ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.12.2006, 0:55
بحران در دانشگاه يزد

خبرگزاری مهر: امر اللهی گفت: در پی شيوع نوعی بيماری در ميان دانشجويان خوابگاه دختران دانشگاه يزد ١٠٠ نفر از دختران خوابگاهی به بيمارستان منتقل شدند. هم اكنون يك هزار نفر از سكنه خوابگاه دختران محل سكونت خود را ترك كرده اند و يك هفته می توانند در منازل خود به استراحت بپردازند.
امر اللهی - معاون دانشجويی و فرهنگی دانشگاه يزد در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب افزود: از يكشنبه شب گذشته ٢ نفر از دانشجويان خوابگاه دختران دچار ناراحتی با علائم تب و لرز، سرگيجه و استخوان درد و در نهايت اسهال شده بودند كه به بيمارستان منتقل شدند.
وی اضافه كرد: آمار دانشجويان مبتلا روز به روز افزايش می يافت به طوری كه در شب دوم ٨ نفر دچار بيماری شدند و شب سوم نيز ١٠٠ نفر از دانشجويان به بيمارستان منتقل شدند. اكثر دانشجويان مورد درمان سرپايی و ١٠ نفر نيز به مدت يك شب در بيمارستان تحت مداوا قرار گرفتند.
معاون دانشجويی دانشگاه يزد در خصوص علت شيوع اين بيماری ميان دانشجويان اظهار كرد: نوعی باكتری كه راه انتقال آن از طريق مدفوع است، عامل بيماری است.
وی با بيان اينكه يك هزار و ٩٠٠ نفر در خوابگاه دختران دانشگاه يزد سكونت دارند، افزود: اين ايام مقارن با امتحانات ميان ترم دانشجويان است و با توجه به اينكه يك هزار نفر از دانشجويان دختر خوابگاهی دانشگاه را ترك كرده اند و ضمن اينكه امكان سرايت به دانشجويان ديگر نيز وجود دارد، تصميم گرفته شد امتحانات ميان ترم يك هفته به تعويق بيافتد.
امرالهی ادامه داد: كلاس ها تشكيل می شود زيرا در خوابگاه پسران هيچ گونه مشكلی ايجاد نشده است. هيچ گونه غيبتی برای پسران دانشگاه يزد موجه نيست زيرا هيچ كونه علائمی در آنها ديده نشده اما غيبت دختران به مدت يك هفته موجه است.
معاون دانشجويی و فرهنگی دانشگاه يزد عنوان كرد كه كليه هزينه های بستری و درمان دانشجويان بيمار توسط دانشگاه يزد پرداخت می شود.


بيانيه شورای هماهنگی دانشجويان جمهوريخواه دانشگاه يزد
در خصوص شيوع بيماری حاد در دانشگاه يزد

شيوع و گسترش بيماری عفونی گوارشی در بين دانشجويان دختر ساكن خوابگاه دانشگاه يزد و حاد شدن اين بيماری در روزهای ٨ و ٩ آذر ماه باعث شد تا مسئولين دانشگاه يزد ، دانشگاه را به مدت يك هفته به طور غير رسمی تعطيل كنند.
شدت اين بيماری در حدی است كه نزديك به ٤٠٠ نفر از دانشجويان دختر به آن مبتلا می باشند و ٢٧٠ نفر از آنان در بيمارستان صدوقی و شاه ولی و شهدای كارگر يزد بستری می باشند . تعداد زيادی هم مرخص و مستقيما به شهرهای خود فرستاده شده اند.
مسئولين دانشگاه كه در ابتدا با سانسور خبری سعی در بی اهميت جلوه دادن موضوع داشتند. سرانجام به دليل عمق و شدت مساله ، لب به سخن گشودند و با دروغگويی و ارائه آمار غلط ، سعی در شانه خالی كردن از بار مسئوليت وضعيت ايجاد شده بكنند.
اين بيماری در حالی در دانشگاه اتفاق می افتد كه ميبدی سرپرست گماشته ی دانشگاه از همان بدو ورود به دانشگاه ، با بيان اين نكته كه هدف او رفاه و رسيدگی به خواست های دانشجويان است و هر كس كه در مقابل فضای تصميمات او بايستد ، عملا در مقابل دانشجويان ايستاده ، به سركوب و تخطئه فعالين سياسی و فرهنگی و صنفی می پرداخت.
در مهرماه امسال تعداد زيادی از دانشجويان در اعتراض به كيفيت غذاها و عدم رعايت مسائل بهداشتی در سلف سرويس اعتراض كرده و دست به تجمعی آرام زدند كه مسئولين دانشگاه نه تنها پاسخی به آن ندادند ، بلكه با احضار دانشجويان معترض به كميته ی انضباطی به تهديد و ارعاب آنان پرداختند.
شيوع و گسترش بيماری و عدم پاسخگويی صريح و شفاف مسئولين مربوطه ، بار ديگر به بی مسئوليتی و پوچ بودن شعر و شعارهای مسئولين دانشگاه يزد ، مهر تاييد زد . مسئولينی كه منتصبين دولتی هستند كه شعارش رسيدگی به مردم بوده ولی هديه ای جز بدبختی و مصيبت زدگی و سركوب به ارمغان نياورده است .
شورای هماهنگی انجمن دانشجويان جمهوريخواه يزد ، مسئوليت مستقيم شيوع بيماری را متوجه مسئولين دانشگاه و بالاخص رياست دانشگاه يزد و معاونت دانشجويی می داند . از اين رو اين شورا به دليل به خطر انداختن جان چند صد تن از دانشجويان و در جهت جلوگيری از تكرار چنين فجايعی ، خواستار استعفای رياست دانشگاه و معاونت دانشجويی و پاسخگويی مسئولين استان نسبت به بحران بوجود آمده در دانشگاه يزد می باشد .