ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.11.2006, 9:44
پرده‌پوشی از ايدز اثری جز فاجعه ندارد

ايسنا: طبق آخرين آمار، شمار مبتلايان به HIV /ايدز در كشور به ١٣ هزار و ٧٠٢ نفر افزايش يافت كه از اين تعداد مبتلا، ١٢ هزار و ٩٤٩ نفر مرد (٥/٩٤درصد) و ٧٥٣ نفر (٥/٥ درصد) زن هستند؛ بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا كنون يكهزار و ٧٠٩ ايرانی به علت ابتلا به ايدز جان خود را از دست داده‌اند كه از اين تعداد يكهزار و ٦٤٧ نفر مرد و ٦٢ نفر زن هستند؛ همچنين رده سنی ٢٥ تا ٣٥ سال و در واقع جوانان بيشترين گروه درگير هستند كه بی‌توجهی به ين امر می‌تواند پيامدهای بسيار خطرناكی به دنبال داشته باشد.
دكتر محبوبه حاج عبدالباقی، در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجويان ايران- واحد علوم پزشكی تهران - بيماری ايدز را يك مسئله جدی قلمداد كرد و با هشدار نسبت به اين كه همه جوانان در معرض خطرند، تاكيد كرد: گسترش اين امر باعث خواهد شد كه همه افراد جامعه در معرض خطر باشند و علت آن اينست كه جوانان رفتارهای پرخطر بيشتری دارند كه شامل رفتارهای جنسی، روابط جنسی متعدد، مصرف مواد مخدر به صورت تزريقی و همچنين مصرف موادی كه كنترل ارادی را از فرد گرفته و تمايل جنسی را زياد می‌كند است.
وی اعتياد و روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده را از جمله عوامل اصلی شيوع اين بيماری دانست و در عين حال تاكيد كرد: امكان آلوده شدن كودكان در هنگام تولد و يا دوران شيردهی از طريق مادر مبتلا نيز وجود دارد. همچنين تزريق خون، فاكتور آلوده، خالكوبی و سوراخ كردن گوش، حجامت و دندانپزشكی در موارد نادر نيز منجر به انتقال ويروس HIV خواهد شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: آموزش و كنترل بايد قبل از اينكه جوانان در معرض خطر قرار بگيرند اعمال شود كه در اين زمينه مدارس، رسانه‌های گروهی از جايگاه ويژه‌ای برخوردارند و آنچه در اين زمينه حائز اهميت است ايجاد برنامه‌های آموزشی در جهت پيشگيری رفتارهای پرخطر است كه اين كار بايد به طرق درست انجام شود و بايد گفت پرده‌پوشی هيچ اثری جز فاجعه ندارد و اگر باز كردن اين مسائل در راديو و تلويزيون با مشكل مواجه است بايد در مدارس ما مشاوره سالم و دقيق وجود داشته باشد.
اين متخصص بيماريهای عفونی در ادامه گفت: بايد روشهای روانشناسانه مناسب «نه گفتن» را در شرايط خطر و بحران به فرزندانمان آموزش دهيم و برای اين امر لازم است كه هم والدين و هم مربيان مدارس آموزش مناسب ببينند تا با ارتباط سالم با جوانان نقش نظارت و پايش در رفتار آنها داشته باشند و همچنين بايد گفت در اين زمينه رسانه‌های جمعی نقش بسزايی دارند.
وی اعتقاد دارد: مردم ما اهل مطالعه نيستند و بايد سطح آگاهی مردم را با اجرای برنامه‌های آموزشی ارتقاء دهيم و در برنامه‌های تلويزيونی الگوسازی مناسبی انجام بدهيم. اگر بازيگر، ورزشكار يا مهره شاخصی در بين جوانان ما مطرح است بايد آنها را به عنوان الگو انتخاب بكنيم.
وی تاكيد كرد: اگر در رسانه‌ ما فيلمی ساخته می‌شود نبايد راه انتقال را خارج از كشور يا دندانپزشكی رفتن معرفی كنيم. اين امر جز اين كه افكار عموم را از راههای اصلی انتقال دور می‌كند تأثيری نخواهد داشت.
حاج‌عبدالباقی تصريح كرد:‌ متأسفانه مسؤولان نگاه مثبت به اين قضيه ندارند و ايدز را مشكل ما نمی‌دانند و از طرف ديگر تفكر بر اين است كه صحبت كردن در مورد مسائل جنسی باعث اشاعه آن می‌شود. در حالی كه واقعيت امر اينست كه ما نبايد چشممان را ببنديم و بايد با باز كردن بحث ايدز اين بيماری را از حالت انگ اجتماعی خارج كنيم و با حمايت روحی- روانی بيمار انتقال بيشتر ايدز را كنترل كنيم.
وی معتقد است: مسؤولان بايد اين واقعيت را قبول كنند كه ايدز يك بيماری خاموش است و به سرعت منتقل
می‌شود و ٨٠ درصد راه انتقال اين بيماری راه جنسی است و پيش از آنكه تجربه هند و آفريقا را داشته باشيم بايد برای كنترل اين بيماری خاموش اقدام مقتضی را اعمال كنيم.
دكتر حاج‌عبدالباقی در پايان تصريح كرد: در مورد مسئله HIV بايد دست بالا نگاه كنيم و محكم كاری صورت بگيرد تا زمانی فرا نرسد كه ببينيم با فاجعه روبرو شده‌ايم.