ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 27.11.2006, 22:35
ايران دنبال انعقاد قراردادهای عظيم با چين است

خبرگزاری رويترز:
چين در حال ارزيابی سرمايه‌گذاری ١٠٠ ميليارد دلاری در ايران است

خبرگزاری مهر: خبرگزاری رويترز اعلام كرد: چين در حال ارزيابی ريسك‌های سياسی ايران به منظور سرمايه‌گذاری كلان در بخش نفت و گاز اين كشور است.
به گزارش رويترز، چين كه با نياز روزافزون به انرژی وارداتی روبرو است و نيمی از نفت خام مصرفی خود را از كشورهای خاورميانه‌ای تامين می‌كند، هم‌اكنون در حال ارزيابی ريسك‌ سياسی در ايران و ريسك سرمايه‌گذاری در عراق به منظور انجام سرمايه‌گذاری‌های كلان در اين دو كشور و تبديل آنها به تامين‌كنندگان اصلی انرژی خود است.
چين علاقمند است قراردادهای بلندمدت و بزرگی با دو كشور ايران و عراق در زمينه‌های نفت و گاز منعقد كند تا تقاضای روزافزون انرژی خود را تامين نمايد.
"يان براون" رئيس گروه مطالعات خاورميانه موسسه "وود مكنزی" می‌گويد: شركت‌های چينی هم‌اكنون در شرايطی در ايران مشغول به فعاليتند كه رقبای قدرتمندی در اين كشور برای خود نمی‌بينند و به همين دليل اين شركت‌ها اين فرصت يافته‌اند كه در پروژه‌های بزرگ نفتی ايران مشاركت كنند.
از سوی ديگر، ايران نيز كه ٨٠ تا ٩٠ درصد درآمدهای صادراتی خود را از نفت خام كسب می‌كند، به منظور حفظ سطح فعلی توليد ميادين پير نفتی نيازمند سرمايه‌گذاری‌های كلان است كه اين مبالغ می‌تواند از طريق شركت‌های خارجی تامين شود، اما قوانين آمريكا شركت‌ها را از سرمايه‌گذاری در بخش انرژی ايران منع می‌كند.
واشنگتن هر شركتی را كه در بخش نفت و گاز ايران سرمايه‌گذاری كند، بيش از ٢٠ ميليون دلار جريمه خواهد كرد. از سويی، مناقشات مربوط به قراردادها، تاخيرات، روندهای نامناسب بروكراتيك،‌ مشكلات زيرساختاری و منع مالكيت چاه‌های نفت مشكلاتی است كه بر سر راه سرمايه‌گذاری خارجی در ايران وجود دارد.
موسسه مشاوره انرژی "پی.اف.سی" در اين زمينه در گزارشی می‌نويسد: ايران برای مقابله با موانع و محدوديت‌های آمريكا، روی به انعقاد قراردادهای عظيم با چين آورده است كه اگر اين استراتژی به موفقيت بيانجامد، ايران خواهد توانست سرمايه‌گذاری و دانش و فناوری خارجی را بدون توجه به موقعيت داخلی و سياسی خود دريافت كند.
بعلاوه،‌ اين قراردادهای عظيم همچون قرارداد ١٠٠ ميليارد دلاری ميدان نفتی يادآوردان، به ايران كمك خواهد كرد تا از حمايت چين در مسئله هسته‌ای و عدم اعمال تحريم‌های اقتصادی بهره‌مند شود.