ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.11.2006, 9:51
نرم افزار تازه برای مقابله با سانسور اينترنت

بی‌بی‌سی‌: پژوهشگران می‌گويند نرم افزار تازه‌ای برای مقابله با سانسور اينترنت توسط دولت‌ها ساخته‌اند كه امكان دسترسی آزاد كاربران به اينترنت را فراهم می‌كند.
اين برنامه مجانی به شهروندان كشورهايی كه اينترنت در آنها محدود شده است اجازه می‌دهد كه بدون نگرانی از سانسور اينترنت از آن بهره ببرند.
دانشگاه تورنتو اين نرم افزار را "سايفون" (Psiphon) ناميده است كه روز اول دسامبر عرضه خواهد كرد.
سانسور اينترنت در سالهای اخير به مساله‌ای رو به گسترش بدل شده است و دولت های چندين كشور به دليل فيلتر كردن دسترسی به سايت های اينترنتی بدنام شده اند.
گزارشگران بدون مرز كه يك سازمان مدافع حقوق بشر است، اخيرا فهرستی از سيزده كشور جهان را كه معتقد است به سركوب آزادی بيان در اينترنت می پردازند منتشر كرده است كه شامل ايران، سوريه، چين و ويتنام نيز می شود.
ولی پژوهشگران آزمايشگاه سيتی زن دانشگاه تورنتو معتقدند كه اين نرم افزار امكان دسترسی به اينترنت و مقابله با سانسور را می‌دهد.
سايفون از طريق همياری شبكه‌ای كار می‌كند، يك كاربر در كشوری كه اينترنت در آن آزاد است می‌تواند اين برنامه را روی كامپيوترش دانلود كند و آن را برای كاربر ديگری از طريق اينترنت قابل دسترسی كند.
به اين ترتيب كاربر كشوری كه در آن اينترنت سانسور می شود می تواند با همان پس‌ورد و از طريق پروكسی سروری كه در اين شبكه ارتباطی تعبيه شده است به راحتی وارد اينترنت شود.
طراحان سايفون می‌گويند اين برنامه همچنين مانع از رديابی كاربران توسط ای اس پی ها (شركت های عرضه كننده خدمات اينترنتی) می شود زيرا آنها تنها می توانند تشخيص دهند كه كامپيوتری به كامپيوتر ديگری متصل شده است و از يافتن اين كه اين كاربر از چه سايت هايی بازديد كرده است، ناتوان هستند.
با اين حال به استفاده كنندگان احتمالی اين نرم افزار هشدار داده شده است كه ناديده گرفتن و دور زدن فيلترينگ و سانسور ممكن است (دركشورهای متبوعه) نقض قانون محسوب شود و از همين رو كاربران ترغيب شده‌اند كه پيامدهای احتمالی اين كار را در نظر داشته باشند.
نسخه آزمايشی اين برنامه در تابستان مورد آزمون قرار گرفت و نسخه نهايی روز اول دسامبر عرضه خواهد شد.