گشايشی' حاصل شود.

در همين حال محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، روز سه شنبه نسبت به اقدام شورای امنيت سازمان ملل عليه اين كشور هشدار داد و گفت كه تا پيش از پايان سال جاری خورشيدی (٢١ مارس ٢٠٠٧ ميلادی) «جشن های بزرگ هسته‌ای» در ايران برپا خواهد شد. وی جزئيات بيشتری ارائه نكرد.


منابع گزارش: بی‌بی‌سی‌، ايرنا، فارس