ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 27.11.2006, 9:35
چراغ‌ها را وزارت ارشاد خاموش می‌كند

کارگزاران: رمان «چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم»، نوشته زویا پیرزاد که تاکنون ٢٣ بار تجدید چاپ شده است، برای چاپ بعدی با مانعی به نام اداره کتاب وزارت ارشاد برخورد کرده و از انتشار آن جلوگیری به عمل آمد.
علیرضا رمضانی، مدیر نشر مرکز ضمن اعلام این خبر به کارگزاران و ابراز تعجب از برخورد اداره کتاب وزارت ارشاد با این اثر کلاسیک و شناخته شده گفت؛ این اثر مجوز دائم داشت و پس از آنکه چاپ بیست وسوم این اثر در اردیبهشت امسال منتشر شد، اداره کتاب مجوز دائم آن را از ما گرفتند و دیگر به ما باز نگردانند.
وی از پیگیری های دست اندرکاران نشر مرکز برای اجازه انتشار این کتاب خبر داد و گفت؛ هفته قبل به صورت شفاهی به ما خبر دادند که به کتاب اجازه انتشار نمی‌دهند، اما تاکنون دلایل عدم انتشار را به صورت شفاهی یا کتبی به ما اعلام نکرده‌اند.
رمضانی که نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران است، به کارگزاران گفت که نامه ای مکتوب به دست اندرکاران وزارت ارشاد خواهد نوشت تا دلایل مجوز ندادن به این اثر کلاسیک و شناخته شده را از آنجا جویا شود.
رمان «چراغ ها را من خاموش می‌کنم» سال ١٣٨٠ منتشر و سال بعد برنده چهار جایزه معتبر مهرگان، بنیاد گلشیری، جایزه ادبی یلدا و نیز بهترین رمان سال جمهوری اسلامی شد. نویسنده این کتاب جایزه کتاب سال خود را در سال ١٣٨١ از دست رئیس جمهور خاتمی دریافت کرد. این اثر تنها رمانی است که در یک دهه اخیر توانست هر چهار جایزه معتبر را به خود اختصاص دهد.
این اثر سال گذشته نیز به زبان آلمانی ترجمه و طی قرارداد میان نشر مرکز و ناشر معتبر آلمانی (که از جمله نخستین قراردادهای میان یک ناشر ایرانی با ناشر آلمانی است)، به بازار کتاب آلمان راه یافت.
رمان زویا پیرزاد، در داخل کشور نیز علاوه بر فروش بالا و استقبال خوب مخاطبان، از سوی تمامی طیف های منتقدان به عنوان اثر خوب و تاثیرگذار و با معیارهای یک رمان خوب و قابل اعتنا شناخته و نقد و نوشته های فراوانی درباره آن انتشار یافت.