ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.11.2006, 9:01
تاييد و تكذيب نشست سه‌جانبه در تهران

جلال طالبانی رئيس‌جمهور عراق شنبه هفته آينده به تهران سفر می‌كند تا درباره وضع امنيتی كشورش با همتای مقام‌های ايران مذاكره كند. برخی گزارش‌ها از شركت بشار اسد در مذاكرات طالبانی - احمدی‌نژاد نيز خبر می‌دهند و اعلام كرده‌اند كه نشست تهران به صورت سه‌جانبه برگزار خواهد شد.
دفتر محمود احمدی‌نژاد هم با تاييد سفر بشار اسد به تهران در روز يكشنبه آينده احتمال برگزاری نشست سه‌جانبه محمود احمدی‌نژاد با سران عراق و سوريه را تقويت كرد.
خبرگزاری آسوشيتدپرس هم به نقل از مقامات عراقی گزارش داد كه احمدی‌نژاد در تلاش برای مقابله با نفوذ آمريكا در منطقه از همتايان عراقی و سوری‌اش برای سفر به تهران جهت حل مشكلات عراق دعوت به عمل آورده است.
آسوشيتدپرس افزود: ‌اين اقدامات ديپلماتيك با سفر وليد معلم وزير خارجه سوريه به عراق آغاز می‌شود.
در همين راستا احيای روابط ديپلماتيك بين بغداد و دمشق روز سه‌شنبه به طور رسمی اعلام شد. با اين حال يك سخنگوی رئيس‌جمهور عراق گفته است كه رئيس‌جمهور سوريه در نشست تهران حاضر نخواهد شد و اين نشست يك حركت كاملا ايرانی است كه برای به عقب راندن تلاش‌های احتمالی آمريكا طراحی شده است.
كامران قره‌داغچی، سخنگوی طالبانی دوشنبه در بيانيه‌ای گفت كه نشست تهران فقط شامل طالبانی و احمدی‌نژاد خواهد بود.
وی افزود: «با اين حال طالبانی دعوتی را برای ديدار با بشار اسد در دمشق پذيرفته است اما تاريخی برای آن تعيين نشده است.»
اما آسوشيتدپرس در گزارش خود درباره سفر رئيس‌جمهور عراق به تهران آورده است: افراد مورد اعتماد طالبانی گفتند كه دعوت از وی روز پنجشنبه از سوی سفير ايران در عراق اعلام شد كه گفته بود اسد نيز برای گفت‌وگو با احمدی‌نژاد به تهران دعوت شده است.
وزير امور خارجه عراق هم خبر منتشرشده درباره برگزاری اجلاس سه‌‌جانبه ايران، عراق و سوريه در تهران را تكذيب كرد.
هوشيار زيباری در كنفرانس خبری مشترك با وليد معلم همتای سوری خود گفت: آنچه كه در مطبوعات آمده است درست نيست. تماس‌ها بين ايران و عراق ادامه دارد و قطع نشده است ولی تصميمی درباره نشست سه‌جانبه ميان ايران، سوريه و عراق گرفته نشده است.
همچنين يك مسوول سوری مطلع از برنامه‌های رئيس‌جمهور اين كشور در پاسخ به اين سوال كه آيا بشار اسد در تهران به جمع طالبانی و احمدی‌نژاد ملحق خواهد شد يا خير، گفت: هيچ برنامه‌ای برای چنين نشست سه‌جانبه‌ای وجود ندارد.

ادامه درخواست‌‌ها از ايران و سوريه
سفر جلال طالبانی به تهران و ديدار با احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گيرد كه طی روزهای اخير احتمال مذاكره ايران و آمريكا درباره اوضاع امنيتی عراق تقويت شده و درخواست‌ها برای مشاركت ايران و سوريه در حل مشكلات عراق بيشتر شده است. در همين ارتباط دبيركل سازمان ملل متحد در گفت‌وگوی تلفنی با احمدی‌نژاد و اسد از آنها خواست تا به كاهش تنش‌ها در عراق كمك كنند.
كوفی عنان روز گذشته در كنفرانسی خبری در ژنو بار ديگر از تهران و دمشق خواست تا بخشی از راه‌حل عراق باشند و به دولت بغداد در پايان دادن به درگيری‌های فرقه‌ای كمك كنند.
سخنگوی وزارت خارجه آمريكا هم خواستار اقدامات عملی ايران و سوريه برای پايان دادن به بحران عراق شد اما از تاثير نشست تهران، دمشق و بغداد ابراز ترديد كرد.
تام كيسی با اشاره به مذاكرات ايران، سوريه و عراق اعلام كرد كه واشنگتن از هرگونه مذاكره كه ثبات عراق را افزايش دهد، حمايت می‌كند اما آمريكا تاكنون شاهد شواهد چندانی نبوده است كه نشان دهد ايران و سوريه آماده تغيير سياست خود در قبال عراق هستند.
كيسی افزود: در گذشته مقامات بلندپايه ايران و عراق با يكديگر ديدار كرده‌اند اما شاهد هيچ پيشرفتی در اين زمينه نبوده‌ايم زيرا مشكل اظهارات آنها نيست، بلكه مشكل اقدامات آنهاست. وی درباره مذاكره مستقيم آمريكا با ايران و سوريه گفت: دولت هنوز آماده تغيير سياست خود نيست.
اين در حالی است كه دموكرات‌های مجلس نمايندگان آمريكا روز شنبه پيشنهاد دادند كه ايران و سوريه بايد در جلسات خاورميانه درباره عراق شركت كنند اما جمهوريخواهان آمريكا اصرار دارند كه اين دو كشور مخالف آمريكا ابتدا بايد شرايط خاصی را پذيرا شوند.
جان مك كين يكی از سناتورهای جمهوريخواه كه نامزد احتمالی انتخابات رياست‌جمهوری سال ٢٠٠٨ است، گفت كه همكاری با ايران و سوريه به نظر وی اشكالی ندارد اما توافق بين دو طرف دشوار خواهد بود.
نخست‌وزير ايتاليا هم خواستار گفت‌وگو با ايران و سوريه به منظور دستيابی به خاورميانه‌ای باثبات‌تر شد. رومانو پرودی پس از گفت‌وگو با حسنی مبارك رئيس‌جمهور مصر در يك كنفرانس خبری مشترك گفت: گوش‌های ما هميشه برای گوش دادن باز است و ما آماده گفت‌وگو هستيم.
وی افزود: هنوز هيچ پيشرفت محسوسی حاصل نشده و اين تفاوت زيادی با نامه‌ها و تبادل‌نظرات شفاهی دارد كه نشانه‌ای از خصومت در آنها نيست. نخست‌وزير ايتاليا اين اظهارات را با اشاره به نامه محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهوری ايران بيان كرد كه تمايلش را برای كار با دولت ايتاليا درباره مسائل اصلی در خاورميانه اعلام كرده بود.

استقبال انگليس از اجلاس تهران
انگليس اصلی‌ترين متحد آمريكا در حمله به عراق از طرح ايران برای برگزاری نشست رسمی بررسی مسائل عراق استقبال كرد. تونی بلر نخست‌وزير اين كشور نيز در روزهای گذشته با ابراز نگرانی در خصوص اوضاع عراق خواستار تغيير استراتژی آمريكا در اين كشور و مذاكره با ايران و سوريه شده بود.
به نوشته روزنامه فايننشيال تايمز يك مقام دولت انگليس پس از انتشار خبر دعوت رسمی رئيس‌جمهور ايران از همتايان سوری و عراقی خود برای حضور در تهران گفت: اگر اين دعوت بخشی از انتخاب استراتژيك (ايران) برای همكاری با آنها (عراق و سوريه) در جهت پايان بخشيدن به خشونت موجود در عراق باشد قابل تقدير و ستايش است.
اين مقام ناشناس در دولت تونی بلر افزود: البته برای اين كار آنها بايد بتوانند بر حجم گسترده‌ای از بدبينی‌های موجود فائق آيند.
استقبال انگليس از اقدام ايران در حالی صورت می‌گيرد كه اين كشور در طول دو سال گذشته ايران را به دخالت در اوضاع عراق و حمايت از شورشيان متهم كرده است. البته ايران نيز همواره اين اتهامات را رد و اعلام كرده كه هيچ‌گونه كمك مالی و تسليحاتی از سوی ايران برای شورشيان عراق فرستاده نمی‌شود.
روزنامه فايننشيال تايمز در ادامه و در تشريح اهداف ايران از طرح برگزاری اين نشست می‌افزايد: ايران در تلاش برای متقاعد كردن جامعه جهانی نسبت به توانايی‌های منطقه‌ای خود است. تهران می‌خواهد نشان دهد توانايی كافی برای ايجاد مشكلات مختلف برای نيروهای آمريكايی در عراق را دارد، ضمن اينكه قصد دارد به نوعی بازدارندگی در مقابل تلاش‌های آمريكا برای حمله نظامی به خاك خودش، دست پيدا كند.
گروهی از كارشناسان نيز معتقدند اين اقدام می‌تواند نفوذ ايران در منطقه را افزايش دهد. ضمن آنكه اين نشست می‌تواند زمينه‌ساز گفت‌وگوهای متقابل با آمريكا شود.

منابع گزارش: روزنامه اعتماد ملی، ايسنا، فارس، ايلنا، آفتاب