ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 28.11.2006, 5:46
مخالفت‌ بوش با طرح جيمز بيكر

آفتاب: انتشار گزارش گروه مطالعات عراق و پذيرش پيشنهادات جيمز بيكر از سوی دولت جرج بوش می‌تواند به تغييری چشمگير در سياست‌های آمريكا به ويژه در خاورميانه منجر شود. اما ظاهرا مقامات كاخ سفيد علاقه‌ای به اجرای اين پيشنهادات از جمله مذاكره مستقيم با ايران و سوريه برای حل مسائل عراق ندارند.
روزنامه نيويورك تايمز در گزارشی از پيش‌نويس گزارش جيمز بيكر و همكارانش به نارضايتی دولت جرج بوش از نتايج آن پرداخت و نوشت: مقامات دولت آمريكا سعی می‌كنند اجرای پيشنهادات مطرح شده از سوی گروه مطالعات عراق را غير عملی جلوه دهند.
نيويورك تايمز می‌افزايد بنا به گفته ديپلمات‌های آگاه بخشی از راهكار ارائه شده از سوی بيكر برای حل مشكلات آمريكا در عراق وارد كردن ايران و سوريه به روند ديپلماتيك حل اين مساله است. اما مقامات ارشد دولت جرج بوش از جمله استفان هدلی مشاور امنيت ملی رئيس جمهور، نسبت به عملی شدن اين گزينه بدبين هستند.
وی چندی پيش در مصاحبه‌ای اعلام كرد در شرايطی كه ايران به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش در مقابل آمريكا قرار گرفته معلوم نيست بخواهد در اين مذاكرات شركت كند. وی افزود: مساله اين است كه چه شرايطی بايد ايجاد شود تا سوريه و ايران حاضر به ايجاد تغيير ١٨٠ درجه‌ای در سياست‌های خود شوند و به جای تضعيف دولت عراق به آن كمك كنند.
از سوی ديگر دولت جرج بوش از هم اكنون در فكر برداشتن گام‌هايی است تا در عمل نيز ناكارآمدی پيشنهادات بيكر را اثبات كند. سفر ديك چنی معاون رئيس جمهور به عربستان و مذاكره با ملك عبدالله در خصوص مسائل خاورميانه بويژه عراق و لبنان در همين راستا برنامه‌ريزی شد.
دولت آ‌مريكا قصد دارد نشان دهد كشورهای عرب ميانه‌رو در منطقه خاورميانه بيش از كشورهای شيعه ايران و سوريه كه مدنظر گروه مطالعات عراق است قابليت كمك به آمريكا در حل مسائل منطقه‌ای را دارند.
در مورد عقب‌نشينی نيروهای آمريكايی از عراق نيز دولت جرج بوش سعی در نامساعد جلوه دادن شرايط برای عملی شدن اين گزينه دارد. ديپلمات‌ها گفته‌اند در طرح بيكر جدول زمان‌بندی مشخصی برای عقب‌نشينی نيروها از عراق ارائه شده است. اما مقامات دولت آمريكا می‌گويند برای عملی شدن اين مساله بايد مطمئن باشيم دولت عراق می‌تواند به گونه‌ای موثر نيروهای امنيتی اين كشور را ساماندهی كند تا در غياب نيروهای ائتلاف امنيت و ثبات عراق به خطر نيفتد.


كاخ سفيد:
بوش گفت‌وگو با ايران درباره عراق را بررسی می‌كند

خبرگزاری فارس: كاخ سفيد اعلام كرد يكی از مسائل مورد گفت‌وگو ميان جرج بوش، رئيس جمهوری آمريكا و نوری المالكی، نخست وزير عراق در هفته جاری بررسی گفت‌وگوی واشنگتن با تهران و دمشق به منظور خاتمه خشونت در عراق است.
به گزارش خبرگزاری رويترز، «استفن هادلی»، سخنگوی كاخ سفيد روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت بوش در ديدار با مالكی درباره چگونگی برخورد با خونريزيهای فزاينده صحبت می‌كند.
وی افزود: «روشن است كه ما در مرحله جديدی قرار داريم كه در آن خشونت‌های قومی افزايش يافته و اين مسئله به روشنی اقتضا می‌كند كه خود را با مرحله جديد وفق دهيم و اين دو رهبر بايد درباره چگونگی انجام آن با يكديگر صحبت كنند.»
هادلی با اشاره به اينكه صفوف پليس و ارتش عراق وارد درگيريهای قومی نشده و دولت اتحاد ملی عراق هنوز پيوسته است، تاكيد كرد: «عراقيها از اين مسئله به عنوان جنگ داخلی ياد نمی‌كنند.»
وی گفت در ميان مسائلی كه بوش و مالكی احتمالا درباره آن بحث می‌كنند اين است كه آيا آمريكا بايد با ايران و سوريه در تلاش برای خاتمه خشونت در عراق گفت‌وگو كند يا خير.
سخنگوی كاخ سفيد تصريح كرد: «فكر می‌كنم نخست وزير مالكی می‌خواهد اين مسئله را با رئيس جمهور مطرح كند. مالكی نظرات مهمی درباره اين مسئله دارد. همانطور كه می‌دانيد عراقيها با سوريها صحبت كرده‌اند و در حال گفت‌وگو با ايرانيها نيز هستند. نظر آنها اين است كه اگر قرار است آينده عراق موضوع بحث با سوريه و ايران باشد، بايد عراقيها آن را انجام دهند.»
وی افزود بوش همچنين با حسنی مبارك، رئيس جمهوری مصر تلفنی گفت‌وگو كرده و درباره اهميت حمايت از دولت لبنان و ارسال پيامی به سوريه كه بايد از تلاش برای بی‌ثباتی دولت لبنان دست بكشد، صحبت كرده است.
بوش روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به منظور شركت در نشستی با متحدانش در ناتو در ريگا، پايتخت لتونی به سر می‌برد.