ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.12.2006, 20:22
شورای امنیت در آستانه تصویب قطعنامه تحریم

آفتاب: وزیر امور خارجه فرانسه می گوید اعضای دائم شورای امنیت در آستانه توافق کامل بر سر تصویب پیش‌نویس قطعنامه تهیه شده توسط تروئیکای اروپایی برای اعمال تحریم علیه ایران قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری رویتر، فیلیپ دوست بلازی که برای حضور در اجلاس سالانه سازمان امنیت و همکاری اروپا به بروکسل سفر کرده است ضمن اعلام این مطلب گفت: «من فکر می‌کنم ما الان در نقطه‌ای قرار داریم که می‌توانیم پیام مشخص و روشنی به تهران بفرستیم».
وی در حالی که پس از ملاقات با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با خبرنگاران سخن می‌گفت افزود بین روسیه و اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌‌هایی که ایران را وادار به تغییر روش در برنامه هسته‌ای اش نماید توافق کامل وجود دارد.
پیش از این سرگئی ایوانف وزیر دفاع روسیه نیز روز یکشنبه در اظهاراتی جدید و در اوج فشارهای ایالات متحده بر تهران تاکید کرد «ایران باید کلیه فعالیتهای غنی‌سازی خود را متوقف سازد تا زمینه برای آغاز مجدد گفتگوهای بین‌المللی بر سر ادامه برنامه هسته‌ای این کشور فراهم شود». وی همچنین تصریح کرد که «تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران یک تصمیم استراتژیک برای حل مشکل پیچیده برنامه‌ هسته‌ای این کشور خواهد بود».
آنگونه که دیپلمات‌های غربی می‌گویند بین قطعنامه پیشنهادی کنونی فرانسه، آلمان و بریتانیا با پیش نویس نخست ارائه شده از سوی آنان در پایان سپتامبر تفاوت‌های زیادی وجود داشته و در پیش‌نویس جدید به نفع ملاحظات پکن و مسکو تعدیلات زیادی انجام شده‌است.


نشست نمايندگان ۱+۵ در پاريس
ايرنا: سخنگوی وزارت خارجه فرانسه امروز دوشنبه درجمع خبرنگاران اعلام كرد كه مديران كل سياسی كشورهای ۱+۵ - سه‌شنبه - ‬امروز در پاريس درخصوص پرونده هسته‌ای ايران تشكيل جلسه می‌دهند.
ژان بابتيست ماتئی افزود: در اين نشست كه در محل وزارت خارجه فرانسه برگزار خواهد شد، مديران كل سياسی شش كشور آمريكا، فرانسه ، روسيه، انگليس، چين و آلمان به همراه نماينده خاوير سولانا رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا شركت خواهند كرد.
وی افزود: اين نشست به منظور رايزنی در خصوص پرونده هسته‌ای ايران برگزار می‌شود.
كارشناسان برگزاری اين جلسه غير مترقبه در پاريس را نوعی اعمال فشار بر ايران برای كاهش سطح مخالفت‌های حزب الله با فواد سينوره نخست وزير لبنان كه مورد حمايت پاريس است، ارزيابی می‌كنند.
ماتئی پنجشنبه گذشته در جمع خبرنگاران از ادامه گفت وگوی شش كشور در باره تصويب قطعنامه‌ای عليه ايران خبر داد و افزود: اين گفت وگو با حفظ وحدت در بين جامعه جهانی و همچنين حفظ تاثير پذيری اين قعطنامه ادامه دارد.
وی افزود: بايد با حفظ اين موارد به محض اينكه امكانش فراهم شد قطعنامه عليه ايران به تصويب برسد.
مقامات روسيه همواره مخالفت خود را با هرگونه تحريم عليه ايران اعلام كرده و خواستار حل مساله هسته‌ای ايران از طريق مذاكره شده‌اند.