ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.11.2006, 0:12
بازجويی از روزنامه‌نگاران در فرودگاه مهرآباد

وبلاگ پرستو دوكوهكی:
يكی از مؤسسه‌های غيرانتفاعی هلند كه در زمينه‌ی رسانه فعاليت می‌كند با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران روابط علمی-آموزشی دارد. در يكی از برنامه‌های آموزشی، يك سفر كوتاه برای روزنامه‌نگاران ايرانی تدارك داده شد كه بروند با نشريات هلند، نوع كار و فعاليت‌شان آشنا شوند. كسانی از اعضای انجمن كه امكان و علاقه‌اش را داشتند، ثبت‌نام كردند، قرعه‌كشی شد و عده‌ای راهیِ سفر شدند. تا آن‌جايی كه می‌دانم و پرسيده‌ام موضوع به همين سادگی بوده است.
ديشب، در واقع امروز صبحِ زود، به محضِ ورودِ اين روزنامه‌نگاران به ايران (٢١ نفر)، وزارت اطلاعات و حراست فرودگاه دست به كارِ بازجويی می‌شوند. نتيجه‌ی ٦ ساعت بازجويی در نيمه‌شب، جمع شدنِ همه‌ی دست‌نوشته‌ها، عكس‌ها، دوربين‌ها، لپ‌تاپ‌ها و همه‌ی ابزاری شد كه به نوعی اطلاعات (به معنای دِيتا) را منتقل می‌كند و البته تعهدی كه گرفته‌اند از روزنامه‌نگاران كه برای بازجويی‌های بعدی همكاری كنند.
نمی‌دانم اين تصويرِ جاسوس‌انگارانه كه از خبرنگار و روزنامه‌نگار ساخته‌اند چقدر به كارشان می‌آيد. چه سودی برايشان دارد؟ مثلاً عكسی كه بر فرض دوستی از تحريريه‌ی بزرگ‌ترين روزنامه‌ی آمستردام بگيرد، چه نكته‌ی امنيتی‌ای دارد؟ يا بر فرض گفت‌وگويی كه با يكی از روزنامه‌نگارانِ هلندی شده باشد، جز انتقالِ تجربه چه دارد؟ هرچه فكر می‌كنم به جايی نمی‌رسم جز اين‌كه سياستِ جديد در اين‌جا مرگِ رسانه است. به چه زبانی بگويند اين كشور نيازی به روزنامه‌نگار ندارد؟ رفتارشان اين معنا را می‌دهد: يا برويد و برنگرديد، يا اگر برگشتيد بايد كه حالتان را جوری بگيريم كه برای هميشه كارتان را كنار بگذاريد. رفته بوديد چيز ياد بگيريد؟ مگر روزنامه‌نگار جز جاسوسی چيزی هم از كشورهای غربی ياد می‌گيرد؟
وقتی پويايی را از ما بگيرند، در واقع چيزی برايمان به جا نگذاشته‌اند. شايد بهتر باشد بگويم بيكاری وقتی جان را به لب می‌رساند كه به تو حالی كنند: جوری پيش می‌رويم كه ديگر هيچ‌وقت نتوانی به كارت، به حرفه‌ات فكر كنی. انگار كن معشوقت را جلوی چشمانت شكنجه كنند. چه حسی دارد؟ تو می‌مانی و عشقی ناكام و انگيزه‌های لِه‌شده برای حركت، آموختن و... بدجور دل‌شكسته و بی‌انگيزه‌ام. بدجور.


نتيجه اخلاق روزنامه‌نگاری روزنامه «سياست‌روز»

(وبلاگ هنوز)
حالا روزنامه‌نگار يا روزنامه‌نگاران روزنامه سياست‌روز می‌توانند باد در غبغب بياندازند ، كلاهشان را بالاتر بگذارند و با افتخار از نتيجه‌دادن خبرسازی و دروغ‌پردازی‌اشان سخن بگويند .
شايد در مشی بنيانگذاران انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان افترابستن و دروغ‌ساختن بخشی از رفتار حرفه‌ای و مسلمانی است.
صبح امروز ٢١ روزنامه‌نگاری كه برای گذراندن يك دوره آموزشی به هلند سفر كرده‌بودند، هنگام بازگشت به ايران در فرودگاه مهرآباد بازجويی شدند.
سوالات برادران و بازجويی آنها پيرامون همان كدها و دروغ‌پردازی‌های مشمئزكننده سياست روز شكل‌گرفته و اين نشان از واقعيتی هول‌آور است كه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری در اين سرزمين چنان با كار امنيتی و اطلاعاتی آغشته شده است كه جداسازی اين دو از يكديگر عملا ناممكن شده‌است.
برادران در روزنامه‌هايشان كد می‌دهند ، سناريو می‌نويسند،خيال می‌بافند و خود فردای همان روز باور می‌كنند ، سوال می پرسند و بازجويی می‌كنند.
جالب آنكه يكی از روزنامه‌نگاران حاضر در دوره هلند نقل می‌كرد كه آنها-هلندی‌ها- از ما می‌پرسيدند ، شنيده‌ايم برای كسانی كه به خارج از ايران سفر می كنند ، مشكلاتی ايجاد می‌شود و بايددر هنگام بازگشت پاسخ‌گوی نهادهای امنيتی باشند.و ما توضيح می‌داديم كه اينگونه نيست و هر روز تعداد بی‌شماری از ايران خارج می شوند و به ايران بازمی‌گردند.
او تاسف می‌خورد كه حال آنها پاسخ خود را نه از زبان ما كه از رفتار حاكميت گرفته‌اند.
امروز انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران با انتشار بيانيه رفتار و برخوردهای نسنجيده با گروه روزنامه‌نگاران را تقبيح و محكوم كرده و اعلام كرده‌است:"مسووليت برگزاری اين كارگاه آموزشی و كليه جوانب آن را برعهده می‌گيرد و خود را در برابر هرگونه پرسش و ابهام هريك از نهادهای قانونی مرتبط پاسخگو می‌داند. "
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران در پايان بينيه خود حق شكايت از كليه نهادها و مقاماتی را كه اقدام نسنجيده فوق را مديريت كرده برای خود محفوظ اعلام كرده‌است.
شايد با اين توضيح انجمن، آنها كه در پس اين ماجرا قصد دادن پيام به انجمن را داشتند و از هيچ تلاشی برای تصاحب خانه روزنامه‌نگاران فروگذار نمی‌كنند، اندكی انصاف هزينه كنند و آبروی روزنامه‌نگاران را وجه‌رسيدن به روياهای خود نكنند.
مگر نه آنكه حفظ آبروی مومن حتی از حرمت كعبه بالاتر است.


اعتراض انجمن صنفی روزنامه‌نگاران

ايسنا: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران طی بيانيه‌ای نسبت به آن ‌چه آن را بازجويی عده‌ای از اعضای اين انجمن كه برای گذراندن دوره آموزشی به كشور هلند اعزام شده بودند، در فرودگاه مهرآباد، خوانده، اعتراض كرده است.
در اين بيانيه آمده است: يك گروه از روزنامه‌نگاران ايران كه برای گذراندن دوره آموزشی به كشور هلند اعزام شده بودند هنگام مراجعت به كشور در ساعات بامدادی روز دوشنبه در فرودگاه مهرآباد به مدت چند ساعت در معرض بازجويی قرار گرفتند.
"انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران" با هماهنگی "فدراسيون بين‌المللی روزنامه‌نگاران" (IFJ) با برگزاری يك كارگاه آموزشی در كشور هلند موافقت كرده بود و يك گروه از روزنامه‌نگاران عضو انجمن را به قيد قرعه انتخاب و برای گذراندن اين دوره آموزشی اعزام كرد.
اين گروه از روزنامه‌نگاران هنگام مراجعت به ميهن و در فرودگاه مهرآباد از سوی برخی نهادهای فرودگاهی در معرض پرسش و پاسخ قرار گرفته و به مدت چند ساعت با برخی برخوردها مواجه شدند.
"انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران" ضمن اعتراض به اين برخوردها و نسنجيده‌خواندن آن اعلام كرده كه مسووليت برگزاری اين كارگاه آموزشی و كليه جوانب آن را بر عهده می‌گيرد و خود را در برابر هر گونه پرسش و ابهام هر يك از نهادهای قانونی مرتبط پاسخگو می‌داند.
اين انجمن هم‌چنين تصريح كرده است كه حق شكايت از كليه نهادها و مقاماتی را كه بر اساس اين بيانيه اقدام فوق را مديريت كرده‌اند برای خود محفوظ می‌داند.