ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.11.2006, 7:41
ابهام در نشست سه‌جانبه در تهران

آفتاب: برگزاری نشست سه جانبه ايران، سوريه و عراق كه می‌توانست سرآغازی بر تلاش كشورهای منطقه در راستای حل مسائل و مشكلاتشان بدون دخالت ديگران باشد همچنان در ابهام به سر می‌برد. رئيس جمور عراق كه ابتدا موافقت خود با سفر به تهران را اعلام كرده بود، ديروز بسته بودن فرودگاه بغداد را علت تاخير سفر خود عنوان كرد. سوريه نيز تاكنون هيچ پاسخی به دعوت ايران نداده است و به نظر می‌رسد نزديك‌ترين متحد ايران در منطقه نگران قضاوت‌های واشنگتن در مورد خود است.
در شرايط كنونی به نظر می‌رسد سوريه بيشتر از آنكه به حفظ اتحاد خود با ايران باشد به دنبال گشودن راهی جهت مذاكره با آمريكاست. چيزی كه با پيروزی دمكرات‌ها در كنگره آمريكا، دمشق نسبت به تحقق آن اميدوارتر شده است.
شايد به همين دليل است كه آنها نمی‌خواهند علی‌رغم اتحاد ديرينه‌اشان با ايران در شرايطی كه به نظر می‌رسد دولت جرج بوش بيش از گذشته به كمك سوريه در منطقه نيازمند است، منافع خود را ناديده بگيرند.
خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز در گزارشی با توجه به اين مساله می‌نويسد: مقامات سوريه چند روز پس از دعوت ايران برای شركت در نشست سه جانبه روسای جمهور عراق، ايران و سوريه همچنان در سكوت به سر می‌برند.
اين گزارش می‌افزايد ايران تنها متحد نزديك سوريه است و رد درخواست ايران می‌تواند امری غير معمول محسوب شود اما ممكن است دمشق نگران عصبانی شدن واشنگتن از پيوستن سوريه به جبهه ايران جهت حل مسائل عراق باشد.
اين خبرگزاری به نقل از ليلا چمن‌خواه كارشناس سياسی ايران می‌افزايد: سوريه در شرايطی است كه می‌تواند از آمريكا امتياز بگيرد، بنابراين بشار‌اسد قصد ندارد واشنگتن را آزرده سازد.
پس از پيروزی دمكرات‌ها در انتخابات ميان دوره‌ای آمريكا، دولت بوش تحت فشارهای داخلی و خارجی برای تغيير سياست‌های خود در عراق با پيشنهاد مذاكره با ايران و سوريه روبرو شده است.
در راستای همين پيشنهاد نشست ايران، سوريه و عراق می‌توانست آمريكا را نسبت به همكاری همسايگان عراق در حل مشكلات اين كشور و البته گرفتاری‌های آمريكا در عراق اميدوار كند. اما ظاهرا ايران قرار است به شيوه خود و نه آمريكايی‌ها اين كار را انجام دهد.
اين گزارش می‌افزايد: در فضای موجود سوريه كه خود را به آمريكا نزديك‌تر می‌بيند اگرچه از سوی اين كشور به دخالت نظامی در عراق محكوم شده اما در تلاش است تا با كسب امتيازات تجاری به اجماعی با آمريكا در خصوص مسائل منطقه دست يابد.
بعلاوه سوريه خواستار از سرگيری پروسه صلح اعراب ـ اسرائيل است تا از اين طريق بتواند بلندی‌های جولان را كه از سال ١٩٦٧ در اشغال اسرائيل بوده پس بگيرد.
از سوی ديگر طبيعی است كه سوريه به دنبال افزايش نقش خود در خاورميانه است. مساله‌ای كه تاكنون با مخالفت‌های آمريكا عملی نشده است پس شايد مقامات دمشق به اين نتيجه رسيده‌اند كه برای گسترش حوزه نفوذ خود به گونه‌ای ديگر با آمريكايی‌ها معامله كنند.