ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 29.11.2006, 10:06
ايران بزرگترين متقاضی مواد مخدر افغانستان است

ايرنا: رييس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل (U.N.O.D.C) در افغانستان اعلام كرد: بررسی‌های اوليه نشان می‌دهد كه بيشترين تقاضای مواد مخدر اين كشور ، مربوط به ايران است.
"بوريس بودين برگ" روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگاران نگفت، اين تقاضا برای مصرف است يا محموله‌های مواد مخدر از طريق ايران به اروپا و آمريكا قاچاق می‌شود.
قاچاقچيان بين‌المللی از عرصه‌های كويری ايران برای انتقال مواد مخدر به ديگر كشورها استفاده می‌كنند.
وی گفت: پاكستان و كشورهای اروپايی در رديف‌های بعدی قرار دارند كه بيشترين مواد مخدر در اين كشورها به مصرف می‌رسد.
وی تاكيد كرد: در اروپا به نظر می‌رسد انگليس در صدر قرار داشته باشد. ايتاليا، اسپانيا و آلمان بازارهای عمده مصرف مواد مخدر افغانستان هستند.
خانم بودين برگ افزود: در اروپای جنوبی به دليل اقدامات انجام شده در ۲۰سال گذشته، تقاضا برای استفاده از مواد مخدر زياد نيست ولی استفاده از هرويين در روسيه افزايش يافته است.
وی يادآور شد: در سال ۲۰۰۶ميلادی مقدار توليد مواد مخدر در افغانستان شش هزار و ۱۰۰تن برآورده شد كه اين ميزان بيشتر از نياز جهانی است.
بودين برگ تصريح كرد: دو احتمال وجود دارد، اول اينكه يكهزار و ۵۰۰تن مواد مخدر مازاد در افغانستان برای استفاده در سال‌های بعد ذخيره شده باشد و يا اين كه تعداد معتادان جهان افزايش يافته است.
وی اظهار داشت: متاسفانه در افغانستان اين ذهنيت وجود دارد كه توليد مواد مخدر به نفع اقتصاد كشور است ، ولی بررسی نشان می‌دهد كه فقط ۲۵درصد درآمد مواد مخدر عايد كشاورزان اين كشور می‌شود.
بودين برگ بيان داشت: ۷۵درصد سود حاصله از توليد و تجارت مواد مخدر به قاچاقچيان بين‌المللی تعلق دارد.
وی درآمد حاصله از توليد مواد مخدر در افغانستان را سه ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار ذكر كرد و گفت: كمتر از ۸۰۰ ميليون دلار آن نصيب كشاورزان افغان می شود.
رييس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل (U.N.O.D.C) در افغانستان تاكيد كرد: اين موضوع می‌تواند به اقتصاد و توازن اقتصادی‌در اين كشور و منطقه صدمه بزند.
وی افزود: سيستم قديمی انتقال پول بنام "حواله" در افغانستان باعث شده است تا پول مواد مخدر بدون كنترل از كشور خارج و يا وارد شود.
دولت افغانستان شمار معتادين اين كشور را ۹۲۰هزار نفر اعلام كرده است.
چندی قبل "بارنت روبين" پژوهشگر آمريكايی كه تحقيات زيادی در مورد مسايل افغانستان انجام داده است ، گفته بود درآمد دهقانان افغان از محل كشت خشخاش، ۷۷۵ميليون دلار و سهم قاچاقچيان دو ميليارد و ۳۲۵ ميليون دلار است. درحاليكه اين رقم ۹۷۰ميليون دلار بيشتر از مجموع بودجه عادی و عمرانی افغانستان است.
بودجه افغانستان در اين دو بخش دو ميليارد و ۱۳۰ميليون دلار است كه بخش اعظم آن را كمك‌های خارجی تشكيل می‌دهد.
سطح زير كشت مواد مخدر در افغانستان براساس گزارش سازمان ملل در سال زراعی جاری با ۵۹ درصد افزايش به ‪ ۱۶۵هزار هكتار رسيده است.
پيشينه كشت مواد مخدر در افغانستان به دهه هشتاد ميلادی در ولايت هلمند در جنوب اين كشور بازمی‌گردد.
امروزه سه ميليون نفر از جمعيت ۲/۲۴ ميليونی نفری اين كشور از راه كشت مواد مخدر امرار معاش می‌كنند.
دولت كابل و مجامع جهانی به رهبری انگليس هزينه‌های كلانی را صرف مبارزه با كشت و توليد ترياك در افغانستان كردند كه به علت عدم برخورد ريشه‌ای با توليد و تجارت مواد مخدر و بدون درنظر داشت فرهنگ منطقه‌ای برنامه‌های آنان تقريبا با شكست مواجه شده است.
هم‌اكنون اغلب سازمان‌ها به شكست در كار مبارزه با كشت مواد مخدر و محو مزارع خشخاش در اغلب ولايات افغانستان اعتراف كرده‌اند.