ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.11.2006, 21:41
پير جميل، وزير صنايع لبنان ترور شد

ايران امروز: پير جميل، وزير صنايع لبنان عصر سه‌شنبه در شرق بيروت در اثر شليك گلوله از سوی افراد ناشناس به قتل رسيد. چندين گلوله به اتومبيل وى و خودروهاى همراه او اصابت كرده بود. پير جميل بر اثر جراحات وارده در بيمارستان جان سپرد.
پير جميل ٣٤ ساله، يك مسيحی مارونی و از مخالفان سوريه بشمار می‌رفت. وی فرزند امين جميل رئيس جمهور سابق لبنان و رهبر حزب مسيحی كتائب بود كه خود از رهبران ائتلاف ضدسوری موسوم به «جنبش ١٤ مارس» است.
قتل پير جميل زمانی صورت گرفته است كه حزب‌الله لبنان به همراه ديگر گروه‌های شيعه با دعوت هواداران خود به يك تظاهرات عمومی برای روز جمعه آينده، در صدد اعمال فشار به دولت لبنان به قصد ساقط كردن آن هستند. اين احتمال نيز وجود دارد كه جنبش ١٤ مارس تلاش كند از قتل جميل برای كشاندن هواداران خود به خيابان‌ها برای مقابله با سركشی حزب‌الله استفاده نمايد.
امين جميل، پدر آقای پير جميل پس از كشته شدن پسرش، خواستار حفظ آرامش و پرهيز از انتقام‌‌گيری شد، اما ناظران سياسی معتقدند اين ترور به بحران سياسى موجود در لبنان دامن خواهد زد.
سعد حريری رئيس فراكسيون المستقبل در پارلمان لبنان بلافاصله انگشت اتهام را به سمت سوريه نشانه رفت و دمشق را به دخالت در ترور وی متهم كرد. وی گفت: سوريه در ترور پير الجميل وزير صنايع لبنان دست دارد.


سنيوره: نمی‌گذاريم جنايتكاران با سرنوشت لبنان بازی كنند
ايرنا: فواد سنيوره نخست وزير لبنان در واكنش به ترور وزير صنايع كابينه خود گفت نمی‌گذاريم جنايتكاران با سرنوشت لبنان بازی كنند.
سنيوره شامگاه سه‌شنبه باحضور در نشستی مطبوعاتی در مقر نخست وزيری اين كشور فزود: حادثه تروريستی امروز عزم ما را برای تشكيل دادگاه بين‌المللی محاكمه عاملان ترور حريری بيشتر كرد.
وی از پير جميل وزير صنايع ترور شده لبنان به عنوان شهيد جديد اين كشور برای استقلال اين جامعه نام برد و گفت:اين ترور عزم ما را برای تلاش در جهت كسب آزادی و استقلال تقويت وضرورت تشكيل دادگاه بين‌المللی‌برای پرونده ترور حريری را بيشتر كرد.
نخست وزير لبنان خاطرنشان كرد مردم بايد نسبت به توطئه‌ها و فتنه‌های موجود در اين كشور آگاه باشند و برای مقابله با آنها تلاش كنند.
سنيوره همچنين از تمامی مسوولان اين كشور خواست تا به وظيفه و مسووليت خود در برابر اين حادثه تروريستی عمل كنند.


سوريه ترور وزير صنايع لبنان را بشدت محكوم كرد
ايرنا: دولت سوريه سه شنبه شب در بيانيه‌يی، ترور "پی ير جميل" وزير صنايع لبنان را بشدت محكوم كرد.
خبرگزاری دولتی سوريه "سانا"، به نقل از يك مقام وزارت اطلاع رسانی اين كشور افزود: هدف از ارتكاب اين جنايت، بر هم زدن صلح و ثبات داخلی لبنان است .
اين مقام اطلاع رسانی كه در بيانيه به نام و سمتش اشاره‌يی نشده، تاكيد كرد: برای سوريه، حفظ امنيت، ثبات، وحدت ملی و صلح در لبنان، حايز اهميت است.


اتحاديه اروپا ترور وزيرصنايع لبنان را محكوم كرد
ايرنا: اتحاديه اروپا "با شديدترين لحن" ترور "پير جميل" وزير صنايع لبنان را محكوم و "حمايت كامل خود را از دولت لبنان" ابراز كرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از هلسينكی، اين اتحاديه، كه فنلاند درحال حاضر رياست دوره‌ای آن را برعهده دارد، با اين بيانيه شديدالحن متذكر شد اين اقدام در زمانی صورت می‌گيرد كه اوضاع سياسی در لبنان بحرانی است.
رياست اتحاديه اروپا از تمامی گروه‌ها و احزاب خواست از اقداماتی كه ممكن است موجب به خطر افتادن بيشتر ثبات سياسی لبنان شود، خودداری كنند.


انگليس ترور وزير صنايع لبنان را محكوم كرد
ايرنا: دولت انگليس روز سه‌شنبه ترور "پير جميل" وزير صنايع لبنان را قويا محكوم كرد و خواستار تحقيق كامل درباره آن شد.
"تونی بلر" نخست وزير انگليس در مصاحبه مطبوعاتی مشترك با "كوستاس كارامانليس" همتای يونانی خود در لندن گفت: ما اين قتل را مطلقا محكوم می‌كنيم. هيچ توجيهی برای انجام آن وجود ندارد.
وی افزود: در اين موقعيت بايد هر چه در توان داريم برای حمايت از دمكراسی در لبنان و دولت نخست وزير "فواد سينيوره" انجام دهيم.
نخست وزير انگليس همچنين خواست "دقيقترين تحقيقات" درباره ترور جميل انجام شود.
پيش از وی بلر، "مارگارت بكت" وزير خارجه انگليس نيز قتل وزير ٣٤ ساله لبنانی را محكوم كرده بود.


تاكيد آمريكا برضرورت تشكيل دادگاه‌بين‌المللی رسيدگی به قتل حريری
ايرنا: "جان بولتون" سفير آمريكا در سازمان ملل، روز سه شنبه گفت ترور "پير جميل" وزير صنايع لبنان، ضرورت تسريع در تشكيل دادگاه بين‌المللی را برای محاكمه افراد مظنون به قتل "رفيق حريری" نخست وزير سابق لبنان پررنگ كرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل در نيويورك، بولتون گفت: "ما با آنچه كه بنظر می‌رسد اقدام تروريستی ديگری در لبنان است، مواجهيم و اين دليل تاكيد ما بر تشكيل اين دادگاه در اسرع وقت است."


رييس جمهوری فرانسه ترور پير جميل را محكوم كرد
ايرنا: ژاك شيراك رييس جمهوری فرانسه امروز سه‌شنبه با انتشار بيانيه‌ای، ترور پير جميل وزير صنايع لبنان را بشدت محكوم كرد.
به گزارش كاخ رياست جمهوری فرانسه (اليزه) شيراك دراين بيانيه ضمن بی‌شرمانه خواندن ترور پيرجميل اظهار اميدواری كرد كه قاتلان وی مورد تعقيب قرار گرفته و مجازات شوند.
شيراك دراين بيانيه افزوده است: در زمانی كه لبنان از اين ترور وحشتناك تحت تاثير قرار گرفته است فرانسه مطمئن است كه استقلال، آزادی و دموكراسی در اين كشور همچنان تقويت خواهد شد.
وی تاكيد كرد، فرانسه همواره در كنار لبنان برای اجرای كامل قطعنامه‌های شورای امنيت بويژه تشكيل دادگاه بين‌المللی رسيدگی به ترور رفيق حريری خواهد بود. شيراك همچنين بعد از ظهر امروز در تماسی تلفنی مراتب تسليت خود را به خانواده جميل اظهار داشت.